خبرهای داغ:
مخترع ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ما

در ابتدای کار هیچ سازمانی در آذربایجان غربی اعتماد نکرد/ موانع موجود فکر صادرات را از سرم بیرون کرد

اکبر فتحی جلالی حتی توانسته است به افغانستان دستگاهی با تکنولوژی بالا بفروشد اما می‌گوید هیچ سازمانی در آذربایجان غربی به او که تولید کننده داخلی است، اعتماد نکرد.
کد خبر: ۹۰۹۳۸۰۳
|
۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲

 به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، کارمند شرکت برق بود و به دلیل آشنایی با مسایل فنی به فکر ساخت دستگاهی افتاد که به گفته خود مصرف برق را کاهش نمی‌دهد ولی سبب کاهش شدید تلفات برق می‌شود؛ هرچه هست دستگاه تولیدی او اعتماد شرکت‌های بزرگ را جلب کرده است؛ اما راه پرپیچ و خم موفقیت برای این مخترع شنیدنی است.

اکبر فتحی جلالی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی است که به همراه برادرش فرهاد، ایده طراحی میکروخازن‌ها را تبدیل به محصول کردند.

پس از تحمل سختی‌های زیادی حتی موفق شدند محصول خود را صادر کنند اما به دلیل آنچه که فشار مالیاتی و عوارض گمرکی زیاد عنوان می‌کنند عملا صادر کردن دستگاه به خارج ایران را از سرشان بیرون کردند.

اما همچنان این دو برادر امیدوار هستند یا کمک مسئولان بتوانند با محصول تولیدی خود اشتغال پایدار ایجاد کرده و توسعه دهند و از همه مهم‌تر بتوانند ارز به کشور بیاورند.

گفت‌وگوی حاضر مشروح سخنان خبرنگار آذربایجان غربی با اکبر فتحی جلالی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان است که در ذیل آمده است:

کار خود را از کی و در چه زمینه شروع کردید؟

با توجه به اینکه کارمند اداره برق بودم و با صنعت برق آشنایی داشتم با بانک‌های خازنی آشنایی پیدا کردم و معایب بانک‌های خازنی را حس کرده و درصدد بررسی و حل مشکلات این بانک‌های خازنی برآمدیم، سال 89 سری جدید خازن‌ها را ابداع کرده و وارد بازار کردیم، اکنون پس از گذشت هفت سال از آغاز کار تمام نمایندگان شرکت در سراسر کشور و 34 نفر در شرکت ما مشغول به کار هستند.

پس از اختراع میکرو خازن، مراحل تولید و تامین مالی این محصول چگونه پیش رفت؟

با توجه به نوپا بودن شرکت و محصول نیاز شدیدی به حمایت داشتیم و به هر شرکت و ارگانی مراجعه کردیم که این اختراع را به ثبت برسانیم یا حمایت شود از این اختراع هیچ یک از این ارگان‌ها و مسئولان حمایت نکردند و بدتر از همه آن‌ها برای پیشرفت کارمان نیاز به سرمایه و پشتوانه مالی داشتیم اما با وجود پیگیری‌های مکرر موفق به دریافت تسهیلات نشدیم اما از حمایت‌های معنوی خبری نبود به اجبار برای ادامه کار خانه و ماشین شخصی خودم را فروختم تا سرمایه اولیه تولید را تأمین کنم.

با وجود این مشکلات تست و نصب این دستگاه چطور میسر شد؟

بعد از آن که هیچ یک از دستگاه‌های استان همکاری نکردند، شرکت آب و فاضلاب شیراز تنها ارگانی بود که اجازه نصب آزمایشی دستگاه میکرو خازن را به ما داد و شش ماه به طور آزمایشی دستگاه‌‌ها را در این شرکت نصب کردیم و پس از دریافت نتیجه مثبت موفق به انعقاد قرارداد با شرکت‌های آب و فاضلاب‌های کشور شدیم این در حالی است که هیچ یک از ادارات و ارگان‌های دولتی تا آن زمان اجازه حتی نصب آزمایشی دستگاه را هم به ما نمی‌دادند، پس از اتمام نصب آزمایشی دستگاه و اخذ نتیجه مثبت در دو همایش سراسری آب و فاضلاب دستگاه ما معرفی شد.

از این همه سختی دلسرد نشدید؟ ادامه کار به چه شکلی بود؟

پایه و اساس کار خود را بدون حمایت و همکاری مسئولان و ارگان‌ها شروع کردیم، بعد از تأمین سرمایه لازم دفتر فروش در تهران ایجاد کردیم و ناخواسته به بازار تهران وارد شدیم بعد از ورود به بازار تهران به تدریج وارد بازارهای شهرستان‌ها در سراسر کشور نیز شدیم.

آیا دستگاه ابداعی شما کاهنده مصرف برق است؟ توانستید تائیدیه‌های لازم را بگیرید؟

در مقطعی جو بازار بسیار متشنج شد و شرکت‌های زیادی در زمینه تولید دستگاه‌های کاهنده مصرف برق فعالیت کردند که شروع فعالیت شرکت ما همزمان با این جو آغاز شد و دستگاه ما را به عنوان یکی از آن دستگاه‌ها تصور می‌کردند که برای تغییر این جو هزینه‌های زیادی کردیم با تلاش‌های شبانه روزی توانستیم با روشن کردن وجه تمایز دستگاه خود نسبت به سایر دستگاه‌ها اعتماد مشتریان را جلب کنیم.

برای دریافت تاییدیه پژوهشگاه وزارت نیرو دستگاه به آن‌جا ارسال شد و دستگاه را تست کردند اما هیچ جوابی مبنی بر رد یا قبول دستگاه ما از طرف این پژوهشگاه داده نشد.

شما به عنوان یکی از شرکت‌های دانش بنیان در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی مستقر هستید، مراحل استقرار و حمایت‌های این پارک تاثیری در فعالیت شما داشت؟

آشنایی شرکت ما با پارک علم وفناوری کمک‌های بسیار زیادی برای پیشرفت و توسعه کار ما داشت در ابتدا ما به مرکز رشد مراجعه کرده بودیم و ریاست پارک بعد از اینکه شرایط محصول خود را گفتیم به ما اعلام کرد که محصول شما به تولید رسیده و از مرحله ایده خارج شده است و امکان استقرار در مرکز رشد وجود ندارد اما شرکت ما در پارک علم وفناوری آذربایجان غربی مستقر شد، بعد از استقرار در پارک حمایت‌های بسیار زیادی جهت معرفی شرکت و محصول ما توسط پارک علم و فناوری انجام دادند و حتی در بازدید مسئولان دانشگاه یوزونجی ایل و تکنوکنت ترکیه از ما برای فروش محصول و عقد قرارداد به ترکیه دعوت شد.

از لحاظ مالی و ارائه تسهیلات چه سازمان‌هایی از شما حمایت کرد؟

از لحاظ مادی تا امروز هیچ ارگان و سازمانی از ما حمایت نکرده‌ است با وجود این موضوع در همه استان‌های صنعتی نمایندگی فروش داریم در هر نقطه از شمال و جنوب کشور موفق به معرفی دستگاه شده‌ایم، مراکز صنعتی کشور به ویژه در شهرهای اراک، یزد، اصفهان، تبریز و مشهد نماینده‌های فروش داریم امسال موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شده‌ایم در خصوص استانداردسازی نیاز به تجهیز آزمایشگاه داریم که با قول مساعد ریاست پارک علم و فناوری در آینده نزدیک مجوز استاندارد دریافت خواهیم کرد.

 برای صادرات محصول خود چه برنامه دارید؟ آیا تا کنون موفق به صادرات شده‌اید؟

تاکنون به افغانستان 22 دستگاه صادر کردیم اما به دلیل اینکه صادر کردن دستگاه به کشورهای مجاور مالیات و عوارض گمرکی زیادی را شامل می‌شود ما عملا امکان صادر کردن دستگاه به خارج از ایران را نداریم و این فکر را از سر بیرون کردیم؛ هرچند برای رفع این معضل قول مساعد داده‌اند.

در حال حاضر شرکت‌هایی از گرجستان هم پیگیر خرید دستگاه میکرو خازن هستند و مشتری‌های دیگری از سایر کشورها داریم اما به دلیل بحث مالیات و عوارض سنگین تا امروز صادرات امکان پذیرنبوده است.

برای توسعه بازار خود، آیا در نمایشگاه‌ها حضور داشته‌اید؟

با توجه به اهمیت نمایشگاه‌ها در معرفی محصولات 6 بار در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کرده‌ایم، حضور در نمایشگاه‌ها نقش موثری در معرفی محصول به بازار هدف داشت که در یکی از نمایشگاه‌هایی که مربوط صنایع بزرگ نساجی کشور بود موفق شدیم با 7 شرکت بزرگ نساجی کشور قرار داد منعقد کنیم.

کلام آخر ...

صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک که اخیرا از طرف پارک علم و فناوری جلسه‌ای با حضور نمایندگان این صندوق برگزار شد قول حمایت‌‌هایی جهت تجهیز آزمایشگاه را داده‌اند و امیدواریم این امر به زودی محقق شود.

در نهایت خواسته‌ای که داریم از هم استانی‌های خودمان و مسئولان آذربایجان غربی است که امیدواریم ما را حمایت کنند چرا که تا حمایت‌ها آنان نباشد نمی‌توانیم وارد بازارهای بین‌المللی شویم.

گفت‌وگو از محسن محمدی

انتهای پیام

ارسال نظرات
آخرین اخبار