معاون پژوهش و آموزش مؤسسه انقلاب اسلامی گفت: علت اینکه بعد از چهل سال دستگاه طراحی تغییر فکر در غرب بر روی امام متمرکز می‌شود برای همین انگیزه الهی امام است؛ آن‌ها می‌خواهند نقطه ضعفی را در امام پیدا کنند.
کد خبر: ۹۰۹۳۰۶۴
|
۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجّت‌الاسلام علی ذوعلم، معاون پژوهش و آموزش مؤسسه پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی(دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای)، در افتتاحیه دوره مطالعاتی بینش ولایی، با تبریک به شرکت‌کنندگان این دوره، بسط اندیشه‌های رهبر انقلاب را توفیقی الهی دانست.

 

وی با اشاره به نام‌گذاری دوره، تأمل بر دو کلمه «بینش» و «ولایی» را مورد تاکید قرار داد و افزود: غرض نهایی از تأمل بر اندیشه‌های رهبر معظّم انقلاب این نیست که یک دانشی به دست بیاوریم؛ بلکه باید به بینشی که در این شخصیت توحیدی وجود دارد نزدیک بشویم تا بتوانیم آن را در زندگی خود تحقق بخشیم.

ذوعلم، بینش را درکی فراتر از دانش و خوانش دانست و خاطرنشان کرد: ما کتاب را برای این می‌خوانیم تا به یک دانش دست پیدا کنیم تا آن دانش ما را به بینش برساند.

وی با بیان اینکه بینش، خود انگیزه‌ای است برای کنش و عمل، اهمیت کار و عمل از منظر قرآن را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: عمل در نگاه اسلام دایره وسیعی را شامل می‌شود؛ از کار سیاسی و اقتصادی گرفته تا تربیت فرزند و جامعه.

معاون پژوهش و آموزش مؤسسه انقلاب، انگیزه‌های مختلفی که باعث می‌شود یک فرد، اقدامی را انجام بدهد، مورد اشاره قرار داد و گفت: ممکن است این انگیزه، مادی باشد؛ مثل انگیزه به‌دست آوردن ثروت و شهرت یا رفاه.

ذوعلم با بیان اینکه نگاه ولایی می‌خواهد انگیزه ما را ارتقا دهد و آن را توحیدی کند، اظهار داشت: الگوی این انگیزه، پیامبران هستند. در دوره ما، حضرت امام(ره) نماد عالی این انگیزه بود که قبل و بعد از انقلاب در عمل و تدابیر امام موج می‌زند. یعنی امام کسی است که با شناختی اندک از ایشان، زود به این نتیجه می‌رسیم که او، در قالب یک انسان غیر معصوم، انگیزه خالص الهی داشت.

وی، به بازگویی خاطره‌ای از شهید بهشتی درباره دوران اقامت حضرت امام در قم پرداخت و گفت: شهید بهشتی می‌گوید، زمانی که در خدمت امام در اتاق نشسته بودیم و مردم شعار می‌دادند «تا خون در رگ ماست خمینی رهبر ماست»، امام فرمودند، اگر این مردم با همین احساسات علیه من شعار بدهند، ذره‌ای در انگیزه‌ من برای ادامه مسیر، تأثیری ندارد. این یعنی انگیزه‌ای کاملاً الهی و فراتر از من و ما. رهبر انقلاب هم بارها فرمودند، این انگیزه الهی امام بود که او را پیش برد.

به اعتقاد ذوعلم، علت اینکه بعد از چهل سال دستگاه طراحی تغییر فکر در غرب بر روی امام متمرکز می‌شود برای همین انگیزه الهی امام است؛ آن‌ها می‌خواهند نقطه ضعفی را در امام پیدا کنند. برخی هم ابزار آن‌ها می‌شوند و سخنان‌شان را بازتاب می‌دهند. این نشان‌دهنده تأثیر اندیشه امام است. 

وی، هوشیاری رهبر انقلاب در تذکر نسبت به تحریف شخصیت امام را در همین راستا تفسیر کرد و گفت: اینکه رهبر انقلاب فرمودند، ما بعد از امام، سعی کردیم مو به مو راه ایشان را طی کنیم، سخن بسیار مهمی است.

معاون پژوهش و آموزش مؤسسه انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب را در عصر کنونی، نماد بسیار برجسته انگیزه الهی دانست و گفت: علی ‌رغم توطئه‌ها و نفهمی‌های برخی دوستان و بدسلیقگی برخی جریانات و منفعت‌طلبی‌های آنان، وجود انگیزه الهی رهبر انقلاب است که سی سال بدون امام طوری طی شد که دشمنان اقرار می‌کنند، این رهبری در تعمیق آرمان‌های انقلاب موفق بوده است. 

ذوعلم افزود: این موضوع در عرصه سیاسی خیلی مشهود است، اما فراتر از آن، در عرصه‌های فکری و فرهنگی وجود دارد.

وی یکی از موفقیت‌های فرهنگی رهبر انقلاب را خوانش کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چهل سال پس از تقریر آن دانست.

ذوعلم ادامه داد: علی‌رغم شبیخون و ناتوی فرهنگی در همه این سال‌ها، ما از لحاظ فرهنگی هم در این چند دهه پیروز بوده‌ایم؛ چرا که نسل جدید در حال انس گرفتن با اندیشه‌های حضرت امام و رهبر انقلاب، به عنوان زیربناهای فکری انقلاب هستند.

وی با بیان اینکه زمان آن است که خوانش و دانش ما از منویات امام و رهبری، به بینش و سپس عمل تبدیل شود، تصریح کرد: امروز ما به کنشگری انقلابی و ایمانی نیاز داریم.

معاون پژوهش و آموزش مؤسسه انقلاب، در همین راستا، خوانش دقیق بیانات رهبر انقلاب را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: واقعاً باید حرف آقا را بخوانیم؛ برخی‌ها فقط یک جمله از ایشان را می‌گیرند که نمی‌توان اسم این کار را خوانش گذاشت.

ذوعلم، امتیاز دوره بینش ولایی را خوانش متن دانست و گفت: با خوانش دقیق متن است که به استدلالات و استحکامات نهفته در متن می‌رسیم. نه اینکه بدون توجه به متن و استدلات آن، بگوییم چون آقا گفته، درست است؛ بلکه باید به این برسیم که چون درست است آقا گفته است.

وی به حدیث امیرالمومنین(ع) مبنی بر لزوم شناخت حق و سپس اهل آن، گفت: در اسلام شخص مهم نیست؛ شاخص مهم است.

ذوعلم با طرح این سوال که در چه فرایندی باید دانش‌مان از اندیشه‌های رهبری را به بینش تبدیل کنیم، گفت: باید دانش خود را در فرایندی تعقلی و در یک سلوک اخلاقی به نگرش تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه بینش توحیدی غیر از دانش توحیدی است، افزود: ممکن است کسی دانش توحیدی داشته باشد، اما بینش توحیدی نداشته باشد.

معاون پژوهش و آموزش موسسه انقلاب، ولایت متبلور شده در اندیشه رهبر انقلاب را ولایت توحیدی دانست و گفت: این ولایت، هم‌ردیف با توحید نیست؛ بلکه ذیل آن تعریف می‌شود. 

ذوعلم تصریح کرد: ما ولایت را به تعصب فرقه‌ای تبدیل نمی‌کنیم و ولایت معصومین را نیز ذیل توحید قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه جلوه‌هایی از ولایت توحیدی را در رهبر انقلاب مشاهده می‌کنیم، گفت: این توحید، توحیدی ناب و عمیق است که ذره‌ای نگاه انحرافی و محدود کردن خدا در دنیا در آن نیست.

ذوعلم خاطرنشان کرد:‌ متکلمینی چون معتزله و اشاعره در توحیدی که عرضه می‌کردن دچار انحراف شدند و این ائمه اطهار بودند که توحید ناب را ارائه کردند.

وی ادامه داد: زیرساخت تفکر ما توحید است و ولایت برگرفته از توحید است؛ از طرفی، توحیدمان نیز توحید ولایی است؛ یعنی توحید را از پیامبر و ائمه می‌گیریم و اگر آنها توحید را برای ما ترسیم نکرده بودند، امروز از توحید صحیح خبری نبود.

ذوعلم با بیان اینکه ولایتی که از آن سخن می‌گوییم، ولایت بر صغار و مهجورین نیست، تصریح کرد: این ولایت، ولایت بر عقلا و اهل حکمت است؛ ولایتی که هرکس به آن برسد عبودیتش عمیق تر می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در برابر جبهه ولایت، جبهه طاغوت قرار دارد، اظهار داشت: پیوستن ما به جبهه ولایت برای این است که دائما به نورانیت سوق پیدا کنیم و از ظلمت استکبار،سلطه گری، بی عدالتی و ظلمت و اسارت به سمت نقاط نورانی مثل عقلانیت و اخلاق سوق پیدا کنیم.

معاون پژوهش و آموزش موسسه انقلاب، آشنایی خود با کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن را مربوط به قبل از انقلاب دانست و گفت:‌ در این کتاب، در کنار بُعد محتوایی و رویکردی، که نگاهی نواندیشانه و اصیلِ اسلامی را در خود نشان داده، نوآوری در سبک آموزشی وجود دارد که خود، بحث مهمی است.

ذوعلم ادامه داد: رهبر انقلاب در این کتاب، نگاهشان به مخاطب، توأم با تکریم و احترام است؛ همچنین به رسمیت شناختن حق مخاطب برای اشکال کردن و مهم تر از آن، انتظار از مخاطب برای پیش بردن بحث و گفتن نکاتی بیش از آنچه گوینده می‌گوید.

ارسال نظرات