رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: با اجرای برنامه اصلاح نژاد قزل‌آلای رنگین کمان در ۳ تا ۴سال آینده، ایران از واردات سالانه ۴۵۰ تا ۵۰۰میلیون قطعه تخم چشم‌زده بی‌نیاز می‌شود.
کد خبر: ۹۰۹۳۰۳۹
|
۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳
 
 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد پورکاظمی گفت: در سال ۹۶ بیش از ۵ میلیون دلار برای واردات تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان ارز از کشور خارج شد. این در حالی است که برنامه اصلاح نژاد قزل‌آلای رنگین کمان با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و کشور نروژ انجام می‌شود و سند کلی این برنامه، تهیه و به زودی مراحل عملیاتی آن آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: در صورت حمایت از این پروژه، احتمال خودکفایی در تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا در کشور وجود دارد.

این مقام مسئول از تولید ۴ هزار جفت میگو عاری از بیماری تا پایان امسال خبر داد و اظهار داشت: اصلاح نژاد میگو وانامی یکی از پروژه‌های این موسسه است که در این راستا، یک سند ملی را با همکاری شرکت دانش بنیان و مرکز SPF موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در بوشهر تهیه شده است. ما در سال گذشته، در قالب این پروژه ۳ هزار جفت میگو با قابلیت رشد بهتر و عاری از بیماری تولید کردیم.

پورکاظمی، اصلاح نژاد ماهی کپور معمولی را از دیگر پروژه‌های این موسسه نام برد و گفت: یک میلیارد تومان از هزینه‌های این پروژه توسط استانداری خوزستان، ۶۰۰ میلیون تومان از سوی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و ۴۰۰ میلیون تومان نیز توسط این موسسه تامین می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان این که پروژه سه ساله اصلاح نژاد ماهی کپور معمولی با همکاری مجارستان انجام می‌شود، اذعان داشت: سند ملی این پروژه نیز تدوین شده و در راستای اجرای آن، ۵۰۰ هزار عدد تخم چشم زده اصلاح نژاد شده وارد کشور شده؛ ضمن اینکه ما نژاد‌های بومی کشور را جمع آوری و پلاک گذاری و به اهواز منتقل کرده ایم.

وی خاطر نشان کرد: کار این پروژه از سال گذشته آغاز و سال ۹۸ به اتمام می‌رسد.

پورکاظمی به پروژه SPF قزل آلای رنگین کمان نیز اشاره کرد و گفت: دستیابی به دانش فنی و تولید مولد عاری از بیماری‌های خاص از اهداف این پروژه است. در حوزه قزل آلای رنگین کمان، بیماری‌های خطرناکی مانند VHS وجود دارد که موجب تلفات زیادی می‌شود.

وی اعتبار این پروژه مهم را ۶ میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: ۳ میلیارد تومان از اعتبارات این پروژه را معاونت علمی ریاست جمهوری، ۱.۵میلیارد تومان استانداری مازندران و ۱.۵ میلیارد تومان دیگر را موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تامین می‌کند. فاز نخست این پروژه تمام شده و امسال دانش فنی تولید مولد عاری از بیماری خاص ماهی قزل آلای رنگین کمان را به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور درباره وضعیت ذخایر آبزیان در آب‌های جنوب کشور گفت: مطالعات و بررسی‌های ما در زمینه پایش و ارزیابی آبزیان آب‌های جنوب کشور در سال گذشته نشان داد که جمعیت بعضی از گونه‌هایی مانند یال اسبی کاهش و در برخی مناطق جمعیت ماهی حلوا سفید افزایش جزیی داشته است.

وی در مورد ذخایر فانوس ماهیان نیز تصریح کرد: مطالعات و بررسی‌های سال‌های قبل این موسسه حاکی از ۲.۳ میلیون تن ذخیره فانوس ماهیان در آب‌های دریای عمان است و از این رو ما پیشنهاد صید سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن از این گونه ماهی را پیشنهاد دادیم. عمر این ماهیان کوچک حدود ۳۶۲ روز است و اگر صید نشوند می‌میرند و تجزیه می‌شوند. تاکید ما بر این است که صید و بهره برداری از فانوس ماهیان نباید به سایر گونه‌ها آسیب وارد کند، زیرا هر یک از گونه آبزیان، وضعیت ذخایر متفاوتی دارند.

پور کاظمی خاطر نشان کرد: فانوس ماهیان در لایه‌های میانی آب و در عمق بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ متر زندگی می‌کنند.

ارسال نظرات