دبیر چهارمین جشنواره غنچه‌های امید از برگزاری این جشنواره با شرکت ۹۰۰۰ کودک از ۵۰۰ مهد در مشهد خبر داد.
کد خبر: ۹۰۹۳۰۲۲
|
۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ وجیهه رفائی امروز در نشست خبری این جشنواره در مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی بیان کرد: با توجه به اینکه کودکان، آیندگان جامعه هستند، چهارمین جشنواره غنچه‌های امید با هدف تعالی روحیه اجتماعی کودکان و ترغیب و تشویق مربیان به حضور در برنامه‌های جمعی، از طریق برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری در جهت ارزیابی استعداد‌های آنان برگزار می‌شود.

دبیر چهارمین جشنواره غنچه‌های امید گفت: این جشنواره به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه امام رضا (ع)، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، بهزیستی، بسیج صدا و سیما، مرکز جامعه قرآنی آستان قدس رضوی شامل مجموعه مهدالرضا‌های مشهد و معاونت فرهنگی قرارگاه شهید برونسی تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه اولویت طرح بر اصل کودک محوری و مشارکت کودکان، خانواده و مربیان در آموزش و ارتقای سطح مهارت‌های اجتماعی است، افزود: ارتقا و پرورش سطح مهارت خلاقیت، تفکر و تعامل گروهی در کودکان، آشنا کردن کودکان با مناسبت‌های ملی، مذهبی، اجتماعی و آموزش غیرمستقیم مفاهیم و آموزه‌های انقلابی، ایجاد تحرک و پویایی شبکه ارتباطی سازنده بین مهد‌ها همراه با انتقال تجربیات مربیان در راستای توانمندسازی مربیان و ایجاد زنجیره‌های ارتباطی در فضای خانواده، مهد و فضای اجتماعی و مجازی از اهداف این دوره از جشنواره است.

دبیر چهارمین جشنواره غنچه‌های امید ادامه داد: ۵ گروه شامل کودکان در بخش حفظ و روخوانی قرآن، دکلمه، کتابخوانی، پرده‌خوانی، سرود، نماهنگ و نمایش صحنه، مربیان در بخش اوریگامی (کاردستی)، مربی و مادر در بخش قصه‌گویی، کودک مربی مادر در بخش کاردستی و خانواده در حوزه اجتماعی مخاطبان این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

برگزاری جشنواره در ۱۲ قالب فردی و گروهی

رفائی آداب زیارت و سبک زندگی اسلامی، دهه فجر، ایثار و جهاد، انتظار، خدمت اجتماعی و استفاده از کالای ایرانی را از مهم‌ترین موضوعات جشنواره برشمرد و اظهار کرد: ۱۲ قالب در دو بخش فردی و گروهی در نظر گرفته شده که هر کودک فقط در یک بخش گروهی و یک بخش انفرادی می‌تواند شرکت کند.

وی در تشریح قالب‌های فردی جشنواره بیان کرد: مباحث قرآنی از جمله روخوانی قرآن کریم که در این رشته آیات با نظر داور انتخاب می‌شود و کودک باید نسبت به تمام کلمات قرآن کریم مسلط باشد و حفظ آیات موضوعی که ۱۴ آیه و حدیث برای حفظ به شرکت کنندگان ارائه خواهد شد؛ یکی از قالب‌های فردی جشنواره است.

رفائی اضافه کرد: در بخش دکلمه که از دیگر قالب‌های فردی است، علاوه بر اینکه شرکت‌کنندگان با توجه به موضوعات متن دکلمه را می‌توانند تنظیم نمایند، دبیرخانه جشنواره تعدادی متن جهت استفاده بهتر در این بخش در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد داد و زمان اجرا بین ۵ تا ۷ دقیقه است.

دبیرچهارمین جشنواره غنچه‌های امید عنوان کرد: در بخش کتابخوانی که با هدف تشویق مربیان و مادران به خواندن کتاب اجرا می‌شود، لذت کودک از خواندن و سرگرم شدن مبنای رقابت است که با این انگیزه کتابخوانی به صورت یک رفتار در کودکان نهادینه می‌شود؛ ضمن اینکه مربیان و مادران ساعاتی را با کودک در خانه و مهد به گفت و شنود می‌پردازند تا کودکان مهارت‌های گفتاری و ادراکی شان از داستان‌های خوانده شده را در یک رقابت لذت بخش به همگان نشان دهند که در نتیجه این بخش هیجان، سرگرمی و نمایش اطلاعات برای کودک به ارمغان می‌آورد.

وی تصریح کرد: دراین راستا دبیرخانه جشنواره تعدادی کتاب در اختیار مهد‌های شرکت کننده قرار می‌دهد و در زمان داوری به انتخاب داور یک کتاب توسط کودک ارائه خواهد شد که زمان ارائه بین ۷ تا ۱۰ دقیقه است.

رفائی عنوان کرد: در بخش پرده خوانی دوره آموزشی ویژه مربیان برگزار خواهد شد و سپس مربیان به کودکان در مهد‌ها آموزش می‌دهند تا برای شرکت در جشنواره آماده شوند. پرده و متن پرده خوانی در اختیار مهد‌ها قرار خواهد گرفت و زمان اجرای آن برای داوری ۵ تا ۱۰ دقیقه در نظر گرفته شده است؛ ضمن اینکه به مربیان در جهت آراستگی کودکان در حین اجرا و نحوه تسلط بر اجرا تأکید شده است.

دبیر چهارمین جشنواره غنچه‌های امید، سرود، نماهنگ، نمایش صحنه، کاردستی، قصه گویی، کاردستی و خدمت اجتماعی را از قالب‌های گروهی جششنواره برشمرد و ادامه داد: هر مهد تنها با یک سرود و اجرا می‌تواند در این بخش شرکت کند و تعداد اعضای گروه بین ۸ تا ۲۰ نفر است ضمن اینکه استفاده از آهنگ بی کلام در اجرای سرود بلامانع و زمان اجرای آن ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش نماهنگ نیز یک اثر از هر مهد پذیرفته می‌شود که شرکت کننده می‌تواند نماهنگ تدوین شده را به دبیرخانه ارسال نماید و پس از داوری در مرحله اول، گروه‌های برگزیده به صورت حضوری و در مرحله نهایی به رقابت خواهند پرداخت.

رفائی بیان کرد: در بخش نمایشنامه علاوه بر اینکه گروه‌های شرکت کننده می‌توانند متن را با توجه به موضوعات انتخاب کنند، تعدادی متن از سوی دبیرخانه در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت که تعداد ۵ تا ۲۰ نفر می‌توانند در اجرای نمایش شرکت کرده و زمان اجرا بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه است.

دبیر چهارمین جشنواره غنچه‌های امید گفت: دوره آموزشی کاردستی اوریگامی ویژه مربیان تدارک دیده شده که پیش از اتمام دوره هر مربی این بخش را به کودک آموزش خواهد داد که مربی در زمان ۶۰ دقیقه اثری با توجه به خلاقیت خود ارائه می‌دهد و تمام مربیان می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

وی گفت: در بخش قصه گویی که ویژه مربی و مادر در نظر گرفته شده است؛ ضمن ایجاد یک ارتباط عاطفی به محور تربیتی بودن آن می‌توان اشاره کرد که در این بخش با توجه به موضوعات جشنواره به ویژه سبک زندگی ایمانی و اسلامی تمام قصه‌های کودک که مضمون آن تشویق به فضائل اخلاقی است، مورد نظر است که منابع آن در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.

رفائی عنوان کرد: یکی از فعالیت‌هایی که با بهره‌گیری از نیروی تفکر، تجسم و تخیل با تکیه بر مهارت‌های دست و استفاده از ابزار است، کاردستی است که ویزه مادر کودک و مربی با هدف تقویت خوب دیدن و درک بهتر پدیده‌های محیط، رشد خلاقیت، ذوق و ابتکار در نظر گرفته شده است.

دبیرچهارمین جشنواره غنچه‌های امید اظهار کرد: بخش خدمت اجتماعی ویژه کلیه مخاطبین جشنواره آزاد است که در این بخش والدین و مربیان می‌توانند عکس نوشته‌های کودک خود را در یک خدمت اجتماعی با موضوعات احترام به دیگران، حمایت از کالای ایرانی و شأن و منزلت اجتماعی به دبیرخانه ارسال نمایند.

رشد ۵۰ درصدی شرکت کنندگان در جشنواره

وی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد ۴۰۰ مهد به تعداد ۶۰۰۰ کودک در جشنواره حضور یافتند، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۵۰۰ مهد در مشهد به تعداد ۹۰۰۰ کودک در چهارمین جشنواره حضور یابند.

رفائی گفت: جشنواره در حال حاضر در سطح شهری برگزار می‌شود که بخش مجازی آن در سطح استانی است، اما این طرح قابلیت ملی شدن دارد که امیدواریم در سال آینده بتوانیم با همکاری دستگاه‌ها این جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم.

دبیرچهارمین جشنواره غنچه‌های امید ادامه داد: مهلت ارسال آثار تا ۱۵ دی ماه است و جشنواره از ۲۳ تا ۳۰ بهمن ماه در مشهد برگزار خواهد شد؛ ضمن اینکه برگزاری اختتامیه جشنواره در هفته اول اسفندماه در مجتمع فرهنگی آیه‌ها پیش بینی شده که در هر بخش به سه برگزیده تقدیر خواهد شد و در بخش قرآن از ۱۰ برگزیده تجلیل به عمل خواهد آمد.

علاقه مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۵۱۳۸۷۱۷۰۲۴ دبیرخانه جشنواره تماس حاصل نمایند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها