رضا عسکری که در شرح حال و تشیع هر شهیدی در تربت حیدریه نام او به میان است بعنوان نخستین شهید انقلاب اسلامی در این شهرستان ۷۱ روز قبل از پیروزی انقلاب در روز شنبه ۱۱ آذرماه سال ۵۷ در درگیری با عوامل رژیم پهلوی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
کد خبر: ۹۰۹۲۷۰۷
|
۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ شب جمعه بیستم ماه محرم و اول تیر ماه سال ۱۳۴۱ به آقای حسن عسکری کارمند شرکت نفت وهمسرشان خانم شوکت طباطبایی کودکی هدیه شد که اورا”رضا”نامیدند.

در آن سال‌ها امام گفته بود”سربازان من الان در گهواره‌ها هستند ”، اما هیچ کس نمی‌دانست که او به عنوان یکی از سربازان روح ا… در حال رشد است.

در مدرسه راهنمایی علی تمدن تا کلاس سوم مشغول به تحصیل بود، در خانه و مدرسه اخلاق بسیار خوبی داشت و مورد توجه بود و به گفته مادرش پسر عاقل وفهمیده‌ای بود همه اورا دوست داشته و واجبات مذهبی اش را به خوبی انجام می‌داد.

رضا آدم یک بَعدی نبود بلکه در مسائل مختلف روابط اجتماعی وخانوادگی هم بسیار مقید بود، مثل یک مرد بزرگ هر چند وقت یک بار از خواهرش که در مشهد زندگی می‌کرد خبر می‌گرفت.

اوقات فراغت خود را بیشتر صرف مطالعه می‌کرد به بازی فوتبال وبیشتر وا لیبال علاقه زیادی داشت، در مسابقات ورزشی شرکت می‌کرد سال ۱۳۵۷ کلاس سوم دبیرستان در مدرسه امیر کبیر مشغول تحصیل بود. در تظاهرات و راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد و پیام‌های امام را به دقت می‌خواند و آن‌ها را به همه می‌رساند.

روزشنبه ۱۱ آذر ماه ۵۷ مطابق با دوم ماه محرم مدارس تعطیل شده و کوچه وخیابان‌ها سیاهپوش بودند او نیز پیراهن وکت چرمی سیاهش را پوشید، گویا آخرین دیدار رضا وخانواده بود.

رنگ پریده‌ای داشت این روز‌ها میلی به غذا نداشت انگار می‌دانست که رفتنی است، چند لقمه غذا خورد و خداحافظی کرد، هنگام غروب خانواده برای نماز جماعت به مسجد مهدیه رفتند وقتی که بر می‌گشتند مقابل شهربانی که تقریبا روبروی مسجد قرار داشت خیلی شلوغ بود.

ماموران رژیم ستمشاهی چند جوان را با تحکم به داخل شهربانی مدیریت می‌کردند، دل مادر وخواهران شور می‌زد به خانه که رسیدند رضا پسر منظم ومقید هنوز نیامده بود، دل نگرانی‌ها بیشتر شد، تلفن زنگ زد و کسی گفت: رضا زخمی شده و بلافاصله پدر ومادر به سرعت به بیمارستان رفتند.







وقتی رسیدند که رضا شهید شده بود، شهادت در این روز‌ها یعنی ۷۱ روز قبل از پیروزی انقلاب که رژیم وابسته وستمگر پهلوی هنوز بر سر کار بود چه مشکلات و درد سر‌هایی در پی داشت خدا می‌داند، رضا در محرم به دنیا آمد و در محرم هم در ۱۷ سالگی به پیروی از علی اکبر (ع) به آقایش امام حسین (ع) پیوست.

این مختصر زندگینامه مطالبی بود که توسط پدر و مادر این شهید والامفام جمع آوری شده است.

گورستان شیرین تربت حیدریه واقع در میدان جهاد به دلیل این که شهید رضا عسکری ۷۱ روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بعنوان نخستین شهید انقلاب در شهرستان به درجه رفیع شهادت نائل آمده بود بنام بهشت عسکری تغییر نام داد.

وحالا در شرح حال هر شهیدی نام او هم می‌آید، در هنگام تشییع شهدای نهم دی شهرستان ۴۳ روز قبل از پیروزی انقلاب مردم شعار می‌دادند: “عسکری شهیدم مهمان برات آمده ”

“خواهر دانش آموز شهید رضا عسکری می‌گوید: روزی مراسم نامزدی اش بود یکی از میهمانان گفت: انشاالله شیرینی دامادی آقا رضا را بخوریم که او در پاسخ گفت: انشاالله به زودی شیرینی شهادت مرا بخورید”

شهرستان تربت حیدریه در ۹ دی سال ۱۳۵۷ با رهبری علما و بزرگان شهر و حضور در صحنه امت حزب الله توانست ۴۳ روز قبل از پیروزی انقلاب، با سرنگونی مجسمه پهلوی و بیرون راندن ایادی رژیم منحوس شاهنشاهی از شهر زمام امور را بدست گرفته و افتخاری دیگر برای مردم این خطه رقم بزنند.

در آستانه حماسه بیادماندنی مردم تربت حیدریه در نهم دیماه سال ۵۷ برآن شدیم تا زندگی نامه مختصری از ۱۰ شهید والامقام این حماسه را منتشر کنیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها