خبرهای داغ:
به همت اعضای پایگاه بسیج علمی شهرستان لاهیجان

کتاب پرورش ماهی در شالیزار با رویکرد حفظ امنیت غذایی منتشر شد

کتاب “پرورش ماهی در شالیزار با رویکرد حفظ امنیت غذایی” اثر ماتیاس هالوارت و مودادوگو گوپتا به همت اعضای پایگاه بسیج علمی شهرستان لاهیجان ترجمه و منتشر شد.
کد خبر: ۹۰۹۲۶۵۸
|
۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
کتاب پرورش ماهی در شالیزار با رویکرد حفظ امنیت غذایی منتشر شد 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از گیلان؛ کتاب(پرورش ماهی در شالیزار با رویکرد حفظ امنیت غذایی) ترجمه ابراهیم آذرپور، سیروس بیدریغ و حمیدرضا بزرگی از اعضای پایگاه بسیج علمی شهرستان لاهیجان، به همت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری گیلان منتشر شد.

این کتاب نوشته ماتیاس هالوارت از گروه شیلات، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد و مودادوگو گوپتا از مرکز جهانی ماهی است که با همکاری مشترک سازمان فائو و مرکز جهانی ماهی در سال 2004 میلادی به چاپ رسیده است.

در پیشگفتار این کتاب می خوانید: «امروزه برنج در 113 کشور جهان و در دامنه وسیعی از شرایط بوم شناختی و رژیم های آبی پرورش داده می شود. زراعت برنج در سیستم های تحت آبیاری، دیم و آب عمیق محیط مناسبی را برای ماهی ها و سایر موجودات آبزی فراهم می سازد. بیش از 90 درصد برنج جهان، تقریباً معادل با 134 میلیون هکتار از اراضی، تحت شرایط غرقابی پرورش داده می شود که نه تنها اقامتگاهی را برای دامنه گسترده ای از موجودات آبزی فراهم می سازد، بلکه فرصت هایی را برای افزایش و پرورش آنها ایجاد می کند.

 هدف از نگارش این کتاب ادغام اطلاعات موجود و تأکید بر نقش مهمی است که آبزی پروری می تواند برای امنیت غذایی و کاهش فقر در سیستم های زراعی مبتنی بر کاشت برنج ایفا کند. تولید آبزیان علاوه بر خود محصول برنج، منبع حیاتی بسیار مهمی برای امرار معاش جوامع روستایی در کشورهای در حال توسعه به شمار می رود؛ به ویژه مصرف محلی و بازاریابی آن، از آنجایی که با بیشترین سهولت در دسترس بوده، مطمئن ترین و ارزان ترین منبع پروتئین حیوانی و اسیدهای چرب برای خانوارهای کشاورز و خانوارهای فاقد زمین بوده و برای امنیت غذایی دارای اهمیت است.

بررسی حاضر، به شرح تاریخچه شیوه این فعالیت و زیست بوم های مختلف برنج که در آن به پرورش ماهی پرداخته می شود، می پردازد. سیستم های مختلف تولید، شامل اصلاحات لازم در مزارع برنج برای تلفیق یا ادغام نمودن پرورش ماهی در آن و مدیریت زراعی و آبزی پروری، مورد بررسی قرار گرفته است. مدیریت آفات در گیاه برنج طی دهه های گذشته تحول شگرفی یافته و پرورش ماهی و سایر موجودات آبزی می تواند شیوه های کشاورزی را که از نظر زیست محیطی و اقتصادی مطلوب و بی خطر هستند تقویت کند.

تأثیر حقیقی و بالقوه پرورش توأم برنج و ماهی از نظر ارتقای درآمد و بهبود وضعیت تغذیه قابل توجه است اما معمولاً دست کم گرفته شده و کمتر از ارزش واقعی تخمین زده شده است. منافع نهفته حاصل از پرورش توأم برنج و ماهی، از قبیل کاهش ریسک از طریق ایجاد تنوع در سیستم کشاورزی، می تواند جذابیت بالایی برای  بسیاری از کشاورزان و خانواده های آنها به همراه داشته باشد. ماهی می تواند مستقیماً به فروش برسد یا اینکه قادر است وابستگی خانوارها به سایر دام ها را که برای کسب درآمد به فروش می رسند کاهش دهد و برای کسب درآمد به بازار عرضه گردد. همچنین ماهی های تولید شده از شالیزارهای برنج می توانند فروخته نشده بلکه تولید حاصل از آن را برای تغذیه خویشاوندان و کسانی که در برداشت محصول برنج کمک می کنند استفاده نمود، این مزیتی است که تقریباً می تواند در خانواده هایی که دارای کمبود نیروی کار هستند، ضرروری باشد.»

کتاب حاضر در 11 فصل شامل تاریخچه، زیست بوم شالیزار، اصلاح شالیزار برای پرورش ماهی، سیستم های تولید، مدیریت زراعی و آبزی پروری، تولید توأم برنج و ماهی، مدیریت آفات، تأثیر پرورش توأم برنج و ماهی، تجارب کشورهای مختلف، چشم انداز و برنامه برای آینده، و نتیجه گیری از سوی انتشارات راز نهان در 305 صفحه منتشر و در اختیار پژوهشگران و علاقمندان قرار گرفته است.

ارسال نظرات