خبرهای داغ:

دستگاه آبیاری هوشمند و کنترل و مانیتورینگ پارامتر های محیطی

فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز گفت:با توجه به بحران آب و خشکسالی‌ها، سال به سال نیاز به آبیاری مدرن و هوشمند نیاز آن بیشتر احساس می شود لذا جهت صرفه‌جویی و کاهش در مصرف آب (حدود ۳ تا۵ برابر ) دستگاه آبیاری هوشمند و کنترل و مانیتورینگ پارامتر های محیطی بر مبنای iot را اختراع کردم.
کد خبر: ۹۰۹۲۶۴۲
|
۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
دستگاه آبیاری هوشمند و کنترل و مانیتورینگ پارامتر های محیطی 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از فارس؛‌ رضا اصل جعفری مخترع و فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص جایگاه اقتصاد مقاومتی در دانشگاه و چگونگی کمک به این مهم توسط دانشجویان به ویژه در سطح تحصیلات تکمیلی گفت: از آنجایی که کشور دارای منابع بسیار و  نیروی انسانی جوان است اگر از این ظرفیت استفاده شود وابستگی به کشور های بیگانه بی معنی می‌شود و از مصداق های شکوفایی این ظرفیت ها یعنی دانشگاه باید بر روی پروژه های هدفمند ودر اولویت مورد نیاز کشور کار شود.


وی در ادامه افزود: لذا می‌طلبد که مراکز ارتباط با صنعت در دانشگاه ها جدی تر عمل کنند و دانشجواز زمانی که وارد دانشگاه می شود در چنین مسیری قرار گیرد و از آنجایی که در دانشگاه ها وظایف دانشجویان تحصیلات تکمیلی پژوهش و تحقیق تعریف می شود  می‌توانند همین تحقیق و پژوهش را در زمینه های که کشور هم اکنون به علم آن نیازمند و یا در آینده نیازمند آن می‌شود سرمایه گذاری کرد و با همکاری سه جانبه دانشجویان تحصیلات تکمیلی با استاد و دانشجویان کارشناسی کار را به نحو احسن انجام داد.


جعفری در خصوص ضرورت سوق دادن پروژه های دانشجویی به سمت حل مسایل جامعه عنوان داشت: با توجه به بیانات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی تحریم های اعمال شده علیه کشور استفاده از ظرفیت های داخلی و در راس ان دانشگاه در عرصه های صنعتی می‌توانند حلال مشکلات باشند لذا باید  مشکلات به عنوان طرح سوال برای دانشجویان و اساتید و هدف در دانشگاه ها تعریف شود و بین واحد های پژوهشی مراکز صنعتی که اولویت‌های بخش صنعتی هستند با دانشگاه ارتباط پیدا کنند که بسیار راه گشا است.


وی با اشاره به محصولی که خودش اختراع کرده اظهار داشت: ایجاد گلخانه هوشمند برای تولید محصولات کشاورزی به دلیل امکان کنترل عوامل تأثیرگذار محیطی همچون تغییرات دمایی، رطوبت و.... جلوگیری از پدیده‌های سرمازدگی وگرمازدگی و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک، سوخت و دیگر نهاده‌های کشاورزی بسیار حایز اهمیت است با توجه به بحران آب و خشکسالی‌ها، سال به سال نیاز به آبیاری مدرن و هوشمند نیاز آن بیشتر احساس می شود لذا جهت صرفه‌جویی و کاهش در مصرف آب (حدود 3 تا5 برابر ) دستگاه آبیاری هوشمند و کنترل و مانیتورینگ پارامتر های محیطی بر مبنای iot را اختراع کردم.


این دانشجوی مخترع اضافه کرد: سیستم آبیاری هوشمند یکی از روش هایی است که می تواند به جلوگیری از هدر رفت آب چه در مقیاس های کوچک مانند باغچه ی خانه و چه مقیاس های بزرگ مثل زمین فوتبال و کشاورزی کمک کند. ایران کشوری گرم و خشک است که با کمبود منابع آب شیرین مواجه شده. با اینحال ۸۰ الی ۹۰ درصد حجم آب کشور در بخش کشاورزی به هدر می رود. یعنی هر چه سریع تر باید به فکر اصلاح روش های آبیاری باشیم تا این فاجعه متوقف شود.


جعفری بحث کمبود آب و کاهش آن را یکی از مشکلات اصلی در کشور ها دانست و ادامه داد: این مساله در کشورهایی که در مناطق گرم،خشک و کم باران قرار گرفته اند بیشتر احساس می شود. بخش زیادی از مصرف آب در تمام کشورها مربوط به بخش کشاورزی است. در کشور ما میزان بهره وری در بخش کشاورزی به دلیل استفاده نکردن کشاورزان و باغداران از راه صحیح و زمان مناسب برای آبیاری که موجب برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی شده است که خود موجب افزایش ظرفیت های بخش کشاورزی شده است،اما این اولویت با چالش جدی بحران آب در بخش کشاورزی روبرو است که جای خالی فناوری در حوزه کنترل آب و اتوماسیون در این بخش را نشان می دهد.


وی با اشاره به اهداف کلی استفاده از آبیاری هوشمند، گفت: مصرف بهینه آب و مدیریت توزیع آن به صورت کلی و جزئی در قسمت های مختلف کشاورزی هست تا موجب مصرف بهینه آب و افزایش بهره وری در منابع آب و انرژی شود و وابستگی به اپراتور انسانی را از کاهش دهد. دستگاه‌های مکان یاب، حس‌گرهای گوناگون و تجهیزات سنجش ابرداده و... جزو ابزارهایی هستند که با ورودشان به زمینهای کشاورزی باعث بهبود عملیات می‌شوند. کارشان، سنجش وضعیت زمین، محصول، خاک و نیازهای هرکدام از محصولات است.


این فعال دانشجویی تصریح کرد: با پایش وضعیت زمین می‌توان فهمید محصول در کدام بخش زمین کال است تا فقط به آن قسمت، آب رساند و رسیدگی کرد. این تکنولوژی با دقیقتر شدن روی جزئیات و سنجش اطلاعات دقیق زمین باعث صرفهجویی میشود.. روش امکان کنترل سیستم و تمامی شیرهای آب به صورت هوشمند، دستی یا از راه دور فراهم می‌شود و آبیاری براساس میزان رطوبت زمین و شرایط آب وهوا صورت می‌گیرد.


جعفری ادامه داد: استفاده از آبیاری هوشمند برای کاهش مصرف آب در جهت استفاده بهینه از اینترنت اشیا صورت می‌گیرد و بر این اساس مالک می‌تواند طبق اقلیم و شرایط آب و هوایی برنامه ریزی داشته باشد.


وی افزود: استفاده از سنسور های تشخیص رطوبت، دما و سایر پارامتر های خاک و برنامه ریزی این سیستم براساس نوع پوشش گیاهی در آبیاری هوشمند، که با این روش می‌توان آبیاری را براساس نیاز گیاه و شرایط اقلیمی به صورت هوشمند انجام داد و این موضوع باعث مصرف آب در حد نیاز گیاه می‌شود و رشد مطلوبتری برای آن به همراه دارد. در این روش مالک می‌تواند جدول زمانی برای آبیاری را انتخاب کند و طبق اقلیم و شرایط باغ و زمین برای آبیاری برنامه‌ریزی داشته باشد که در صورت خالی بودن مخزن، پمپ برقی به صورت خودکار قطع می شود.


جعفری با بیان اینکه ستفاده از روش آبیاری به روش هوشمند در یک دوره کشت، چیزی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب بدست می آید گفت: آبیاری هوشمند سیستم جامعی است که در زمان های تعریف شده و یا بنا به تشخیص خود بر اساس اطلاعات محیطی که از انواع سنسورهای مختلف بدست می آید، آبیاری را بنا به محل گیاه اعم از ویلا، باغ، بام سبز و … انجام می دهد که در آبیاری هوشمند لزومی به حضور افراد در محل و زمان آبیاری نیست. 
 

ارسال نظرات