کد خبر: ۹۰۹۲۶۳۰
|
۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه ۲ دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمن، با اقتدار جمهوری اسلامی مخالف است؛ هرچه عنصر و مایه‌ قدرت در جمهوری اسلامی است، دشمن با آن مخالف است. ما باید علی‌رغم دشمن، سعی کنیم عناصر قدرت را در داخل جمهوری اسلامی افزایش بدهیم و روزبه‌روز باید قدرت دفاعی افزایش پیدا کند.(۱۳۹۷/۷/۲۶)

پایگاه بصیرت

 

▼ حرف روز

پیام اقتدار و صلابت
دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) نیروی زمینی سپاه یک رزمایش‌ مدرن در جهان به شمار می‌آید که با یک عملیات ترکیبی بر دشمنان متخاصم از مسیر دریا، زمین و هوا به نیروهای متخاصم یورش می‌برند. این رزمایش که روزهای پایانی خود را می‌گذراند، پیام‌ها و نکاتی به شرح زیر دارد:
۱ـ همزمانی این رزمایش با خروج آمریکا در سوریه، حاوی این پیام است که با وجود تلاش آمریکا برای تضعیف ایران، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بهترین وضعیت دفاعی قرار دارند.
۲ـ همه تجهیزاتی که در این رزمایش استفاده شد با دستان پرقدرت رزمندگان نیروی زمینی سپاه، هوانیروز و نیروی دریایی سپاه تولید شده است؛ تجهیزاتی که طبق مطالبات عملیاتی فرماندهان نظامی طراحی و تولید شده است. این خودکفایی نظامی در شرایطی است که آمریکا با عملیات روانی تحریم درصدد است امکان ابتکار، خلاقیت و تولید محصولات را از جوان ایرانی سلب کند و ما را در موقعیت انفعالی قرار دهد.
۳ـ نمایش توانمندی نظامی کشورمان در یک محیط قابل رصد و چشم‌انداز وسیع در دریا و فضا این پیام را دارد که جمهوری اسلامی با اعتماد به نفس بالا آمادگی دفاع از کیان اسلامی را دارد و با اقتدار کامل سلاح‌ها و تاکتیک‌های خود را در معرض دید همگان قرار می‌دهد تا همگان به این توان پی ببرند.
۴ـ یکی از مهم‌ترین پیام‌های این رزمایش، نمایش ابعاد عینی بیانات فرمانده کل قوا است که فرمودند اگر یکی بزنید ده تا می‌خورید. نمایش عینی توان نیروهای مسلح حاکی از آن است که این سخنان پشتوانه و تدابیر نظامی، تهاجمی و دفاعی دارد.
۵ـ این رزمایش همچنین این پیام را دارد که حمله‌کننده به کشوری نخواهیم بود، ولی اگر کشوری ما را تهدید کند، ما سراسر تهاجم و آفند خواهیم شد و در این رزمایش همین موضوع را تجربه کردیم.
دشمنان اگرچه در میدان‌های متعدد و مبارزه در مقابل جمهوری اسلامی شکست خورده‌اند؛ اما همچنان تلاش دارند که برای کسب حیثیت اقدام به بیان جملات تهدیدآمیز نظامی کنند. این در حالی است که اقتدار عملیاتی ما نه تنها این فرصت اندک را از دشمن می‌گیرد؛ بلکه به نوعی امیدبخشی ملی را تقویت کرده و در سطح جامعه فعالیت‌های روزمره مردم در پناه خداوند و اقتدار نیروی نظامی با صلابت بیشتری دنبال می‌شود.

▼ چلچراغ/ ۴

مردم تعیین می‌کنند
برای آنکه دستاورد انقلاب اسلامی ایران در تحقق مردم‌سالاری دینی، برای اعمال نظر و رأی مردم و حاکم کردن دموکراسی ببینیم و درک کنیم، لازم نیست به چهل سال قبل بازگردیم و از وضعیت فاجعه‌بار حکومت موروثی پهلوی و استبداد رأی شاه و انتخابات‌های نمایشی و دروغین آن دوران حرفی به میان آوریم؛ تنها کافی است به وضعیت دموکراسی و جایگاه انتخابات در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا نگاهی بیندازیم و جایگاه مردم و سهم ملت‌ها در انتصاب حاکمان در عربستان و دیگر شاه‌نشین‌های کوچک و بزرگ حاشیه خلیج‌فارس را بررسی کنیم؛ حتی وضعیت انتخابات در مصر و دیگر کشورهایی که نمایش‌های ناقص از دموکراسی دارند و نقش نظامی‌گری و کودتا در تعیین حکومت آنها به وضوح تفاوت را نشان می‌دهد.
برای آنکه دستاورد انقلاب اسلامی ایران را در حاکم کردن مردم‌سالاری دینی ببینید، کافی است میزان مشارکت در انتخابات‌های برگزار شده در ایران اسلامی در این سال‌ها را یک بار دیگر مرور کنیم، رأی ۹۸ درصدی مردم ایران به جمهوری اسلامی در سال ۵۸، حضور ۴۰ میلیونی در انتخابات ۸۸، حضور نزدیک به ۹۰ درصدی در انتخابات ۹۶ و... را مقایسه کنید با انتخابات‌های سرد و کم‌مشارکت در غرب که مدعی اعمال نظر مردم است! چهل سال از انقلاب اسلامی گذشته است و مردم ۱۲ دولت، ۱۰ دوره مجلس، پنج مجلس خبرگان رهبری و پنج شورای شهر و روستا را با رأی خود برگزیده‌اند.
 ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و از بالاترین مقام کشور تا مسئولان شهری و روستایی با نظر و رأی مردم انتخاب می‌شوند و فراتر از آن حتی اصل نظام اسلامی نیز از مسیر همه‌پرسی انتخاب شده است! چهل سال از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و حتی در سخت‌ترین روزهای دوران دفاع مقدس، در برگزاری انتخابات‌ها حتی یک روز تأخیر وجود نداشته است.

▼ خبر ویژه 

موشک‌های ایران بر فراز ناو آمریکا
خبرنگاران آمریکایی حاضر روی ناو هواپیمابر آمریکایی گزارش دادند، کشتی‌های نیروی دریایی ایران، موشک‌هایی را به صورت نمایشی در نزدیکی ناوهای جنگی هواپیمابر ایالات متحده، که روز جمعه وارد خلیج‌فارس شدند، شلیک کردند. ناوهای جنگی هواپیمابر ایالات متحده به رهبری ناو هواپیمابر هسته‌ای جان سی ۲۳ (یو اس اس جان سی ستنیس) روز جمعه با عبور از تنگه هرمز، وارد خلیج‌فارس شدند. این نخستین بار در هشت ماه اخیر است که ناوهای جنگی هواپیمابر ایالات متحده پس از خروج این کشور از توافق‌نامه هسته‌ای با ایران در ماه مه ۲۰۱۸ و از سرگیری تحریم‌ها علیه تهران وارد خلیج‌فارس می‌شوند. این ناو هواپیمابر در منطقه پنجم ناوگان عملیاتی خلیج‌فارس مستقر است. گفتنی است، روز جمعه مقامات ایران درباره امکان بستن تنگه هرمز که از طریق آن یک سوم نفت تولیدی در جهان جابه‌جا می‌شود، هشدار داده بودند. افزون بر این، هفته گذشته، سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه گفته بود، موشک‌های بالستیک ایران، ناوهای هواپیمابر ایالات متحده را از هرگونه مزیتی در خاورمیانه محروم کرده‌اند و توسعه موشک‌های بالستیک ایران به آزادی عمل ناوهای هواپیمابر ایالات متحده در منطقه پایان داده است.

▼ گزارش روز

تف بر صورت صهیونیست‌ها!
تحلیلگران درباره خروج آمریکا از سوریه احتمال‌ها و حدس‌های متعددی دارند! برخی این گفته دونالد ترامپ که «۷ هزار میلیارد دلار در خاورمیانه خرج کردیم اما هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم.» را در کنار گفته دیگرش درباره «گاو شیرده بودن عربستان» قرار می‌دهند و این نتیجه را می‌گیرند که ترامپ با خروج از سوریه قصد دارد هزینه‌های دنبال کردن سیاست‌های خود را به صورت نیابتی به حاکمان دست‌نشانده‌اش در منطقه تحمیل کند و در داخل نیز با بازگرداندن سربازان آمریکایی محبوبیت بخرد. برخی دیگر می‌گویند این اقدام در راستای سیاست بازگشت به داخل رئیس‌جمهور آمریکا است؛ گروهی هم می‌گویند اساساً این اقدام یک عمل انتخابی نبود و ترامپ چاره‌ای جز فرار از منطقه نداشت! اگر هر یک از این تحلیل‌ها یا دیگر برداشت‌ها که این روزها مطرح است هم درست باشد، در عمل فرق چندانی ندارد و در هر صورت خروج از سوریه آسیبی جدی بر هیمنه آمریکا وارد خواهد کرد! آمریکایی که همه می‌دانند با هدف سرنگونی دولت قانونی سوریه به این کشور آمد، اکنون در حالی سوریه را ترک می‌کند که سران عرب برای ترمیم ارتباط خود با بشار اسد با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند. فراتر از آن، خروج آمریکا از سوریه هر دلیلی هم که داشته باشد، بی‌تردید موجب دلسردی و تنهایی بیشتر صهیونیست‌ها خواهد شد؛ آن هم در حالی که اکنون نیروهای مستقر در مرزهای سرزمین‌های اشغالی منتظر کوچک‌ترین خطای رژیم صهیونیستی هستند تا سرزمین‌های اشغالی را به جهنم تبدیل کنند؛ چنانکه «حیمی شالیو» تحلیلگر سیاسی روزنامه صهیونیستی هاآرتص، این تصمیم ترامپ را تف کردن به صورت رژیم صهیونیستی می‌داند و می‌نویسد: «این تصمیم پیروزی‌ای برای بشار اسد، ایران و روسیه و روزی ناگوار برای اسرائیل است که در منطقه تنها خواهد ماند.»

▼ اخبار 

۱ـ آماده دفاع در برابر دشمن و تعقیب هر متجاوزی هستیم
فرمانده کل سپاه گفت: امروز همه دنیا واقف به اقتدار و صلابت ایران اسلامی است و دشمنان می‌دانند که قدرت جمهوری اسلامی شکست‌ناپذیر است. سردار جعفری تصریح کرد: تاکنون استراتژی‌های جمهوری اسلامی، پدافندی بوده؛ اما به نظر می‌رسد از این پس باید آمادگی تهاجم و تعقیب دشمن را داشته باشیم. وی افزود: دشمنان باید بدانند که اگر تعدی یا تجاوزی انجام دهند، نه تنها ما خاک کشور خود را پس می‌گیریم، بلکه تا هر جایی که باشد آنها را تعقیب می‌کنیم و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر بخواهند یکی بزنند، حتماً ۱۰ تا خواهند خورد.

 

۲ـ مشکلات منطقه نتیجه زیاده‌خواهی عربستان است
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با هفته‌نامه «لوپوئن» فرانسه با تأکید بر اینکه ما هیچ وقت به دنبال درگیری با هیچ کس نبوده‌ایم، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع همکاری با همه کشورهای منطقه خلیج‌فارس بوده است. برعکس، عربستان سعودی به دنبال درگیری با ایران در خاورمیانه است. ظریف افزود: آنچه بر سر منطقه آمده است، نتیجه اقدامات ما نیست، بلکه نتیجه آن چیزی است که ریاض انجام می‌دهد. این سعودی‌ها بوده‌اند که به دنبال صدمه زدن به ما هستند؛ ولی چون موفق نمی‌شوند، ما را به توسعه‌طلبی متهم می‌کنند.

 

۳ـ اصلاح‌طلبان نمی‌توانند ژست اپوزیسیون بگیرند
«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران گفت: نکته مهم برای اصلاح‌طلبان این است که شرایط خود را به عنوان یک جریان شریک در قدرت درک کنند و بپذیرند. اصلاح‌طلبان در چهار انتخابات اخیر، یعنی از سال ۱۳۹۲ تاکنون پیروز شده‌اند و سهم قابل توجهی در قدرت دارند، در شرایط حضور در قدرت نمی‌شود مانند اپوزیسیون موضع گرفت و ایده‌آلیستی برخورد کرد. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: اصلاح‌طلبان در قدرت شریک هستند و برای کسب مجدد اعتماد مردم باید پاسخگو باشند، نه ژست اپوزیسیون بگیرند.

▼ اخبار کوتاه
◄ ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۳۰ آذر سال آبی ۹۸ــ۹۷ بالغ بر ۹۲/۱ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۶۱/۷ میلیمتر) ۴۹/۳ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۹/۴ میلیمتر) ۲۱۳/۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین حجم بارش‌های کشور از اول مهر تا ۳۰ آذر معادل ۱۵۱/۷۸۳ میلیارد مترمکعب است. در واقع پاییز امسال ۲۱۳ درصد پربارش‌تر از پاییز سال گذشته و ۴۹ درصد پربارش‌تر از متوسط بارش‌های پاییزی ایران در ۵۰ سال اخیر بوده است.
◄ غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، ضمن تشریح دلایل به تعویق افتادن زمان ارائه لایحه بودجه از سوی دولت، تأکید کرد: سقف ۴۴۷ میلیاردی بودجه سال آینده محقق نخواهد شد. وی افزود: بحث صندوق توسعه ملی مربوط به سیاست‌های کلی نظام است و طبیعتاً برای تصمیم‌گیری درباره آن حتماً باید نظر رهبری اخذ شود که ایشان حداقل واریز به صندوق توسعه ملی را همان ۲۰ درصد اعلام کردند.
◄ حجت‌الاسلام روان‌بخش درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده گفت: اصلاح‌طلبان می‌خواهند در یک سال باقی‌مانده تا انتخابات مجلس، از طریق شعارهای افراطی علیه دولتی که خودشان ایجادکننده آن بوده‌اند، نقش اپوزیسیونی بگیرند. آنها فکر می‌کنند حافظه ملّت ایران کم است و دوباره می‌توانند در انتخابات، همچنان نقش اوّل را بازی کنند.
◄ محمد کاظمی، عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در اظهاراتی قابل توجه اعلام کرد: کمتر از یک درصد کاربرانی که پیش از فیلترینگ تلگرام در آن حضور داشتند، اکنون دیگر از آن استفاده نمی‌کنند؛ همه کسانی که موافق فیلتر تلگرام بودند، اکنون همه تلگرام دارند.
◄ دکتر سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیاء(ص) با بیان اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان سال بخشی از بدهی خود به طلبکاران را تسویه کنیم، از تسویه قسمتی از بدهی‌ها از محل فروش دارایی قرارگاه خبر داد و گفت: پرداخت بدهی به طلبکاران خُرد در اولویت تسویه‌هاست.

 

گفت‌وگوی اختصاصی با نماینده ولی‌فقیه در سپاه/ پرونده‌ای که باز شد، پرونده‌ای که بسته شد/ شیردوش‌های آمریکا آماده است/ هوشیاری در مقابل «قصد فریب»/ خلع سلاح سینمای سیاسی و انقلابی را فردا در صبح صادق بخوانید.
همراه ویژه‌نامه «خط قرمز» به مناسبت حماسه ۹ دی

منبع: سایت بصیرت

ارسال نظرات