خبرهای داغ:
مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با بیان این که نظریه الگوی پیشرفت باید دیدگاه خود را در معنای زندگی مبتنی بر نگرش اسلام ارائه کند، گفت: همه برنامه های کشور باید تحت سند الگوی پایه پیشرفت اسلامی قرار گیرند.
کد خبر: ۹۰۹۲۵۵۱
|
۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸

به گزارش  سرویس  طلاب  و روحانیون خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین واسطی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی، در ادامه سلسله نشست های نقد و بررسی سند پایه الگوی پیشرفت اسلامی با بیان این که محتوای سند الگو، محتوای کلی بوده که این نیاز به تبدیل به فرآیند ها در خود سند الگو را دارد، گفت: برای درک سند الگوی پیشرفت اسلامی نخستین مساله تعریف پیشرفت به مفهوم ساختار سازی و فرآیند سازی برای بهینه سازی در پاسخ به همه لایه های نیازهاست.

وی با بیان این که به واقع اگر جایی ساختارها و فرآیندهایی ایجاد شد که این ساختارها و فرآیندها همه لایه ها و مراتب نیازهای انسان را به صورت بهینه شکل می دهد آنجا پیشرفت شکل گرفته، تصریح کرد: اینکه این سازه ها و فرآیندهای بهینه چطور هستند و ایجاد می شوند، همه این ها می تواند سند الگوی پیشرفت و توسعه را منجر شود.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با بیان این که الگوی پیشرفت در اصل به منزله تعیین چگونگی تحقق ساختارها و فرآیندهاست، ابراز کرد: متاسفانه در سند الگوی پیشرفت اسلامی صحبتی از چگونگی نشده و مجموعه ای از گذاره های مبنایی در قالب سند نظری مبانی نظری پایه را ارائه داده در صورتی که اگر جایی الگوی پیشرفت بخواهد محقق شود، باید مدل ارائه شده و مبانی را به عنوان پیش فرض بیان کند و مشخص شود که چگونه مبانی در فضای اجتماعی پیاده سازی می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی با بیان این که فضای اجتماعی بر مبنای فعل فردی نیست بلکه در فضای اجتماعی و مقیاس کلان، مجموعه کارها و فعالیت ها بر اساس فرآیندها، نه بر اساس عملکرد ها و کنش افراد پیش می روند، خاطر نشان کرد: اگر مدرسه ای را در روستایی به صورت خرد درنظر بگیرید که یک معلم و چندین دانش آموز دارد، اگر معلم روزی مریض باشد آن مدرسه تعطیل می شود اما اگر مدرسه تحت سیستم آموزشی مرکزی قرار داشته باشد، این مدرسه هیچگاه تعطیل بردار نیست.

وی در ادامه با بیان این که ساختارها و فرآیندها مساوی با تعریف هایی هستند که بر روی روابط در راستای رسیدن به خروجی صورت می گیرند، عنوان کرد: در حقیقت باید در ابتدا برای تدوین سند الگوی پیشرفت اسلامی، مجموعه ساختارها و فرآیند ها و تاثیر روابط بر روی آن ها را در راستای رسیدن به خروجی مورد ارزیابی قرار دارد.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با بیان این که سند الگوی توسعه پیشرفت به دنبال چگونگی تحقق ساختارها و فرآیندهاست، بیان کرد: مثلا عده ای می گویند که فقه موجود قدرت مدیریت فضای کلان را با همین فعلیت های موجود دارد که بر این مبنا فقه مستحدثات یعنی موضوعات جدید الحدوث مطرح می شوند؛ حال بر این اساس باید دید با این موارد جدید الحدوث در فضای زندگی و نیازهایی که به صورت خرده فردی ولو دارای بدنه بزرگ وجود دارند، چگونه می توان برخورد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی با بیان این که باید دید در موضوعات جدید الحدوث روش آموزش مطلوب عندالشارع از یک سو و فرایند آموزشی مطلوب و موردنظر خداوند از سوی دیگر چگونه است، اظهار کرد: متاسفانه امروز عدم توجه به این چگونگی ها و قرار گرفتن در چیستی ها و چرایی ها و موضوعات تک و خرد، سبب شده خردبینی در سند الگوی پیشرفت نیز دیده شود.

وی با بیان این که در حقیقت پیشرفت فرآیندسازی برای پاسخ بهینه به همه لایه های نیازهاست و الگوی پیشرفت چگونگی تحقق این فرآیندسازی است، گفت: تبیین فرآیندها و چگونگی تحقق آن، کلید اصلی به سمت مدیریت در مقیاس کلان است که اگر معانی این دو دریافت نشود، هرچقدر تلاش هم صورت می گیرد به نتیجه مطلوب نمی رسد.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با بیان این که مقیاس که بزرگ می شود اجزا با روش قبلی قابل مدیریت نیستند و اساسا وقتی مقیاس از آن حد معمول فراتر می رود، روابطی به وجود می آید که با روش های قبلی در مقیاس خرد قابل مدیریت نیست، بیان کرد: درک مقیاس کلان نکته حیاتی برای درک بحث الگو و مدل پیشرفت توسعه اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی با بیان این که اگر حتی در سند پیشرفت بر دو نکته مثلا تمیزی و منظم بودن مردم جهان تا سال 1404 تاکید دارید باید دید بر اساس مبانی اسلامی بناست چه تغییری در وضعیت جامعه بر این مبنا ایجاد شود، ابراز کرد: باید دید با این اصل ها، چه اتفاقاتی نسبت به نگاه به اسلام و مسلمین ایجاد شده و امور اداری و فضای خانوادگی چه تغییراتی می کنند.

وی با بیان این که یکی از مبانی سند الگوی پیشرفت اسلامی، تکیه بر مبانی انسان شناختی آن است، تصریح کرد: در سند الگوی پیشرفت اسلامی ما به دنبال فرایندها، جهت دهی ها، شاخص ها و اولویت ها هستیم و اگر الگوی پیشرفت اسلامی پاسخ بهینه به همه لایه های نیازهای انسان است، آنگاه بر اساس مراحل وجودی انسان باید لایه های نیازها تعریف شود.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با بیان این که الگوی پیشرفت اسلامی باید برای هر مرحله از زندگی راهبرد و شاخص دهد، خاطر نشان کرد: مثلا اگر ماده 12 در سند الگوی پیشرفت مبتنی بر مراحل وجودی انسان است، بر این اساس باید کلیه اسناد برنامه ای در داخل کشور نیز دارای پیوست عملیاتی و اجرایی باشند.

به گزارش حوزه مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با بیان این که نظریه الگوی پیشرفت باید دیدگاه خود را در معنای زندگی مبتنی بر نگرش اسلام ارائه کند، بیان کرد: بر این مبنا بناست چتر کلان برنامه ای تولید کرد یعنی الگوی پیشرفت چتر حاکم است و همه برنامه هایی که بناست در کشور شکلی بگیرد و به فضای فردی اجتماعی شکل دهد، باید تحت این سند قرار گرفته و همه اسناد برنامه ای نیز موظفند برنامه های خود را به گونه ای تنظیم کنند که معنای زندگی در افراد جامعه افزایش پیدا کند.

ارسال نظرات