جهادسازندگی یاور مردم در چهل سال گذشته

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، گوشه هایی از عملکرد جهاد سازندگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه های سازندگی، محرومیت زدایی و دفاع مقدس را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۰۹۲۵۳۲
|
۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ دکتر  غریب در همایش ۴۰سال تلاش و سازندگی در پرتو فرهنگ و مدیریت جهادی که با حضور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: جهاد کشاورزی پس از پیروزی انقلاب عهده‌دار وظایفی چون عمران و آبادانی روستاها، تأمین و تولید فرآورده‌های پروتئینی و غذایی (امور دام و شیلات)، فعالیت در عرصه وسیع منابع طبیعی، آبخیزداری و آبخوان‌داری، آموزش و تحقیقات، ترویج و مشارکت مردمی و بسیج نیروهای مردمی در امر تولید و سازندگی و... بوده است.

وی، تشکیل گردان مهندسی رزمی ۴۴ قمربنی هاشم مستقر در مریوان، شرکت در ۶۴ عملیات در مناطق مختلف غرب، شمال غرب و جنوب کشور، احداث ۹۹۷ کیلومتر جاده‌های عملیاتی، احداث یک هزار و ۱۳۱ مورد سنگر نفرات و تسلیحات و تأسیسات، احداث۲۰۷ مورد پل ایرانیت بتنی با طراحی‌های مختلف، جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ارسال به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، تشکیل کارگاه‌های خواهران همگام با جبهه و اعزام بیش از ۸۷۰ نفر راننده کمپرسی و پنج هزار و ۱۰۰ نفر رزمنده سنگر ساز و راننده دستگاه سنگین را از مهم‌ترین دستاوردهای جهاد سازندگی در استان تا سال ۷۹ برشمرد.

رییس جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه در این چهل سال پنج هزار و ۲۰۲ کیلومتر راه روستایی در استان احداث شده است، اظهار کرد: اکنون کل راه‌های روستایی استان دو هزار و ۳۶۸ کیلومتر است که ۸۳۴ کیلومتر شوسه و یک هزار و ۵۳۴ کیلومتر آسفالته است.

غریب اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب سه هزار و  ۴۸۸ کیلومتر شبکه فشار متوسط و دو هزار و ۳۷۷ کیلومتر شبکه فشار ضعیف برق روستایی در استان نصب و راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در دوران جهاد سازندگی حدود ۵۸۹ روستای استان با جمعیتی حدود ۳۶۳ هزار نفر از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند، ادامه داد: این تعداد در آن زمان حدود ۹۵ درصد جمعیت روستایی را شامل می‌شد.

رییس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به رشد تولید محصولات کشاورزی در استان، گفت: تولیدات محصولات کشاورزی ۳۸۷ درصد، تولیدات محصولات زراعی ۳۱۴ درصد، تولیدات محصولات باغی ۵۸۱ درصد و تولیدات محصولات دام و طیور ۵۴۴ درصد در سال ۹۷ نسبت به سال ۵۷ در استان رشد داشته‌اند.

غریب خاطرنشان کرد: در تولیدات آبزیان اولین مزرعه پرورش ماهی در سطح استان در سال ۶۵ تأسیس شد، تاکنون بیش از ۴۰۰ واحد پرورش ماهی در سطح استان به بهره‌برداری رسیده و بیش از ۱۰۰ قفس پرورش ماهی در سد کارون چهار طراحی و به فعالیت مشغول است و سالیانه ۲۴ هزار تن ماهی سردآبی تولید می‌شود (رتبه اول تولید ماهی در کشور) و ایجاد اشتغال دو هزار نفر و سود خالص سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان برای تولیدکنندگان به همراه خواهد داشت.

رئیس جهاد کشاورزی استان ارزش تولیدات کشاورزی استان در سال جاری را ۳۲ هزار و ۷۵۵ میلیارد ریال دانست که این رقم در سال ۵۷ مبلغ پنج هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال بوده است

قابل ذکراست: دراین همایش، از رقم افق لوبیای قرمز حاصل تلاش و زحمت هشت ساله محققین مرکز تحقیقات استان رونمایی شد.

از ویژگی های این رقم می توان به پربازده بودن (تولید ۳تن درهکتار)، و کاهش حداقل ۴نوبت آبیاری اشاره کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار