مراکز کارآفرینی یاس 1 و 2 دو مجموعه صنعتی کوچک هستند که در جنوب شرق تهران بزرگ و با حمایت ناحیه بسیج مالک اشتر، کمتر از یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده اند.
کد خبر: ۹۰۹۲۵۰۹
|
۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج- محمد مهدی شاهواروقی: واژه اقتصاد مقاومتی برای نخستین بار توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی برای صیانت از تهاجم دشمنان در عرصه های اقتصادی، صنعتی و تولیدی، به عنوان راهنمای عمل همه مسئولان و مردم در برابر فشارها و تهدیدات دشمنان به عنوان ایده ای مبتکرانه و خلاقانه مطرح شد که در پی آن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه سال 1392 از سوی ایشان به دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ گردید.

اکنون با گذشت بیش از سه سال از ابلاغ این سیاست های نجات دهنده اقتصاد کشور، متأسفانه در عمل بسیاری از بندهای آن مورد غفلت و بی توجهی دولت و مسئولان امر قرار گرفته است. با این وجود نهادهایی همچون سپاه و بسیج که پایه های بقای انقلاب اسلامی ایران هستند بر خود واجب دانسته اند که این خواسته و دغدغه‌ی به حق رهبر انقلاب بر زمین نمانده و تمرکز خاصی برای اجرای اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور داشته اند که از جمله اقدامات انجام شده در این مسیر، اشتغال زایی با تأسیس مراکز تولیدی کوچک و حمایت از صنایع تبدیلی در شهرستانها می باشد. اما تعداد مراکز کارآفرینی بزرگ و کوچکی که با حمایت بسیج تاکنون راه اندازی شده اند بسیار زیاد بوده و گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج که معرفی اقدامات و برنامه های بسیج و بسیجیان را رسالت اصلی خود می داند، سعی دارد تا گوشه ای از این اقدامات صورت گرفته در جهت اجرا و عملیاتی ساختن اقتصاد مقاومتی را به عموم مردم منعکس کند.

مالک 

مراکز کارآفرینی یاس 1 و 2 دو مجموعه صنعتی کوچک هستند که در جنوب شرق تهران بزرگ و با حمایت ناحیه بسیج مالک اشتر، کمتر از یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده اند. این دو مرکز با بهره گیری از نیازهای منطقه ای و حمایت های بسیج توانسته اند در همین زمان کوتاه برای 30 نفر از بانوان بسیجی شغل ایجاد نمایند.

مهناز اصغری مدیر کانون فرهنگی بسیج مالک اشتر و مسئول مراکز کارآفرینی یاس 1 و 2 در تشریح فعالیت های این دو مرکز می گوید: "یاس 1" که یک واحد تولیدی البسه بانوان است از حدود یک سال پیش در مجاورت کانون فرهنگی و ورزشی مالک اشتر راه اندازی شد. کارگاهی که برای این تولیدی در نظر گرفته شده متعلق به ناحیه بسیج مالک اشتر بوده و به صورت رایگان به این مرکز اختصاص داده شده است و تنها هزینه های جاری این محل به عهده مسئول مرکز است.

مالک

وی می افزاید: "یاس 2" نیز که یک واحد تولید محصولات غذایی و خوراکی های بهداشتی و طبخ غذا است با سرمایه ای در حدود 10 میلیون تومان به همت حوزه مقاومت بسیج 326 حضرت رقیه(س) و با حمایت معنوی ناحیه بسیج مالک اشتر از اواخر بهار سال جاری آغاز به کار کرد. استقبال از محصولات این مرکز تولیدی در همین مدت کوتاه به حدی بود که سبد محصولات تولیدی آن به میزان دو برابر افزایش یافته و از همین رو فرصت جذب نیروی بیشتر نیز وجود دارد.

مدیر کانون فرهنگی بسیج مالک اشتر معتقد است که در صورت حمایت دستگاه های دولتی از این دست اقدامات، بسیج می تواند فعالیت این مراکز را گسترش دهد؛ طبیعتا گسترش این واحدها نیاز به منابع مالی و برخی تجهیزات صنعتی بروز دارد که انتظار می رود دولت در این زمینه ها وارد عمل شود.

مالک

اصغری به تأکیدات و منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت رشد تولید و اشتغال اشاره کرده و می گوید: چندین سال است که حضرت آقا در ابتدای سال شعار سال را در جهت رشد اقتصادی و خروج از چالش های اقتصادی نامگذاری می کنند و رهنمودهایی در خصوص توجه به تولید و اشتغالزایی ارایه می کنند و ما نیز همچون دیگر بسیجیان بر خود واجب دانستیم تا در جهت تحقق اوامر فرمانده کل قوا حرکت کنیم و در این راه برنامه های بسیاری را در مجموعه کانون فرهنگی مالک اشتر به اجرا دربیاوریم.

مدیر کانون فرهنگی بسیج مالک اشتر در پایان تصریح می کند: این مجموعه با حمایت های فرماندهی ناحیه بسیج مالک اشتر تاکنون اقدامات فرهنگی و تربیتی گسترده ای در زمینه های اصلاح الگوی مصرف، سبک زندگی اسلامی، دوری از اشرافی گری و در نهایت اشتغالزایی در سطح منطقه 15 تهران داشته است.

سرگرد پاسدار قاسم فیضی فرمانده ناحیه بسیج مالک اشتر نیز به لزوم استفاده از ظرفیت بسیج در عملیاتی ساختن برنامه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و می گوید: بسیج یک تشکل عظیم مردمی است که نیروهای نخبه فراوانی را در رشته ها و زمینه های مختلف در درون خود تربیت کرده است. حال که کشورمان با مشکلاتی در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و یا هر زمینه دیگری مواجه است، باید از ظرفیت کمک و امدادرسانی بسیجیان ما استفاده نماید و البته این امر را مسئولین ارشد سازمان بسیج مستضعفین و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بارها اعلام کرده اند.

مالک

وی می افزاید: باتوجه به اینکه رهبر انقلاب تأکید بسیاری بر اجرای اقتصاد مقاومتی داشته اند، بدنه بسیج مدت هاست که برای عملیاتی ساختن این نسخه شفابخش اقتصاد کشور تلاش های زیادی به کار گرفته است که در نهایت می بینیم که امروز صنایع تبدیلی و صنایع کوچک در شهرستانها و حتی مناطق دور افتاده کشور هم در حال رشد و توسعه هستند.

فرمانده ناحیه بسیج مالک اشتر می گوید: این ناحیه بسیج نیز همچون دیگر بخش های سپاه و بسیج تلاش کرده است تا میان دریای خدمات خالصانه بسیج و بسیجیان، نقشی کوچک در اشتغال زایی و لبیک به فرامین و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی داشته باشد و این مراکز تولیدی نیز بر همین اساس توسط کانون فرهنگی مالک اشتر تأسیس شده اند و در دیگر محلات تحت پوشش ناحیه مالک اشتر نیز فعالیت هایی از این دست صورت گرفته و در حال پیگیری است. البته باید گفت که ظرفیت این ناحیه بسیج بسیار گسترده تر از اینهاست و قطعا در آینده می توان این دست فعالیت ها که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است را گسترش داد.

مالک

فیضی در پایان ضمن تأکید بر اصل درون گرایی در اقتصاد مقاومتی، تصریح می کند: مسئله ای که اقتصاد مقاومتی بر آن تأکید دارد استفاده از ظرفیت های درونی است و شاید مهم ترین ضعف کنونی اقتصاد ما غفلت از این موضوع است، چراکه متأسفانه دیده می شود بسیاری محصولات ساده و ابتدایی را از کشورهای همسایه وارد می کنند و با این کار ارز فراوانی از کشور خارج می شود. کاری که بسیج می کند احیا صنایع کوچکی است که می توانند با تولیداتشان عرصه را برای واردات این دست محصولات و اجناس تنگ کرده و زمینه را برای جولان محصولات بی کیفیت خارجی محدود می کند؛ با این حال از دولت محترم انتظار داریم که این کار را در مقیاسی بزرگتر انجام دهد و به فکر رشد صنایع راکد کشور باشد.

ارسال نظرات