‏ به همت سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های لرستان برگزار شد

کارگاه تبیین قدرت نرم اساتید دانشگاه در حل مسائل

به همت بسیج اساتید دانشگاه‌های استان لرستان، کارگاه تبیین قدرت نرم اساتید دانشگاه در حل مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی جامعه برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۹۲۱۶۶
|
۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰

 به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، در ابتدای این نشست جناب آقای ویسکرمی، جانشین سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های لرستان، ضمن تعریف قدرت نرم، به لزوم بهره گیری از ظرفیت عظیم نخبگانی دانشگاهیان لرستان برای حل مشکلات استان و کشور تاکید کرد.

در ادامه دکتر عزت الله سپه وند، معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان، نیز با اشاره به نقش تاریخی اهل علم در مرجعیت اجتماعی مردمان جامعه و اذعان به آسیب‌های ناشی از این خلاء در  شرایط اخیر کشور،  به لزوم رفتارشناسی و بازشناسی افکار امثال نوام چامسکی، میشل فوکو، و حتی خواجه نصیر و ابن سینا و... به عنوان فیلسوفان مردم گرا، اشاره کرد و بیانات اخیر رهبری معظم انقلاب را خطاب به دانشگاهیان و متولیان اصلی پرورش قوه ی عاقله ی کشور، نقشه ی راه اساتید متعهد دانشگاه در شرایط امروز جامعه دانست

 سپس دکتر علی نظری به عنوان سخنران اصلی این نشست، با بازخوانی  آیات و روایات مختلف دینی و با تاکید بر تحلیل محتوای متن نهج البلاغه و سیره ی عملی امام علی(ع) درباره ی مسوولیت پذیری اهل علم بر لزوم رجعت دانشگاهیان و کارگزاران نظام اسلامی به این مبانی معرفتی تاکید فرمودند. تحلیل برخی مصادیق مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، از قبیل طلاق، فقر و حاشیه نشینی و... و راهکارشناسی مبتنی بر رویکرد دینی و دانشگاهی برای برون رفت از این آسیب‌ها از دیگر محورهای بحث ایشان بود.

در ادامه برخی اعضای هیات علمی حاضر در این کارگاه فشرده، به تضارب آرا و مباحثه پرداختند.

دکتر درویش نیا (دانشگاه لرستان)؛ باید تابوی تک گویی درونی دانشگاهیان را شکست. صدا و سیما باید مکلف به بهره گیری از رویکردهای علمی دانشگاهیان باشد.

دکتر نصیرپور (دانشگاه فرهنگیان)؛ مردم نیازمند روحیه نشاط اجتماعی هستند. وظیفه ی دانشگاهیان، روشنگری برای ایجاد امید در میان مردم است.

دکتر شمس (دانشگاه علمی- کاربردی)؛  رویکرد حل المسائلی مورد تاکید رهبری، در غرب هم شیوه ی تجربه شده و پذیرفته شده ای ست. مکتبهای شیکاگو و فرانکفورت و... حاصل چنین نگاهی هستند.

دکتر شمس(دانشگاه لرستان)؛ دانشگاهیان حتی به عنوان شهروند عادی هم در قبال جامعه مسولیت دارند. مفهوم شهروندی، دارای بار معنایی مسولیت پذیری و عدم انفعال هم هست.

دکتر پورحکاک (دانشگاه پیام نور)؛ بسیج اساتید، با این رویکرد حل المسائلی می تواند به عنوان مرجع مطالبه گری، با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حل بسیاری از مشکلات لرستان تاثیرگذار باشد.

دکتر مهرپور (دانشگاه آزاد)؛ عده‌ای کلید حل مشکلات را از دست دانشگاهیان خارج کرده‌اند. باید این نقش را به دانشگاهیان بازگرداند.

در پایان، دکتر نظری ضمن جمع بندی مباحث بر لزوم تداوم رویکرد حل المسائلی و نیز برگزاری کارگاه‌های منظم بیشتر با رویکرد حل مصداقی مشکلات جامعه تاکید کرد.

منبع : روابط عمومی بسیج اساتید استان لرستان

ارسال نظرات