اظهارات تأمل‌برانگیز حجت‌الاسلام نقویان برای جامعه علمی دارای ابهامات مختلفی است که مغایراصل های مدیریتی و مکتبی است.
کد خبر: ۹۰۹۲۱۲۰
|
۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، حجت‌الاسلام نقویان بیان می‌دارند اگر مدیری کاردان و امانت دار باشد چه اشکال دارد دو تابعیتی باشد مگر ما برای فوتبال مدیران خارجی نمی‌آوریم؟ چرا نباید برای اقتصاد و دیگر موضوعات کشور مدیران دو تابعیتی یا چند تابعیتی بیاوریم؟

برخی از ویژگی‌های مدیران در جامعه اسلامی از نگاه نهج البلاغه

• تحمل در برابر مصائب و مشکلات

حضرت علی(ع) : پس برای مشاغل کلیدی از سپاهیان و لشکریان خود کسی را انتخاب و مسئول بنما که در برابر دشواری‌ها و پیش‌آمده‌ای سخت و تلخ استوار باشد و مصیبت‌های بزرگ وی را از پا ننشاند. فردی باشد که هنگام ناتوانی و ضعف دیگران بر او ضعف و ناتوانی غالب نشود و براثر بی‌خیالی دیگران بی‌تفاوت نگردد.

جناب حجت‌الاسلام نقویان به نظر شما مدیری که پناهنده کشورهای دیگر می‌شود و خانواده ایشان اکثراً در آن کشورها زندگی می‌کنند می‌تواند در برابر مشکلات و پیش‌آمده‌ای سخت استوار باشد؟ آیا تابعیت برای برخورداری از رفاه بیشتر نیست؟ مدیری که برای رفاه بیشتر تابعیت کسب می‌کند آیا تحمل پیش‌آمده‌ای سخت و ماندن در کنار آن پیشامدها را دارد؟

• رعایت انصاف

امام علی(ع): انصاف برقرار کن میان خدا و مردم، و خویشتن و دودمان خاص خود و هر کس از رعیت که رغبتی به او داری و اگر چنین انصافی را برقرار نکنی، مرتکب ظلم گشته‌ای و کسی که به بندگان خدا ظلم بورزد خصم او خداست از طرف بندگانش و هرکسی که خدا با او خصومتی داشته باشد دلیلش را باطل سازد و او باخدا در حال محاربه است.

جناب حجت‌الاسلام نقویان این چطور انصاف و عدالتی است که خانواده یک مدیردوتابعیتی در کشوردیگری به‌دوراز مشکلات و مصائب باشند و یک مدیر دو تابعیتی منصف باشد؟ آیا می‌شود یک مدیر در حکومت اسلامی، خانواده خود را از ملت جدا سازد و در کشوری دیگر در رفاه و آرامش به سر ببرند؟ آیا امام حسین در کربلا خانواده خود را از قیام جدا کردند؟
امام(ع) در نامه 46 به یکی از کارگزاران سیاسی خود می‌فرماید: پروبالت را برابر رعیت بگستران، با مردم گشاده‌روی و فروتن باش و در نگاه و اشاره چشم، در سلام کردن و اشاره نمودن با همگان یکسان باش تا زورمندان در ستم تو طمع نکنند و ناتوانان از عدالت تو مأیوس نگردند.

مگر می‌شود یک مدیر در جامعه اسلامی که حتی در نگاه و اشاره چشم و سلام کردن، باید برای همه انصاف رعایت کند، در برابر رفاه زندگی، خانواده خود را از مردم جدا نماید؟

• امانت‌داری

امام علی(ع): کسی که امانت را خوار شمارد و دست به خیانت آلاید و خویشتن و دینش را از آن منزه نسازد، درهای خواری و رسوایی را در دنیا به روی خود گشوده است و در آخرت خوارتر و رسواتر خواهد بود.

جناب حجت‌الاسلام نقویان چطور می‌شود که مدیریک حکومت اسلامی امانت‌دار بماند درحالی‌که خانواده او در گروگان کشوری دیگر است؟ آیا می‌شود انگلیس و آمریکا و فرانسه که از هیچ فرصت جاسوسی برای سیطره استکباری خود دریغ نمی‌نمایند یک مدیردوتابعیتی را از کشورهای همچون ایران به حال خود بگذارند وامانت داری آن را خدشه‌دار نکنند؟ آیا استکبار به حقوق شهروندی تا این حد احترام می گذارد که مدیردوتابعیتی را در کشور دشمن به حال خود واگذار نماید؟

• توانایی در کنترل نفس

امام علی(ع): در هر صبح و شام از خدا بترس و از فریبکاری دنیا بر نفس خویش بیمناک باش و هیچ‌گاه از دنیا ایمن مباش، بدان اگر برای چیزهایی که دوست می‌داری، یا آنچه را که خوشایند تو نیست، خود را بازنداری، هوس‌ها تو را به زیان‌های فراوانی خواهند کشید، پس نفس خود را بازدار و از آن نگهبانی کن و به هنگام خشم بر نفس خویش شکننده و حاکم باش.
جناب حجت‌الاسلام نقویان آیا مدیری که رنج و درد جامعه را برای خانواده خود نخواهد و خانواده او به‌دوراز جامعه در اکثر مواقع زندگی کنند توانایی کنترل نفس خود را دارد؟ آیا رفاه طلبی از مصادیق توجه به نفس نیست؟

• قاطعیت با قدرتمندان

امام علی(ع): پس برای کارهای مهم و کلیدی از سپاهان و لشکریان خود کسی را انتخاب نما که نسبت به ضعیفان مهربان و بامحبت باشد و در مقابل زورمندان سخت‌گیری و استقامت داشته باشد.

جناب حجت‌الاسلام نقویان به نظر شما کسی که پناهنده می‌شود یا به بیان آراسته تر تابعیت می گیرد، علی‌الخصوص به کشورهای استکباری آیا قاطعیت او در مقابل قدرتمندان قابل دفاع است که اداره اموری در یک مملکت اسلامی به او واگذار شود؟ آیا می شود در سرزمین اجنبی دارای امتیازات بود ولی در مقابل اجنبی قدرتمندانه عمل کرد؟

• آرمان‌خواهی

امام علی(ع): بهترین چیز در نزد تو در دنیا، رسیدن به لذت‌ها یا انتقام گرفتن نباشد، بلکه باید خاموش کردن باطل یا زنده کردن حق باشد، تنها به توشه‌ای که از پیش فرستاده‌ای خوشنود باش و بر آنچه بیهوده می‌گذاری حسرت‌خور و همت و تلاش خود را برای پس از مرگ قرار ده.

جناب حجت‌الاسلام نقویان آیا کسی که به سرزمین کفار پناهنده می‌شود آرمان‌خواهی او را می‌شود تائید کرد؟ آیا می‌توان در برق شمشیر او زنده کردن حق و مبارزه با باطلی که خود به آن پناهنده شده است انتظار داشت؟ آرمان خواهی چطور حاصل می شود وقتی با مشکلات و درد و رنج یک ملت همراه نبود؟

• یاور ظالمان نبودن

امام علی(ع): بدترین وزیران تو وزیری است که پیش از تو وزیر اشرار و بدکاران و شریک آن‌ها در گناهان بوده است. پس نباید از خواص و نزدیکان تو باشد زیرا آنان یار گناهکاران و برادر ستمگران هستند درحالی‌که تو به‌جای آن‌ها کسانی که دارای اندیشه‌ها و کاربری‌های نیکو مانند آن‌ها هستند، می‌توانی بهترین وزیر را بیابی که چنان گناهان و کارهای زشت آنان را مرتکب نشده باشد و ستمگر را بر ستم و گناهکار را بر گناهش همراهی و یاری نکرده باشد.

جناب حجت‌الاسلام نقویان به نظر شما کسانی که تابعیت دوم آنان در کشورهای بعضاً استکباری است می‌شود استکبارستیز باشند و در برابر استکبار برای یاری مظلوم با ایستند؟

بخشی از ویژگی‌های مدیران در جامعه اسلامی با استناد به معارف مکتبی بیان شد و آن چیزی که حضرتعالی ادعا نموده‌اید در تناقض آشکار با تمامی این ویژگی‌هاست اما بررسی موضوع به بخش‌های دیگر بدون نگاه اعتقادی واگذار می‌کنیم که چرا نباید یک مدیر دو تابعیتی بر ارکان یک حکومت گمارده شوند؟

• سوءاستفاده از تابعیت دوم

چطور می‌شود مدیرانی که تابعیت خود را تغییر می‌دهند از این قضیه مبرا باشند که امتیازی داشته باشند که اگر تخلفی یا جرمی مرتکب شوند به آن پناه نبرند؟ به نظر حضرتعالی چرا بعضی از مدیران تابعیت می‌گیرند و کشورها با چه انگیزه‌ای تابعیت به آن‌ها می‌دهند؟

• نداشتن دغدغه

چطور یک مدیر دو تابعیتی می‌توان دغدغه مشکلات مملکتی داشته باشد که خانواده او برای رهایی از مشکلات و سختی‌ها هرلحظه بخواهد بتواند به کشور دوم خود مهاجرت نماید؟

• جاسوسی

چطور می‌شود تائید کرد که اطلاعات این کشور که بعضاً بخش‌های سری و محرمانه اقتصادی، علمی و نظامی را در برنمی‌گیرد از طریق مدیران دو تابعیتی به دست کشورهای دیگر نیفتد؟ وقتی کشورهای استکباری از گردشگران خود در کشورهای دیگر استفاده ابزاری می‌کنند چطور می‌شود باور کرد که از پناهنده‌های خود این انتظارات را نداشته باشند؟ شما چطور می‌توانید امانت‌داری یک مدیردوتابعیتی را تائید کنید با بودن باندهای جاسوسی سازمان‌یافته استکبار؟

• پیشرفت فوتبال

جناب حجت‌الاسلام نقویان مگر فوتبال ایران چه پیشرفت‌هایی داشته است که حضرتعالی استناد به مدیریت آن می‌کنید؟ آیا شما فکر نمی‌کنید که اگر مدیران بومی انتخاب می‌شدند وضعیت فوتبال امروز ما این نبود؟ آیا به نظر شما فوتبالی که عربستان با هزینه‌های کلان باسیاست‌های از قبیل سیاست‌های شما اداره می‌کند آیا پیشرفت قابل‌بیانی داشته است که شما مدیران خارجی و دوتابعیتی را نیاز روز می دانید؟ به نظر شما آیا اطلاعات بخش اقتصادی، علمی و حکومتی که دشمن با هزاران دسیسه درصدد تصاحب آن‌هاست با اطلاعات یک تیم فوتبال یکسان می‌دانید که چنین قیاسی را می‌فرمایید؟

• دفاع از مرزوبوم

جناب حجت‌الاسلام نقویان چرا برای دفاع از مرزوبوم، دنبال نیروها و مدیران دو تابعیتی نمی‌روید که سینه به سرب داغ بسپارند؟ اگر حسن نیت مدیران دو تابعیتی خوب است چرا در مهلکه‌های کشور فرار را برقرار ترجیح می‌دهند چرا آن زمان دیگر نیستند؟ چرا برای مدیریت جبهه ها که مدیریت در آن به مراتب سخت تر است ما مدیران دو تابعیتی مشاهده نمی کنیم؟
 

• استقلال و توسعه کشور

جناب حجت‌الاسلام نقویان آیا استقلال و توسعه یک کشور را می‌توان با مدیران خارجی یا دوتابعیتی تضمین کرد؟ اگر تضمینی برای استقلال و توسعه یک کشور بود به نظر شما الآن کشورهای عربی از ما پیشرفته‌تر نبودند که فرودگاه مدیران خارجی و چند تابعیتی هستند؟

جناب حجت‌الاسلام نقویان می‌دانید چرا خلبانان هواپیماهای مسافربری چتر نجات ندارند؟ دلیل آن این است که اگر چتر نجات داشته باشند با کوچک‌ترین مشکلی خود را از هواپیما برای نجات بیرون می‌اندازند و آیا دیگر اراده‌ای برای رفع مشکل تا آخرین لحظه خواهد بود؟ آیا می‌شود به خلبان هواپیمای مسافربری که مجهز به چتر نجات باشد اعتماد کرد؟ آیا فکر نمی‌کنید تابعیت دوم همان چتر نجات خلبان مسافربری است؟

در مدیران دو تابعیتی آن دو فاکتور که حضرتعالی اشاره کردید یعنی کارآمدی و امانت‌داری امکان‌پذیر نیست چراکه اصل دو تابعیتی مغایر با این دو اصل است، مثل‌اینکه شما هم خدای توانا بخواهید و هم سنگی بخواهید که خدا نتواند آن را بلند کند! کارآمدی و امانت‌داری دو اصل مهم یک مدیر است که با توجه بررسی پیشینه مکتبی و همچنین اصول منطقی مدیریت این دو اصل در تناقض آشکار با اصل مدیران دو تابعیتی است. اما چیزی که بیشتر از این افکار را مخدوش می کند در کجای تعالیم اسلام قید شده است که شما برای رفع و گشایش به افرادی که پناهنده دشمن هستند مسئولیت بدهید؟

احتمالا بگویید که همه مدیران که فقط تابعیت کشورهای انگلیس، فرانسه و آمریکا را ندارند که در جواب باید گفت اکثر مدیران دو تابعیتی، تابعیت این کشورها هستند و اگر هم تابعیت کشوری دیگر داشته باشند با توجه به اینکه در فضای بین الملل، رقابت جهانی حاکم است کشور رقیب نیز همانند دشمن عمل خواهد کرد و اطلاعات رقابتی اگر به آنها داده شود با اصلاح استراتژی های خود تجارت، تولید و علم را از کشور خواهند گرفت.

برای تمامی سئوالات از حضرتعالی جواب می خواهیم، امید است با انتشار جواب های خود در نشریات اگر ما نادانسته هایی داریم برما آشکار نمایید.

 یاداشت از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه/ دهقانی

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات