خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی:

احیای بافت تاریخی ارومیه در اولویت است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: احیای بافت تاریخی ارومیه در اولویت است.
کد خبر: ۹۰۹۲۱۰۲
|
۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰

جلیل جباری امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در ارومیه با تاکید بر اینکه احیای بافت تاریخی شهر در اولویت این اداره کل است، اظهار کرد: ارومیه جز ۱۶۸ شهری بوده که دارای بافت تاریخی است و همچنین شهرستانهای خوی، ماکو و تکاب نیز دارای بافت تاریخی هستند.

وی با اشاره به اینکه در محدوده بافت تاریخی و خیابان امام ارومیه ۴۳ پلاک شناسایی شده وجود دارد، ادامه داد: در محدوده بافت تاریخی ساختمان ۲۲ بهمن ارومیه، جداره و ساختمان بطور کامل مرمت شده و موزه عمارت شهربانی ارومیه نیز برای علاقمندان به هنرهای صنایع دستی تدارک دیده شده است.

جباری با بیان اینکه عملیات احیا و مرمت مسجد یوردشاهی نیز تقریبا به اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: کل نما و کاشی‌کاری‌های مسجد سردار ارومیه نیز اصلاح شده است و درکل در ۱۰ نقطه از محور خیابان امام، احیای بافت‌های تاریخی را داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در رابطه گذرهای فرهنگی ۳ مورد به شورای فرهنگ عمومی استان پیشنهاد شده است، تصریح کرد: گذر اول پیشنهاد شده، امیر نظمی‌افشار و راسته نوبخت است که می‌تواند از ورودی تا سمت دمیرچی‌خانا محل استقرار هنرمندان باشد و گذر دوم نیز از ورودی مسجد سردار به سمت مدرسه هدایت است که می‌تواند با کنترل عبور و مرور وسایل نقلیه و فضای سبز و جداره‌سازی‌ها یک گذر فرهنگی باشد و گذر سوم نیز راسته غلام‌خان است که از روبروی مسجد سردار تا سمت حمام تاریخی اتحادیه می‌تواند به عنوان گذر فرهنگی مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: مسجد جامع ارومیه براساس تفاهم‌نامه ساماندهی انجام شده و حجرات چسبیده به گنبدخانه مسجد جامع اکنون در حال اجرا بوده و احیای حجرات نیز به شرط تامین منابع انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بنای تاریخی سه گنبد ارومیه نیز مکانی مناسب برای برگزاری مراسمات فرهنگی و رویدادهای گردشگری است، گفت: مسکن طبیب ارومیه نیز از مناطق مستعد گذر فرهنگی با تاکید بر علم و پژوهش بوده و به دنبال این هستیم که به عنوان موزه علم و طب بهره‌برداری شود و جداره‌سازی و استحکام‌بخشی آن صورت گرفته است و می‌تواند یک مرکز فرهنگی و گالری هنری باشد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
آخرین اخبار