مصطفی
وقتی بانوان هم در کمک به اقتصاد کشور شریک می شوند؛
گلستان امامی" متولد 1343 در روستای پارده بخش چوار از توابع استان ایلام بوده که بیش از 28 سال است در زمینه گلیم نقش برجسته و بافت های مختلف فعالیت دارد.
کد خبر: ۹۰۹۲۰۲۱
|
۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، نیاز به کارآفرینی، دانش و نوآوری به خوبی در سیاست­ های کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغی مقام معظم رهبری، تصریح شده است. 

این در حالی است که هم اکنون کشور ما با نرخ بالایی از بیکاری، بویژه در میان فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی از سویی و نرخ پایین بهره‌وری نیروی کار از سوی دیگر روبرو بوده اما هستند نیروهای فعال و مبتکری که با لبیک به ندای رهبری و با تکیه بر داشته های تجربی و ظرفیت های بومی در پی ایجاد اشتغال و کارآفرینی هستند.توجه به کار آفرینی و حوزه های زیر مجموعه آن می تواند نسخه ای شفا بخش برای شکوفایی اوضاع اقتصادی کشورمان باشد.

یکی از زیرمجموعه های مهم این حوزه ، توجه به مشاغل خانگی و کار آفرینی‌های خانگی است.

برهمین اساس به سراغ یکی از بانوان پرچمدار کارآفرینی خانگی در استان رفتیم تا از چند و چون کار این بانوی تحصیلکرده بیشتر بدانیم.

"گلستان امامی" متولد 1343 در روستای پارده بخش چوار از توابع استان ایلام بوده که بیش از 28 سال است در زمینه گلیم نقش برجسته و بافت های مختلف فعالیت دارد هم اکنون نیز ترم سوم رشته امورفرهنگی در دانشگاه علمی کاربردی ایلام می باشد.

این صنعتگر در این گفتگو ضمن تشریح فعالیت های خود در زمینه کارآفرینی، شروع و ادامه کار خود را اینگونه برای مخاطبین ایلام رصد بیان کرد.

از سال 79 به عنوان بافنده و صنعتگر به صورت حرفه ای به حوزه صنایع دستی ورود کردم و در همان سال در روستای پارده کارگاهی را تآسیس کردم.

چند سالی را در زادگاهم به کار بافندگی مشغول بودم اما چون در روستا شغل اصلی مردم دامداری و کشاورزی بود وقتی برای کار بافندگی نمی ماند از این رو در سال 82 با تشکیل تعاونی متشکل از 30 نفر در شهر ایلام به ادامه فعالیت مشغول شدم .

در سال 89 با تاسیس آموزشگاهی در شهر ایلام و روستاهای اطراف به آموزش این هنر در بین زنان و دختران علاقمند پرداختم که تاکنون بیش از 800  هنر جو در این صنعت آموزش داده ام.

در حال حاضر نیز مجوز آموزش قالی‌بافی و گلیم نقش برجسته از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان را دارم و در قالب تعاونی، برای بیش از 30 نفر بصورت مستقیم و 71 نفر نیز به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی داشته ام.

تاکنون  بیش از 70 بار در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشته‌ام و بیش از 5 بار به‌عنوان تعاونی و کارآفرین برتر در استان معرفی و بیش از 150 مقام برتر استانی و کشوری نیز در این عرصه کسب نموده ام.

با وجود مشکلات اقتصادی همه باید تلاش کنیم

گلستان محمدی کارآفرین نمونه و برتر کشور با اهمیت خواندن موضوع اقتصاد بیان کرد: در عصر امروز و با وجود مشکلات اقتصادی همه افراد در جوامع مختلف برای کسب درآمد بیشتر تلاش می کنند. زنان نیز از این امر مستثنا نیستند، و زنان خانه دار هم  می توانند در زمینه های مختلف  و با توجه به نیاز موجود در بازار در منزل فعالیت کرده و درآمد داشته باشند.

این بانوی تلاشگر به استقبال خوب زنان روستایی از قالی بافی و بافندگی گلیم برجسته اشاره و بیان کرد: میزان استقبال زنان در روستاها خیلی خوب است چراکه هم بحث علاقه و هم بحث درآمدزایی وجود دارد و ما از زنان خانه‌دار می‌خواهیم با مراجعه به کارگاه‌های بافندگی در غنی‌سازی اوقات خود و مدیریت اقتصاد خانواده قدم مؤثری بردارند.

نبود بازار فروش تضمینی مشکل اساسی صنعتگران ایلامی

دانشجوی کارآفرین ایلامی با اشاره به مشکلات موجود در مسیر فعالیت خود تصریح کرد: مشکلات اولیه ما در حوزه گلیم نقش برجسته  تهیه مواد اولیه و نداشتن کارگاه رنگ رزی در استان است که فعالان این عرصه را مجبور می کند برای خرید مواد اولیه به استان های هم جوار مراجعه کنند.

امامی اضافه کرد: نبود بازار فروش تضمینی محصولات تولیدی یکی دیگر از مشکلات بارز این حوزه صنعتی است، و همین امر باعث فروش نامناسب و قیمت هایی پایین تر از نرم این محصولات شده است و تنها محل فروش محصولات ما از طریق شرکت در نمایشگاه های استانی و کشور است.

این کارآفرین نمونه  یادآور شد: استان ایلام بخاطر بافت سنتی و بومی غنی که دارا است بسیار می تواند در حوزه گردشگری و فرهنگ بومی پیشرفت نماید و نمایشگاه های فرهنگی که در استان های مختلف برپا شده فرصتی بوده تا با معرفی سنت های قدیم استان و ارائه رسم و رسوم و فرهنگ ایلام این حوزه اصیل و با قدمت را به دیگران بشناسانیم.

صحبت پایانی

امامی در پایان با توصیه به بانوان خانه دار اظهار داشت: فرش های دست بافت مورد توجه ایرانیان و سایر کشورها قرار دارد و برای خرید آن ها هزینه بالایی پرداخت می کنند، بنابراین فروش این نوع فرش ها سود خوبی به همراه خواهد داشته و میتوان با یادگیری این مهارت، فرش هایی در سایزها و با نقش هایی مختلف تولید و با قیمت قابل توجهی به فروش رسانده و به اقتصاد خانواده کمک شود.

حمایت از کارآفرینی تضمین کننده اقتصاد است

با توجه به تاکید جدی مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی،  شایسته است مسئولان کشور با پرداختن به موضوع کارآفرینی و تدوین  برنامه‌ریزی‌های مدون و مستمر و با حمایت همه جانبه از کارآفرینان بومی از طریق تسهیلات و امکان سرمایه ­گذاری برای کسب و کار را در راستای رسیدن به اهداف کلان کشوری اقدام نمایند.

بدون شک توجه ویژه به این بخش مهم اقتصاد کشور را برای همیشه بیمه و تضمین خواهد کرد.

 

ارسال نظرات