نجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه یزد

به مناسبت هفته پژوهش و فناوری با حضور جمعی از استادان، پژوهشگران و دانشجویان از پژوهشگران برتر دانشگاه یزد تجلیل شد.
کد خبر: ۹۰۹۱۹۷۳
|
۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، در ابتدای این مراسم سعید علیخانی مدیر امور پژوهشی دانشگاه یزد، پس از تبریک هفته پژوهش و فناوری گفت که زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید. او علم و دانش را به شهری باستانی تشبیه کرد که هر شاخه و حوزه آن مانند یک معبد است.

وی گفت: اگر علم را به مثابه یک شهر باستانی و یک سرزمین در نظر بگیریم این سوال به ذهن خطور می‌کند که مرز‌های این سرزمین کدامند و چگونه می‌توان مرز‌ها را درنوردید؟ پاسخ به این سوال جای بحث زیادی دارد، اما بدیهی است که برای درنوردیدن مرز‌های دانش باید سراغ پژوهش رفت.

وی فعالیت پژوهشگران و محققین را در کاویدن عرصه‌های دانش بشری برای تعریف و مشخص کردن مرز‌های دانش لازم و ضروری دانست.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه یزد در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این مدیریت در امر پژوهش به ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته پرداخت.

وی اقداماتی از قبیل؛ الکترنیکی کردن فرآیندها، تصویب شیوه‌نامه‌های جدید، ارتباط بیشتر با صندوق پژوهش و فناوری، راه‌اندازی کرسی‌های نظریه پردازی و ساماندهی مقالات بر اساس کد JOI و ساماندهینشریات دانشگاه را از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در این مدیریت در راستای ایجاد تسهیلات برای امر پژوهش و حوزه پژوهشی برشمرد.



تلاش و کوشش پژوهشگران سنگ بنای توسعه جوامع

در ادامه این نشست دکتر حمیدرضا مشفق استاد ممتاز فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نقش و اثربخشی فعالیت‌های پژوهشگران در تحول جوامع انسانی، این فعالیت‌ها را سنگ بنای توسعه جوامع خواند.

وی با اشاره به رشد فزاینده تولید مقالات در ایران و جهان گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ روند افزایش مقالات حدودا ۲ برابر شده است. در سال ۲۰۱۰ آسیا برای اولین بار از آمریکا در میزان انتشار مقاله پیشی گرفت و در سال ۲۰۱۴ نیز اروپا را پشت سر گذارد.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ برابری تولید مقاله در ایران از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۷ شاخص H. index ایران را در رده ۴۲ جهان عنوان نمود.

رییس سابق دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در ادامه سخنان خود با تبیین مزایا و معایب افزایش تولید مقاله در ایران و جهان گفت: افزایش تولید مقاله موجب اثرات مثبت و سازنده در راستای گسترش مرز‌های دانش می‌شود که یکی از مهمترین عوامل تحول مثبت در جوامع انسانی است.

وی ادامه داد: در کنار این محاسن چالش‌هایی از قبیل: کاربردی نبودن مقالات، افزایش تخلفات پژوهشی، کاهش بودجه‌های مربوط به پژوهش و خرید و فروش مقالات و پایان‌نامه‌ها از چالش‌های پیش روی این حوزه قرار دارد.

وی همچنین افزایش بودجه‌های پژوهشی، اصلاح آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی، تقاضا محور بودن پروژه‌های دکترا و پست دکترا و ایجاد اشتغال دانش‌بنیان را به عنوان راهکار‌هایی در راستای رفع چالش‌های مربوط به امر پژوهش مطرح کرد.

در انتهای مراسم از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه یزد تجلیل شد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات