سرپرست فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد
نادری گفت: پدیده های پیرامونی حامل مفاهیم و معانی هستند که یک هنرمند با تغییر زاویه دید معمول و مرسوم نسبت به آن، به دنبال یافتن تصویر و قالبی غیر مرسوم و البته معنادار است.
کد خبر: ۹۰۹۱۷۶۰
|
۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳

سیدمحمدیاشار نادری سرپرست فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج، با بیان اینکه  معنا با بهره گیری از ظرف و پوشش هنر، اثری صدچندان بر مخاطب خواهد داشت گفت: پدیده های پیرامونی حامل مفاهیم و معانی هستند که یک هنرمند با تغییر زاویه دید معمول و مرسوم نسبت به آن، به دنبال یافتن تصویر و قالبی غیر مرسوم و البته معنادار است.

وی اظهار داشت: یافتن هویتی جدید و رابطه‌ای منطقی در پدیده ها و روابط حاکم بر آنها و بیان آن با زبان تیز و برّان هنری کاری است که تنها از روحیه لطیف یک هنرمند بر می‌آید. حال فرض کنید این هنرمند با نگاه متعالی به امور نگریسته و به شکار حقایق می پردازد و سعی در انتقال حقیقت در پوشش هنر نماید؛ جایگاه هنر و هنرمند تا چه میزان بالا می رود.

نادری اذعان کرد: قوه و استعدادی که یک هنرمند ارزشی برای خلق آثار بدیع با نگاه به بالا داراست، تفاوت ذاتی و ماهوی با استعداد خدادادی که هنرمندان مادی برای نمایش دادن امور متدانی در قالب تابلوهایی که کادر و چارچوبه آن در همه دنیا و در نزد همه هنرمندان ثابت است، اقدام می نمایند. هر چند زبان هنر زبانی جهان‌شمول است، اما اگر هنرمند جهت ارزشی به اثر ندهد، چه بسا محکوم به منفعت و شهرت شود و حظّی را در و برای این دنیا ببرد و بس.

وی با بیان اینکه زبان هنر بیانی مستقیم و غیر مستقیم از واقعیات درونی و بیرونی هنرمند است افزود: واقعیاتی که در اثر فشار زمان و مکان محدود در قالبهای سخت معرفتی شده‌اند با ابزار هنر هویتی منعطف و پویا به خود می گیرند. وقتی جبر محیطی قابل و قادر به انتقال معنا و حقیقت در قالب مفاهیم و گزاره‌های منطقی نیست، هنرمند وارد میدان می¬شود و این بار گران را به دوش می کشد. در این میان مطمئناً هنرمندان ارزشی که تعهدی با خالق هستی دارند، نسبت به این نقش آفرینی حساستر و دقیقتر خواهند بود.

سرپرست فرهنگی سازمان بسیج به افتتاح گالری محمد حسین نیرومند اشاره کرد و گفت: امروز در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری شاهد برپایی نمایشگاهی از آثار هنرمند ارزشی جناب آقای محمد حسین نیرومند با زبان کارتن و گرافیک هستیم، آثاری که با نگاهی تیزبینانه پدیده‌ها و روابط حاکم بر عرصه سیاست داخلی و بین‌المللی را به نقد کشانده است و معانی نهفته شده پس پرده بسیاری از وقایع در عرصه قدرت را به نمایش در آورده است. تصاویری که در کادری ثابت با ترکیب خط و رنگ معانی بلندی را به مخاطب القاء میکند.

ارسال نظرات