معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان چهارمحال و بختیاری گفت: با صدور آرای مبتنی بر مجازات های جایگزین حبس نرخ تکرار جرم کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۰۹۱۶۸۶
|
۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ سیدمحمد موسوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: مجازات‌های جایگزین حبس و محکوم کردن مجرمان به خدمات عام المنفعه از مهمترین دستاوردهای قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 است.

وی،  اظهار کرد: بر اساس فصل 9 قانون مجازات اسلامی، مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آنها 91 روز تا 6 ماه حبس است، به جای حبس، به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌شوند.

موسوی، افزود: البته استفاده از این مقررات برای مجرمان و محکومانی است که سابقه کیفری نداشته‌اند یا از سابقه کیفری شان بیشتر از 5 سال نگذشته باشد.‏

سیدمحمد موسوی بر اثربخشی و کاهش نرخ تکرار جرم به جهت عدم ورود مجرمان به زندان تأکید و خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست سال 97 شاهد صدور 138 رأی جایگزین حبس از محاکم قضائی استان چهارمحال و بختیاری بوده ایم؛ این آرا شامل الزام به خدمات عمومی رایگان، تهیه کتاب، مراجعه به مشاوره، دوره مراقبت، جزای نقدی و جزای نقدی روزانه بوده است.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری اجتماعی بودن، مشارکتی بودن و ترمیمی بودن را از ویژگی های اصلی مجازات های جایگزین حبس دانست و عنوان کرد: با عنایت به خصوصیات خوب این طرح، سمت و سوی تصمیم گیری و رأی قضات محاکم کیفری بر پایه مجازات های جایگزین حبس در چهارچوب فصل 9 قانون مجازات اسلامی باشد.

وی در ادامه بر موانع پیش روی این طرح اشاره و تصریح کرد: اگرچه وجود برخی خلاء‌های قانونی باعث بروز معضلاتی شده است اما نمی توان از اثربخشی مجازات جایگزین حبس چشم پوشی کرد.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان اضافه کرد: برخی تصور می‌کردند رای‌های جایگزین حبس صادر شده اثربخشی ندارد و به معنای تسامح و آسان گیری است در حالیکه اثربخشی آن در خیلی موارد خوب بود.

موسوی در پایان بر خوش بینی مردم به دستگاه قضایی با  صدور آرای جایگزین حبس اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم حس اعتماد بین مردم و دستگاه قضائی را فزون تر کنیم.

ارسال نظرات