خبرهای داغ:

حفظ قرآن؛ تمرین معنویت در فضای آموزشی

چند سالی است که دستگاه تعلیم و تربیت عزم خود را جزم کرده تا در راستای لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، به این مقوله با جدیت بپردازد تا دانش آموزان در فضاهای آموزشی به تمرین معنویت بپردازند.
کد خبر: ۹۰۹۱۵۴۸
|
۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹

به گزارش هبرگزاری بسیج در قزوین، بی تردید سرچشمه این جریان قرآنی و معنوی اگر از مدرسه و در میان بچه هایی که شخصیت آنها در حال شکل گیری است، آغاز شود تاثیر دو چندان دارد و در سایه آیات الهی و بهره گیری از آموزه های قرآنی می تواند در آینده از آنان افرادی مومن، توانمند و مسئولیت پذیر بسازد.
ورود وزارت آموزش و پرورش به طرح های حفظ آیات الهی خارج از ضوابط برنامه درسی و در ساعات فوق برنامه دانش آموزان اقدام شایسته ای است از این منظر که علاقه مندان و مشتاقان حفظ قرآن، فرصت و مجالی می یابند تا در کنار همسالان خود از سرمنشا معنویت که روح و جان انسان را صیقل می دهد، به قدر توان و کفایت خود سیراب شوند.
تقویت فعالیت های قرآنی در وزارت آموزش و پرورش با توجه به مطالبه رهبر معظم انقلاب، در مردادماه 1390 در دیدار با حافظان، قاریان و اساتید قرآنی،مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و تاکید ایشان بر این مساله که 'یکی از چیزهایی که می تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است. ما حافظ قرآن، کم داریم'، موجب شد تا سه طرح نور (حفظ ترتیبی آیات الهی)، طرح حفظ موضوعی قرآن کریم و حفظ جزء 30 قرآن از سال 90 تاکنون به مرور در برنامه های قرآنی این وزارتخانه جایی برای خود باز کند.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در رابطه با فعالیت های نظام آموزشی برای توسعه فرهنگ قرآنی در میان دانش آموزان در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا گفت: بعد از فرمایشات رهبری درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور اولین نهادی که به این فرمایشات لبیک گفت وزارت آموزش و پرورش بود که با راه اندازی طرح «نور» بحث حفظ ترتیبی آیات الهی را از 7 سال قبل تاکنون دنبال کرده است.
محمد رضا مسیب زاده اظهار داشت: در سال 90 با توجه به اینکه فضای کشور آماده پرداختن به حفظ آیات الهی نبود برای فرهنگسازی در این زمینه ابزارهای مختلفی از جمله راه اندازی سایت های مختلف، روش تبلیغ و در نظر گرفتن جایزه های مختلف به کار گرفته شد تا آحاد جامعه به سمت حفظ قرآن جذب شوند.
وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش نیز در گام نخست با راه اندازی پایگاه اینترنتی مربوطه در پرتال وزارتخانه به نشانی http://serat.pt.medu.ir و از طریق سیستم سناد ثبت نام دانش آموزان و فرهنگیان را انجام داد و در مجموع حدود 4 میلیون دانش آموز و فرهنگی برای شرکت در طرح نور ثبت نام کردند که 3 میلیون و 600 هزار نفر از این تعداد دانش آموز و بقیه فرهنگی بودند.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: بر اساس زمان بندی تعیین شده این افراد تا پایان سال تحصیلی مشغول فعالیت برای حفظ آیات الهی در قالب این طرح شدند اما در نهایت از این تعداد حدود 2 میلیون نفر به دلایل مختلف از جمله آمادگی نداشتن، در آزمون پایانی شرکت نکردند.
مسیب زاده با بیان اینکه در نهایت یک میلیون و 800 هزار نفر در آزمون طرح نور شرکت کردند که از این تعداد یک میلیون و 5 هزار نفر از دانش آموزان و فرهنگیان از آزمون موفق بیرون آمدند، گفت: از میان آنها 950 هزار نفر حافظ جزء 30، یک و یا نیم جزء قرآن کریم بودند و جامعه هدف مدنظر این طرح محقق شد.
وی با اشاره به اینکه پایگاه اینترنتی در نظر گرفته شده برای اجرای طرح نور همچنان این امکان را دارد که علاقه مندان به حفظ ترتیبی را ثبت کند، افزود: با تجربه اجرای طرح نور در مدت دو سال اول به این نتیجه رسیدیم حفظ ترتیبی آیات الهی علاقه مندان خاص خود را دارد و با وجود اینکه کار ارزشمند و خوبی است اما افراد خاص و مستعد و ویژه باید آن را دنبال کنند و باید به گونه ای برنامه ریزی شود که طیف وسیع تری از جامعه هدف (دانش آموزان و فرهنگیان) را جذب کنیم.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: به همین دلیل در ادامه فعالیت های قرآنی در مدارس به سراغ حفظ موضوعی آیات الهی رفتیم و یک کتابچه خارج از برنامه و کتاب های درسی تهیه و بین 20 تا 40 آیه از آیات قرآن کریم برای هر پایه تحصیلی انتخاب شد تا دانش آموزان بعد از 12 سال بتوانند حدود 400 تا 500 آیه را به صورت موضوعی همراه با مفهوم، خلاصه تفسیر و تفکر و تدبر فرا گرفته و از این فیض گسترده الهی به قدر خود بهره ببرند.
به گفته مسیب زاده امسال در یک کار منسجم و هماهنگ زیر نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و ستاد راهبری حفظ قرآن کشور رقم خورد و همه بخش های فرهنگی کشور از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش و دیگر بخش های مرتبط گردهم آمدند و طرح حفظ جزء 30 قرآن کریم را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادند.
وی با اشاره به اینکه اکنون آموزش ها از طریق شبکه قرآن و رادیو قرآن پخش می شود و دانش آموزان همچنین می توانند آموزش های لازم را از طریق کتابچه ای که تهیه شده و توسط معلمان خود فرا بگیرند، تصریح کرد: از آنجا که ثبت نام دانش آموزان و فرهنگیان برای شرکت در این طرح با تاخیر و تنها حدود یک ماه است که آغاز شده حدود 800 هزار نفر از دانش آموزان و 200 هزار فرهنگی ثبت نام کرده اند که البته این آمار به تدریج افزایش می یابد.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هر چند به دنبال آمار و ارقام نیستیم اما تمایل داریم دانش آموزان و فرهنگیان بیشتری در این طرح مشارکت کنند و جامعه هدف ما یک میلیون و 400 هزار نفر یعنی 10 درصد دانش آموزان در گام نخست پیش بینی شده است.
مسیب زاده به دانش آموزان و فرهنگیان توصیه کرد تا با شرکت در طرح حفظ جزء 30 قرآن کریم خود را به جاری زلال این کار ارزشمند بسپارند و فارغ از اصرار و اجبار و از روی علاقه مندی خودشان را به آموزه های غنی قرآن نزدیک کرده و از حافظان قرآن باشند، اضافه کرد: این طرح با جدیت و در قالب دستورالعمل ویژه ای که توسط وزیر آموزش و پرورش صادر شده تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد.
وی با بیان اینکه فعالیت های قرآن، عترت و نماز و برنامه های فرهنگی، ورزشی، هنری و فناورانه در قالب یک بسته در اختیار دانش آموزان قرار دارد تا هر یک با توجه به علاقه خود یکی از این موارد را انتخاب کند، تصریح کرد:
در برنامه های قرآنی تاکید ما مشارکت بیشتر دانش آموزان دوره ابتدایی است زیرا هر آنچه که در این سنین در ذهن دانش آموزان نقش ببندد در تمامی طول عمر همراه آنها خواهد بود.
هفته قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از 24 آذرماه آغاز شده و هر یک از روزهای آن به موضوعی اختصاص دارد که بر این اساس شنبه 24 آذرماه 'مدرسه کانون تربیت اسلامی وحدت و همدلی'، یکشنبه 25 آذرماه 'فرهنگ انتظار و مهدویت'، دوشنبه 26 آذرماه 'ولایت و ولایت پذیری'، سه شنبه 27 آذرماه 'حفظ قرآن مطالبه رهبری'، چهارشنبه 28 آذرماه 'تجلیل از نخبگان قرآن، عترت و نماز'، پنج شنبه 29 آذرماه 'سبک زندگی قرآنی و پیام شهدای منا و شهدای قرآنی' و جمعه 30 آذرماه 'نماز جمعه، خانواده و تربیت اسلامی' نامگذاری شده است.
1010/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها