مهاجرت معکوس کارآفرین روستای قادرمرز و ایجاد اشتغالزایی برای ۷ نفر

کارآفرین ساکن روستای قادرمرز دهگلان با مهاجرت از شهر به روستا برای خود و ۷ خانواده دیگر اشتغالزایی نموده است.
کد خبر: ۹۰۹۱۳۵۱
|
۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵
در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، در سال‌های اخیر معضل مهاجرت روستائیان به شهر‌ها همانند برخی از استان‌ها گریبانگیر شهر‌های کُردستان و به ویژه مرکز استان شده، تاجایی که رشد قارچ گونه سکونت‌گاه‌های غیر رسمی به معضلی جدی و غیر قابل کنترل تبدیل شده است.

خود روستائیان معتقد هستند که نبود امکانات رفاهی شهری از جمله کم شدن اشتغال در روستا‌ها آن‌ها را مجبور به مهاجرت به شهر‌ها کرده است.

بالارفتن آمار بیکاری در سال‌های اخیر در شهر‌ها و روستا‌های استان کردستان معضلات بسیاری را برای شهروندان به وجود آورده است و بزرگترین مشکل روستا هم نبود شغل ثابت و درآمد پایدار برای خانواده است.

از طرف دیگر ایجاد اشتغالزایی در روستا با اعطای تسهیلات به آنان می‌تواند زمینه ساز مهاجرت معکوس روستائیان به روستا و محل زادگاه خود باشد.

صلاح قادرمرزی یکی از کار آفرینان روستای قادرمرز دهگلان که در سال ۸۹ از روستا به شهر به امید کسب و کار ایجاد اشتغال و در آمد به شهر بانه مهاجرت می‌کند. تا سال ۹۳ در انجا ماندگار می‌شود و از سال ۹۳ تا ۹۷ در شهر سنندج و در پاییز ۹۷ به زادگاهش برمی گردد وبا راه اندازی کار گاه تولیدی تار وپود بافت فولادی (فنس یا تور حصاری) برای خود و ۷ خانواده دیگر که برای ۴ نفر به صورت مستقیم و ۳ نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال نموده است.


ترک شهر


خانواده آقای قادرمرزی ۸ سالی بود که از زادگاهشان دل کنده و به خاطر بیکاری به شهر بانه رفته بودند.

صلاح از ۸۹ تا سال ۹۳ در شهر بانه در شرکت راه سازی شروع بکار می‌کند تا چرخ زندگی اش را بچرخاند و در سال ۹۳ تا ۹۷ در شهر سنندج به خرید لوازم خانگی مشغول می‌شود وبا توجه به اینکه از هیاهوی شهر جز شلوغی و آلودگی، چیزی عایدش نمی‌شد تا اینکه یک روز به خود آمد و بی‌خیال زرق و برق شهر‌می شود و تصمیم بازگشت به روستا و زادگاهش می‌گیرد.


ایجاد کارگاه تولیدی فنس حصاری توسط کار آفرین دهگلانی

فنس نوعی توری فلزی می‌باشد از مفتول گالوانیزه گرم ساخته می‌شود و دارای کاربرد‌های فراوانی می‌باشد که برای حفاظت از یک منطقه یا ملک خصوصی یا دولتی و مرکز امنیتی استفاده می‌شود. تور‌های حصاری گالوانیزه با مفتول‌های ویژه‌ای که یک لایه فلزی روی سطح آن‌ها را پوشانده بافته شده است.

یکی از راهکار‌هایی که از دیر باز برای مرز بندی و ایجاد مانع استفاده می‌شد، حصارکشی بوده است امروزه روش‌های متفاوتی متداول گشته است که کارایی بالا، نصب آسان و هزینه بسیار مطلوبی را به همراه دارد یکی از ارزانترین حصار‌های پر کاربرد استفاده از تور‌ها می‌باشد.

صلاح می‌گوید با توجه به اینکه فنس توری مورد نیاز شهرستان است و به غیر از ما کسی اقدام به تولید آن نکرده است بدون دریافت تسهیلات با هزینه اقدام به ایجاد کارگاه تولیدی نمودم که خوشبختانه با تلاش و زحمت فراوان دراین راه به نتیجه رسیدم و موفق شدم.


وی افزود: فروش ما در شهرستان و خارج از استان و خارج از کشور به کردستان عراق هم می‌تواند باشد، اما مشکل ما جهت صادرات خارج از کشور برای عوارض گمرکی به حمایت نیاز داریم.


تولید ادوات کشاورزی


این کار آفرین روستای قادر مرز به غیر از تولید فنس اقدام به تولید ادوات کشاورزی که بذر پاش، کو پاش وتریلی حمل بار که منتاژ خود آنان است.


وی افزود: با دریافت تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی از منابع اشتغالزایی پایدار روستایی به همت فرماندار، اداره کار و صنعت و معدن که در مدت ۱۲ روز دیگر استارت آن زده خواهد شد و شروع به تولید خواهد نمود.

صلاح یکی از مشکلات خود را در یافت تسهیلات از بانک‌ها عنوان کرد وگفت بانک‌ها خیلی اذیت می‌کنند وباعث می‌شوند که کار آفرین از تصمیمش منصرف شود.

صلاح گفت: با توجه به اینکه هدف از پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی، ارتقای تولید، تثبیت جمعیت روستایی و جلوگیری ازمهاجرت روستائیان است با اعطای این تسهیلات و تدوین طرح‌های اشتغال زایی مناسب با توجه به پتانسیل‌های مناطق روستایی می‌توان ضمن افزایش اشتغال جوانان شاهد مهاجرت معکوس مردم به مناطق روستایی باشیم.

وی از جوانان ساکن روستا خواست با پشتکار وارد عرصه کار آفرینی شوند که اگر با پشتکار وارد این عرصه شوند مطمئنا موفق خواهند شد که موفقت خود را نتیجه تلاش یکساله عنوان کرد.

حر ف. آخر

تخصیص تسهیلات اشتغالزایی با بهره کم به مناطق روستایی می‌تواند موجب مهاجرت معکوس شده و برخی ساکنان را از حاشیه شهر‌ها به ماندن در زادگاه‌های خود و رونق دوباره تولید امیدوار کند.

هرچند خدمات ارائه شده در روستاها، نشان دهنده اهمیت توسعه روستایی، تولید و اشتغال و ایجاد امکانات مورد نیاز برای این قشر عظیم است در واقع نگاه به روستا‌ها نه تنها با هدف رونق و توسعه روستایی، بلکه باید با رویکرد جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی و مهاجرت از روستا‌ها و تبدیل آن به مهاجرت معکوس به روستا‌ها می‌باشد.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار