گزارش ازمتن و حاشيه نشست «خانه ملت»
خانه ملت در نشست علنی خود شاهد كليدخوردن استيضاح وزير اقتصاد در حمايت از نماينده حاشیه‌ساز سراوان بود.
کد خبر: ۹۰۹۱۲۸۸
|
۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، صبح غیرعلنی دیروز نمایندگان برای ادامه بررسی لایحه بودجه سال 98 با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی برگزار شد.

 

بررسی ابعاد بودجه سال آینده ازجمله محورهای این نشست بوده است.

*شهید مفتح هم در ارتباط با دانشگاه و حوزه و هم در پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشتند

در ابتدای جلسه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالروز شهادت آیت‌الله شهید مفتح، گفت: ایشان از شخصیت‌های بزرگی بودند که هم در ارتباط دانشگاه و حوزه نقش بسزایی داشتند و هم از انقلابیون برجسته‌ای بودند که در پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشتند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه ما به خاطر داریم نماز عید فطر در سال 57 را که با چه عظمتی برگزار شد و منشا یک جوشش بزرگ برای حرکت انقلاب بود. 

*مؤدیان مالیاتی مکلف به ارائه شماره حساب به سازمان مالیاتی شدند

در ادامه جلسه، نمایندگان در جریان رسیدگی به لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان با ماده 10 موافقت کردند.

طبق این ماده، اشخاص مشمول مکلف اند شماره حساب یا حساب های بانکی و شناسه یکتای دستگاه های کارتخوان بانکی (POS) یا درگاه های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان اعلام کنند.

*گزارش دیوان محاسبات از عملکرد 8 ماهه قانون بودجه 97 در مجلس قرائت شد

پس از آن، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کل کشور به ارائه گزارش این دیوان از عملکرد 8 ماهه قانون بودجه 97 از منابع و مصارف، مصارف و ضرورت توجه به اقتضائات و الزامات در بودجه 98 پرداخت و گفت: دولت و مجلس باید در زمان بررسی لایحه بودجه درباره ساز و کارهای تولید و افزایش اشتغال دقت کند.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور در ادامه با بیان اینکه این گزارش توسط کمیته‌های تخصصی و با حضور وزارتخانه‌های مربوطه به خصوص وزارت امور اقتصاد و دارایی تهیه شد، اظهار داشت: شرایط تدوین بودجه 98 در شرایط تحریم خواهد بود از این رو باید به مسائلی توجه کرد که شاید در گذشته چندان به آن بها نمی‌دادیم.

*تعیین تکلیف مجلس برای ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان

پس از آن نمایندگان در جریان رسیدگی به لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) با ماده (11) آن موافقت کردند.

بر اساس ماده 11 این لایحه بانک مرکزی مکلف است با همکاری سازمان ظرف مدت یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی (POS) و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کرده و با ایجاد تناظر بین آنها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی به هر یک از پایانه‌های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد. همچنین بانک مرکزی موظف است به ترتیبی که سازمان درخواست می‌کند امکان دسترسی سازمان به اطلاعات درگاه‌های پرداخت و تراکنش‌های شبکه‌های پرداخت بانکی رسمی کشور را فراهم کند.

*استیضاح وزیر اقتصاد در حمایت از نماینده سراوان کلید خورد/ تاکید بر عزل رئیس گمرک

سپس، 40 نماینده مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی را تهیه کرده‌اند.

علی کرد نماینده مردم خاش در مجلس در همین زمینه اعلام کرد که نمایندگان استیضاح وزیر اقتصاد را به دلیل توهین به نماینده سراوان کلید زده شد و عزل رئیس گمرک و رئیس حراست گمرک را دنبال خواهند کرد.

*اکثر پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های تامین کننده مواد اولیه کارخانه‌ها دراختیار چند وزیر است

در بخش دیگری از نشست، احمد امیرآبادی فراهانی در نطق میان‌دستور خود گفت: امروز وضعیت معیشت مردم اصلا مناسب نیست و بسیاری از خانواده‌ها با کاهش ارزش پول ملی سرمایه‌هایشان کاهش پیدا کرده و مشکلات زیادی برای آنها به وجود آمده است. مجلس می‌تواند نقش‌آفرینی کند و مشکلات را به حداقل برساند. 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه بودجه سال ۹۸ به زودی از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود، مجلس باید اقدام جدی در جهت رفع مشکلات مردم را صورت دهد و در بودجه سال ۹۸ توجه به خانواده‌های کم‌درآمد از جمله خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی،‌ فرهنگیان، کارگران، بازنشستگان و نیروهای مسلح را در نظر بگیرد و برای اجرای طرح تحول سلامت که اجرای نادرست آن هزاران میلیارد تومان بدهی به بار آورده و باعث بی‌اعتبار شدن دفترچه‌های بیمه شده است فکر اساسی کند، در غیر این صورت در سال ۹۸ باز هم باید شاهد فقیرتر شدن فقرا و سرمایه‌دارتر شدن سرمایه‌داران باشیم. 

*علوی: سرویس‌های امنیتی کشورهای همسایه مستقیم علیه امنیت کشور ما وارد عمل شده‌اند

پس از آن، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در پاسخ به سؤال جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مورد اقدامات این وزارتخانه برای مبارزه با تروریسم، خاطرنشان کرد: من از آقای محبی‌نیا تشکر می‌کنم که با سؤال عالمانه خودشان فرصتی برای طرحی از بخش کارکرد فعالیت‌های نرم‌افزاری وزارت اطلاعات را مهیا کرده است. 

وی ادامه داد: گزارشی که نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح کردند بیشتر جنبه گزارش آنچه در کمیسیون اتفاق افتاده بود اما فکر می‌کنم برای بیان بهتر مسائل آقای محبی‌نیا سؤال را مطرح کنند تا ابعاد موضوع مشخص شود و من در خدمت شما عزیزان سؤال ایشان را پاسخ دهم.

*لاهوتی: به جای کم کردن سهم صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۸ جلوی فرارهای مالیاتی را بگیریم

مهرداد لاهوتی هم در نطق میان دستور گفت:‌ باید در بودجه ۹۸ تدبیری در رابطه با هدفمند کردن یارانه‌ها اندیشیده شود. نمی‌شود کسی که یک میلیارد تومان درآمد دارد و کسی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارد، هر دو ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه دریافت کنند و حتماً در این روند باید تغییراتی را داشته باشیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بحث مدیریت حامل‌های انرژی بدون آثار سوء تورمی باید عمل کنیم. تا بحث مدیریت حامل‌های انرژی مطرح می‌شود، بحث افزایش قیمت را مطرح می‌کنیم، این در حالی است که بحث خارج کردن ماشین‌های فرسوده، جلوگیری از قاچاق بنزین و... موضوعاتی است که باید در این رابطه در کنار هم دیده شود.

*صباغیان: مسئولان در شرایط سخت اقتصادی حقوقشان را کاهش دهند/برای دفاع از کیان ایران باید پشت سر رهبر انقلاب باشیم

همچنین محمدرضا صباغیان بافقی در نطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: برخی از مشکلات اساسی وجود دارد که بسترساز چالش های کنونی است؛ در شرایطی قرار داریم که دشمن عهدشکن در کمین است تا نقشه های شوم خود را اجرایی کند لذا می بایست هم اکنون همه پشت سر رهبر انقلاب باشیم تا از کیان ایران و ملت دفاع کنیم.

نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید ضعف ها و مشکلات و نقدهایمان را بر اساس اصول مشخص و برادرانه مطرح کنیم؛ یکی از مشکلات اساسی وجود ربا است که امروزه اقتصاد کشور را آلوده کرده است و این مهم در حالیست که این موضوع در قرآن کریم جنگ با خدا معرفی شده است.

*انتصابات بدون توجه به شایسته‌سالاری سوهانی بر روح مردم شده است

سپس، سیده فاطمه ذوالقدر در نطق میان دستور خود گفت: ملت شریف و بزرگوار ایران امروز بیش از هر زمانی تحت فشار هستند و علی‌رغم اقدامات خوبی که با تدابیر رهبری انقلاب اسلامی در هماهنگی و پیگیری سران سه قوه صورت پذیرفته مردم و خصوصا طبقات کم درآمد که عمدتا بار انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و دفاع از حرمین شریفین و عتبات مقدسه را به دوش کشیده و می‌کشند شدیدا در تنگنای گذران امور زندگی هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: درآمدها افزایش نیافته، بیکاری رواج یافته و هزینه‌های اولیه زندگی چندین برابر شده، چگونه ممکن است امروزه با این درآمدهای کم یک یا دو میلیونی خانواده‌ای بتواند گوشت کیلویی 80-70 هزار تومان و مرغ کیلویی 13-12 هزار تومان بخرد و شهریه مدرسه، دانشگاه و هزینه‌های بهداشتی و درمانی و اجاره‌های سرسام‌آور را پرداخت کند. 

*اعضای دبیرخانه دائمی کنفرانس‌های بین‌المللی فلسطین انتخاب شدند

پس ازآن نیز، مسعود پزشکیان طی سخنانس اظهار داشت: انتخابات عضو در دبیرخانه دائمی کنفرانس‌های بین‌المللی فلسطین با 129 رأی مشخص شد.

بر اساس رأی نمایندگان محمدجواد جمالی نوبندگانی  نماینده مردم فسا با 88 رأی و مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با 57 رأی عضو دبیرخانه دائمی کنفرانس‌های بین‌المللی فلسطین شدند.

*محبی‌نیا از پاسخ‌های وزیر اطلاعات درباره رفع اقدامات مخل امنیت قانع شد

 نهایتا جهانبخش محبی نیا نماینده مردم شاهین دژ، میاندوآب و تکاب در جریان خود از سید محمود علوی وزیر اطلاعات درباره تمهیدات این وزارتخانه برای رفع اقدامات مخل امنیت از پاسخ‌های وزیر قانع شد.

*جلالی: اسناد آقای ظریف درباره پولشویی کجاست؟/ شایسته نبود چنین حرف‌هایی زده شود

همچنین کاظم جلالی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جریان سوال خود از محمود علوی وزیر اطلاعات مبنی بر اینکه موضوع اعطای حق شهروندی به مقامات جمهوری اسلامی ایران و فرزندان آنها در پیوست برجام چیست، اظهار داشت: همه رسانه‌های بیگانه امروز به دنبال سوژه در ایران نمی‌گردند چرا که ما به اندازه کافی خوراک و سوژه برای آنها تولید می‌کنیم.

وی افزود: در ده‌های 60 و یا 70 به رسانه‌های بیگانه به دروغ برای ما سوژه‌سازی می‌کردند اما امروز به قدری سوژه به دست رسانه‌های خارجی می‌دهیم که آنها را گیج کرده‌ایم.

*علوی: اعطای ۲۵۰۰ گرین‌کارت به مقامات صحت ندارد/ عملیات روانی دشمن با جدیت تمام علیه ایران

 سید محمود علوی وزیر اطلاعات در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در پاسخ به سوال کاظم جلالی در خصوص اعطای حق شهروندی به مقامات جمهوری اسلامی ایران و فرزندان آنها در پیوست برجام گفت: مسئله‌ای مطرح شده است که ذهنیت مردم را مخدوش کرده است، اگر اعطای حق شهروندی واقعیت داشته باشد، مشمئز کننده و به عنوان خائن به امنیت باید محاکمه شود.

وزیر اطلاعات در ادامه تأکید کرد: از اینکه چنین سوالی مطرح شد تا فرصت توضیح فراهم شود، تشکر می‌کنم اما امکان پاک کردن موضوعی خلاف به صورت صد درصد از ذهن مردم امکان‌پذیر نیست.

*جلالی از پاسخ وزیر اطلاعات قانع شد

در نهایت سوال کاظم جلالی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص اعطای حق شهروندی به مقامات جمهوری اسلامی ایران و فرزندان آنها و پیوست برجام مورد بررسی قرار گرفت.

نهایتا جلالی پس از استماع نظرات علوی وزیر اطلاعات از اظهارات وی قانع شد.

*انتقاد از بی توجهی به وضعیت حقوق و دستمزد بازنشستگان

204 نماینده طی بیانیه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به عدم اجرای قانون خدمات کشوری و بی توجهی به وضعیت حقوق و دستمزد بازنشستگان انتقاد کردند.

*شرایط مراجعه مأموران مالیاتی به محل فعالیت مؤدی مشخص شد

وکلای ملت همچنین در جریان بررسی لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان با ماده (4) این لایحه با 168 رأی موافق، 2رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

طبق ماده (4) این لایحه، اصل بر صحت معاملات ثبت شده مودی در سامانه مودیان است مگر خلاف آن اثبات شود. مأموران مالیاتی جز در مواردی که مودی از ثبت نام در سامانه امتناع کرده و یا به ترتیبی که در ماده (9) ذکر شده اثبات شود که در ثبت معاملات خود در سامانه مودیان تخلف نموده است حق مراجعه به محل فعالیت مودی و مطالبه دفاتر، اسناد و مدارک وی و رسیدگی به آنها را ندارد.

*طرح «سازمان نظام روزنامه نگاری» اعلام وصول شد

درادامه نیز، علیرضا رحیمی عضو هیأت رئیسه مجلس طرح سازمان نظام روزنامه نگاری جمهوری اسلامی ایران را به صورت عادی اعلام وصول کرد.

*نظام اطلاعاتی نباید عائله‌وار باشد/دست‌های پنهان و آلوده به افکار غیرانقلابی در کار است

سپس، جهانبخش محبی نیا نماینده مردم شاهین در جریان سوال خود از سید محمود علوی وزیر اطلاعات به پیشگیری از نارضایتی مردم و امانتداری تأکید کرد و گفت: نگاهی به اتفاقات تلخ سال گذشته که بارها درباره آن تذکر داده بودیم نشان می‌دهد که به درستی به برخی از ارکان نظام توجه نشده است.

وی به حادثه اخیر در مرز میرجاوه و شهادت نیروهای مخلص و اقدام سبوعانه گروه تروریستی در اهواز اشاره کرد و یادآور شد: با این وضع بازاندیشی در خلق استراتژی‌های نو در کنار استفاده از روش‌های سنتی ضروری است.

وی افزود: در قیاس جهانی کشورهایی که با هوشمندی هم آغوش هستند در حوزه قدرت نرم موفق‌ترند و این قدرت به کسب رضایت مردم پیوند خورده و در جمهوری اسلامی با احیای ارزش‌های اسلام عجین است.

*تذکر نمایندگان به ۳ وزیر کشور، اطلاعات و دادگستری درباره کارگران بازداشت‌شده فولاد اهواز

نهایتا، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور توسط علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه به اتفاق دو نفر دیگر از نمایندگان در تذکری به وزیر اقتصاد خواستار تسریع در تخصیص اعتبارات دریاچه ارومیه شدند.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در تذکری به رئیس جمهور و وزیر کار خواستار تعیین تکلیف سازمان تأمین اجتماعی و انتصاب مدیر توانمند و پاکدست برای این سازمان در اسرع وقت شد.

ارسال نظرات