خبرهای داغ:
مدیر عامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین:
مدیر عامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین، گفت : طرح ساماندهی جداره خارجی و محوطه تپه تاریخی اسماعیل آباد بنا به درخواست شهرداری منطقه 3 تهیه و به پایان رسید.
کد خبر: ۹۰۹۰۶۶۲
|
۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲

به گزارش خیرگزاری بسیج در قزوین؛ محمد اسماعیل حافظی افزود: تپه باستانی اسماعیل آباد، واقع در شمال بلوار امام خمینی (ره)، مانند نمونه‌های مشابه خود چون؛ تپه زاغه، تپه قبرستان و قره تپه در جنوب دشت قزوین، مربوط به دوران ماقبل تاریخ و اوایل عصر برنز است و کاوش‌های اولیه نشان می‌ دهد، در حدود 6 هزار سال پیش شکل اولیه‌ ای از زندگی دامداری بر روی تپه ماهورهای کوهپایه ی و در کنار منبع آب رودخانه بازار وجود داشته است.
وی ادامه داد: این محوطه بنا بر ضروریات باستان شناختی در وهله اول نیازمند حفاظت است تا ضمن پیشگیری از وارد آمدن آسیب های بیش‌تر، زمینه برای کاوش و مطالعات فراهم آید و سپس با احیا و باز زنده‌سازی محوطه به چرخه حیات اجتماعی و گردشگری شهر بازگردد.
حافظی خاطرنشان کرد: در فاز نخست این پروژه، محدوده تپه با دیواری از جنس گابیون، محصور می شود که استفاده از این تکنیک نوین علاوه بر آنکه زیبایی بصری قابل توجهی دارد، به نوعی یادآور ویژگی های زندگی باستانی جاری بر روی تپه و ابزارهای سنگی متعددی است که در کاوش ها به دست آمده است.
1010/پ20/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها