رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری مطرح کرد
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: می توان با استفاده از ضایعات کشاورزی خوراک دام مازندران رافراهم کرد.
کد خبر: ۹۰۹۰۴۲۴
|
۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران به نقل از  ایسنا مازندران،اسدالله تیموری در گردهمایی منطقه‌ای شمال کشور با موضوع "نقش فرآورده های جنبی مرکبات در کشاورزی و دامپروری پایدار" در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها این موضوع قدمت بیش از 50 سال دارد اما رویکرد استفاده از ضایعات بخش کشاورزی در ایران برای مرکبات قدمتی 10 ساله دارد. 

وی با بیان اینکه هرچند استفاده از برخی از تفاله ها مانند چغندر به 40 سال قبل نیز می رسد،گفت: این امر در خصوص مرکبات قدمت چندانی ندارد. 

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه با توجه به نیاز به تهیه جیره با حداقل قیمت برای دام، مجبور می شویم از همه ظرفیت های بخش کشاورزی استفاده کنیم،یادآورشد:گران شدن اقلام و نهاده های خوراکی  می تواند فرصتی مناسب برای توجه ضایعات مرکبات باشد. 

تیموری یادآورشد:در کشاورزی پایدار باید تمامی امکانات و اکوسیستمی که از طبیعت به دست آوردیم را به همان شکل به آیندگان بازگردانیم اما واقعیت این است که بشر وارد هر منطقه ای که شد به بهانه های مختلف آن جا را تخریب کرد.

وی با بیان اینکه امروز عصر مهاجرت تمام شده است، خاطرنشان کرد: منابع زمین، آب و خاک محدود شده که این امر برای جبران نیاز مواد غذایی آینده فشار مضاعفی وارد می کند. 

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه بخشی از موادی که برای تولید یک محصول خاص بر طبیعیت وارد می شود باید دوباره استفاده شود تا در راندمان مصرف انرژی به بهره وری ما کمک کند،گفت: امروزه در سیستم های مدرن دنیا با پذیرش کشاورزی توسعه یافته به جای سنتی، تمامی ظرفیت هایی که از منابع برداشت می شود باید دوباره به همان منبع برگردد تا به بقای آن کمک کند. 

تیموری با شاره به اینکه در کشاورزی پایدار این امر به عنوان یک راهبرد اساسی مطرح است،تصریح کرد: آسان ترین راهکار بهره گیری از ضایعات کشاورزی است که می توان آن را در تغذیه دام به راحتی به کار برد. 

وی با بیان اینکه باید به دنبال افزایش کیفیت خوراک دام و کاهش قیمت تمام شده آن باشیم،افزود:هنوز اگاهی های لازم از ارزش تغذیه ای ضایعات کشاورزی برای تغذیه دام تبیین و تبلیغ نشده است که نیاز است به آن هم توجه شود. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها