دکتر مجتبی اشرافی‌. مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل رسانه در یادداشتی به رسالت و آرمان بسیج و تفکر بسیجی پرداخت.
کد خبر: ۹۰۹۰۲۶۴
|
۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج ، دکتر مجتبی اشرافی‌ مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل رسانه در یادداشتی به رسالت و آرمان بسیج و تفکر بسیجی پرداخت.

این استاد بسیجی در این یادداشت آورده است:

بسیج و تفکر بسیجی، نیروی مقاومت و بازدارنده در مقابل تهاجم دشمن و تقویت کننده و تجهیزکننده در کنار ملت و دولت در جهت تحقق دولت-ملت اسلامی و تعالی تمدن نوین اسلامی است.

بر اساس این چشم انداز تعریف شده برای نهاد انقلابی بسیج مستضعفان، می توان مأموریت‌هایی همچون «مقابله با تهدیدات استکبار خارجی و نفاق و انحراف داخلی»، «کسب حکمت و بصیرت»، «تحمل صبر، جهاد و مبارزه علمي و عملي»، «تعليم و تربيت»، «آگاهی از تحولات سیاسی کشور و جهان» و ... را تعریف کرد.

مبارزه با ظلم و نفی استكبار، از اصول اساسی اندیشه مبارزاتی امام خميني رحمه الله علیه بوده و از طرف مقام معظم رهبری مد ظله العالی نیز همواره مورد تأكید قرار گرفته است. ایشان در پیامی به مناسب هفته بسيج در تاريخ ۲ آذر ۱۳۶۷ راه حل دوربودن «چشم طمع دشمنان و جهانخواران» از کشور را طنین انداز شدن «نواي دلنشين تفكر بسيجي» دانسته و خاطرنشان می‌کنند که «بسيج بايد مثل گذشته و با قدرت و اطمينان خاطر به كار خود ادامه دهد»  

یکی از راه های پیاده سازی تفکر بسیجی و مبارزه با تهدیدات داخلی و خارجی، تحقق جهاد علمی و عملی و بصیرت افزایی در میان ملت و مسئولان است. بنابراین نظام جمهوری اسلامی برای تحقق جهاد علمی و عملیاتی کردن دانش بومی در کشور، باید برای خود مدل هایی برای مطالعات علوم انسانی و ارائه نظریه جامع داشته باشد.

پس، وقتي تولید علم و بومی کردن علوم و بخصوص علوم انسانی یک مبارزه علمي و عملي از سوی آحاد ملت و يك ضرورت حياتي  برای دوام و بقای جمهوری اسلامی است؛ طبيعي است که بسترها و امكانات لازم نيز برای نیل به این پیشرفت و شکوفایی بايستی مهيا و آماده شود.

مسئوليت اصلي فراهم كردن بسترها و زمينه هاي مساعد و امكانات لازم جهت حركت رو به رشد ملت و بخصوص قشر جوان و تحصیل کرده به منظور احياي مجدد تمدن اسلامي، بر دوش دولت اسلامي و همه مسئولين و دست اندركاران است. و مسئولینی که این مهم را نادیده انگاشته و درجهت تأمین منابع لازم برای بهره وری و بکارگیری این قوه ی محرکه، سنگ اندازی نموده و یا اینکه با قشری نگری، تحجر و تعصبات بی مورد، رانت و انحصار، این پتانسیل عظیم مردمی و جوان را برای بالندگی مملکت به کار نگیرند، خیانت کار بوده و از پشت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ضربه زده اند.

بنابراین، نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و تمامي مسئولين متعهد مملكتي بايستي به تعليم و تربيت جوانان ايران اسلامي براي پاسداري از اصول و اهداف انقلاب و نظام اسلامي همت داشته باشند و بسيجيان نيز از  اين وظيفه خطير و مهم مستثني نيستند. مقام معظم رهبری مدظله العالی نیز با تأیید این موضوع می فرمایند: «ملت ما، بحمد الله ملت هوشیار و آگاهی است. ... البته باید این آگاهی ها تقویت شود و قدرت تحلیل، روز به روز بالا رود تا مردم در مقابل حوادث بتوانند خودشان را حفظ کنند. ... امروز هم جوان دانشجو باید مثل همیشه، پیشتاز و پیشگام حرکت انقلابی باشد و خودش را شایسته و صالح برای این مسئولیت های بزرگ قرار بدهد» (سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر، ۱۹/ ۱۲/ ۱۳۷۹).

منبع: روابط عمومی سازمان بسیج اساتید استان فارس

ارسال نظرات