خبرهای داغ:
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان خبر داد
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه در استان 330 نخبه شناسایی شده که از این تعداد 30 نفر متعلق به شهرستان همدان است، گفت: از این تعداد سال گذشته 62 نفر به تهران رفته و 10 درصد به خارج کشور مهاجرت کردند.
کد خبر: ۹۰۹۰۱۳۱
|
۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴

شناسایی 330 نخبه در استان همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، غلامحسین مجذوبی در نشست خبری ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری استان همدان با اشاره به اینکه امسال نیز مانند سال‌های گذشته ستاد برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان از 2 ماه قبل تشکیل شده است، اظهار داشت: این ستاد متشکل از 6 کمیته است.

وی با بیان اینکه کمیته انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه‌های استان با محوریت دانشگاه بوعلی است که 25 نفر از پژوهشگران برتر دانشگاه‌های استان انتخاب شده‌اند، افزود: کمیته انتخاب پژوهشگران برتر دستگاه‌های اجرایی با محوریت  سازمان برنامه و بودجه استان است که 5 نفر از پژوهشگران دستگاه‌های اجرایی انتخاب و معرفی می‌شوند. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان با تأکید بر اینکه کمیته انتخاب فناوران برتر استان با محوریت پارک علم و فناوری است که این کمیته نیز 10 نفر از فناوران برتر استان را انتخاب و معرفی می‌کند، گفت: کمیته اجرایی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی و برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر، در روز 28 آذر به عهده این کمیته است و کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی و کمیته دانش آموزی با محوریت آموزش و پرورش است. 

وی با اشاره به اینکه امسال تغییراتی در نحوه انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر لحاظ شده است، بیان کرد: در سال‌های قبل به هر دانشگاهی سهمیه انتخاب 70 نفر پژوهشگر برتر داده می‌شد اما امسال سهمیه کل استان به انتخاب 40 نفر از دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کاهش یافته و نظام سهمیه بندی لغو شد است. 

مجذوبی با بیان اینکه امسال پژوهش‌ها به 6 رشته تقسیم شده است، عنوان کرد: مهندسی کشاورزی، پزشکی، هنر و معماری، ادبیات و علوم انسانی و علوم پایه رشته‌های انتخاب پژوهشگران است. 

وی با تأکید بر اینکه امسال در مجموع 40 پژوهشگر در استان انتخاب می‌شود، ابراز کرد: این پژوهشگران از دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های بوعلی سینا، علوم پزشکی، پیام نور، ملایر، سید جمال الدین اسدآبادی، آزاد و صنعتی انتخاب شده اند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا ابراز کرد: فناوران برتر استان به تعداد 10 نفر و از گروه‌های تخصصی پزشکی، شیمی، کشاورزی، برق و الکترونیک، فناوری اطلاعات، صنایع غذایی، عمران و مکانیک انتخاب شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد 200 واحد در استان است، اعلام کرد: میزان فروش این واحدها در سال 96 به مبلغ 39 میلیارد تومان و صادرات این واحدها 460 هزار دلار و میزان اشتغال این واحدها 1300 نفر است.

مجذوبی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان 49 واحد و میزان فروش این شرکت‌ها 156 میلیارد تومان است، اظهار داشت: صادرات این شرکت‌ها در سال گذشته 1.5 میلیون دلار بوده و میزان اشتغال این شرکت‌ها 1250 نفر است.

وی با تأکید بر اینکه کل سهم ایران از مقالات اسکوپوس در سال 2017 ایران حدود 55 هزار مقاله در مجلات بین‌المللی منتشر کرد، مطرح کرد: سهم همدان از این مقالات یک هزار و 572 بود که حدود 2.3 درصد از تولیدات مقاله ایران را تشکیل داد و سهم استان همدان از تولید مقاله در کشور بیشتر از جمعیت استان است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به اینکه میانگین استناد به مقالات در استان همدان 9.75 است که این آمار خوب است، ابراز کرد: 15 نفر نویسنده مطرح در استان انتخاب شده‌اند که بیشترین تولیدات مقالات را داشته‌اند و 7 نفر از دانشمندان استان در لیست یک درصد دانشمندان ISI هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه بوعلی بالاترین تعداد انتشار مقالات با تهیه 600 مقاله در سال 2017 را به خود اختصاص داده است، افزود: علوم پزشکی نیز همین تعداد مقاله را دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه در زمینه چاپ کتاب بوعلی سینا با 40 عنوان بیشترین چاپ را داشته است، تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربری 30 عنوان و دانشگاه علوم پزشکی 14 عنوان کتاب چاپ کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه رانت و فساد در نظام پژوهشی کشور رسوخ کرده است، ابراز کرد: اعتباری که در کشور برای پژوهش در نظر گرفته می‌شود حدود 3.5 درصد است اما عملا 2 درصد از این اعتبارات نیز محقق نشده و عملا هزینه‌ای برای پژوهش صرف نمی‌شود. 

مجذوبی با بیان اینکه در استان 330 نخبه شناسایی شده که از این تعداد 30 نفر متعلق به شهرستان همدان است، افزود: از این تعداد سال گذشته 62 نفر به تهران رفته و 10 درصد به خارج کشور مهاجرت کردند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: ایران جز 20  کشور مهاجر فرست از نظر نخبگان نیست و از نظر مهاجرت انگلیس از ایران مهاجر فرست تر است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات