مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی گفت: افتتاح فاز اول موزه دفاع مقدس استان مرکزی در دهه فجر امسال توسط رئیس جمهور و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به شکل ویدئو کنفرانس انجام خواهد شد
کد خبر: ۹۰۹۰۱۲۰
|
۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ دکتر مصطفی مشایخی مدیرکل بنیادحفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: بیانات اخیر مقام معظم رهبری در کنگره شهدا نقشه راهی برای ماست که ایشان فرمودند: شهدای ما می‌توانند تا 300 سال آینده حضور راهبردی خود را داشته باشند،همچنین ایشان فرمودند فعالیت های حوزه دفاع مقدس باید ده برابر شود که اینجا وظایف رسانه ها هم در این باره سنگین می شود.

وی افزود: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس نام اصلی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس است که با این عنوان فعالیت های خود در حوزه های دفاع مقدس و فعالیت های ادبی فعالیت می کند.

مشایخی اظهار داشت: از جمله اقدامات این مرکز می توان چاپ ۸۹عنوان کتاب، تولید ۱۲عنوان کتاب صوتی، برگزاری ۱۰جشنواره و برگزاری ۳۰کارگاه اموزشی اشاره کرد که ۵۳۴هزار و ۲۴۴ سند و مدارک در حوزه دفاع مقدس استان مرکزی جمع اوری شده که به تفکیک ۱۹۳هزار و ۴۸۵ عکس، ۳۴۰هزار و ۷۵۹ سند جمع اوری شده، ۷۰هزار رزمنده در استان مرکزی وجود دارد که تاکنون توانسته ایم با هزار و ۴۵۸نفر از آنها مصاحبه بگیریم و حدود دو هزار و ۸۹۹ ساعت مستند در این خصوص جمع اوری کنیم که بعدها به فیلم و کتاب تبدیل خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی بیان کرد: در بخش هنری ۲۰۰ اثر تجسمی، ۵۵فیلم کوتاه و بلند، ۶جشنواره فیلم کوتاه و تولید ۲۴ آلبوم موسیقی و نماهنگ انجام شده همجنین با افتتاح نگارخانه شهید نوربهشت بازدید از آثار هنری به بیش از ۱۰۰مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: افتتاح فاز اول موزه دفاع مقدس استان مرکزی در دهه فجر امسال توسط رئیس جمهور و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به شکل ویدئو کنفرانس انجام خواهد شد که زمین موزه در سال ۸۶ خریداری شد و کلا در کشور 13 موزه دفاع مقدس وجود دارد که در دهه فجر امسال هم 6 موزه افتتاح می‌شوند که یک مورد آن در استان است و همچنین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس نیز در سال ۸۴ احداث شد که ۹هزار و ۴۸۶ کتاب در این کتابخانه وجود دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی افزود: موزه دفاع مقدس از سه بخش تشکیل شده است، نخست یادمان شهدای گمنام که تا کنون 95درصد پیشرفت داشته است، دوم ساختمان گالری‌ها است که از سه فاز تشکیل شده که در فاز نخست و سوم‌ آن مراحل سفت‌‌کاری به اتمام رسیده و قرار است تا بهمن ماه نمای آن هم انجام شود، یک بخش هم ساختمان اداری است که 100 درصد تکمیل است، یک بخش کانال برای نمایش کانال فکه شلمچه و یک بخش هم باغ ایرانی است.

مشایخی ادامه داد: در 58 نقطه استان مرکزی شهید گمنام داریم که 151 شهید شهید گمنام در استان وجود دارد.

وی اظهار داشت: پایگاه فرهنگی این شهدای فرهنگی تشکیل شده است که پنج شنبه ها و مناسبت های خاص برنامه دارند،ساختمان گالری‌ها نزدیک به 5 هزار متر زیربنا داشته و در آن 45 غرفه ایجاد می‌شود، دیوار لاله‌ها، 144 شیار در دیوارها بوده و در آن اسامی 6 هزار و 200 شهید استان نوشته و تصویر شهدای شاخص استان در آن به نمایش گذاشته می‌شود، اجرای سنگ فرش تا یک ماه آینده تکمیل می‌شود، در مجموع میزان پیشرفت، قسمت‌های مختلف مثل ساختمان 100 درصد، ساختمان گالری 40 درصد، محوطه پارکینگ 90 درصد، شهدای گمنام 95 درصد، سردرب ورودی 100 درصد، دیوار لاله‌ها 90 درصد، محوطه 45 درصد پیشرفت داشته است که در مجموع 53 درصد پیشرفت حاصل شده و تلاش بر این است این میزان تا بهمن‌ماه به 70 درصد برسد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی بیان داشت: پیشرفت ساختمان مدیریت را ۱۰۰درصد، گالری۱۰۰ درصد، پارکینگ ۹۰ درصد، شهدای گمنام ۹۵ درصد، دیوار لاله ها ۹۰ درصد و محوطه را ۴۵درصد و به طور کلی میانگین کار ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: ۱۰۴ روحانی شهید، ۱۰۰ زن شهیده و ۵ شهید ارمنی از استان داریم که در حال حاضر کتاب نقش ارامنه در دفاع مقدس در دست چاپ قرار دارد.

مشایخی با تشکر از پیگیری ها و زحمات استاندار مرکزی گفت: خوشبختانه استاندار مرکزی بسیار پیگیر این موضوع است، محوطه این موزه عمومی بوده و به فضای‌های سبز سطح شهر اضافه می‌شود و مردم می توانند از آن استفاده کنند.

وی در خصوص کنگره نقش امام راحل و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی گفت: این کنگره تنها کنگره ملی است که با موضوعیت امام(ره) در کشور برگزار می‌شود که اهداف کنگره معنا کردن شهادت است تا فرهنگ شهادت در جامعه معنادار است که از چهار سال گذشته چند کارگروه مثل کارگروه عملیات، کارگروه تبلیغات هنری، کارگروه آمار و اطلاعات، تاریخ شفاهی، تدوین و انتشار و غیره در این زمینه تشکیل شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی بیان کرد: حضرت آقا فرمودند که کارهای دفاع مقدسی دو آسیب تحت عنوان فراموشی و تحریف دارند، باید مراقب بود که به هیچ‌کدام از آنها مبتلا نشویم.

وی افزود: کنگره نقش امام(ره) در دفاع مقدس و 6هزار و 200شهید استان در قالب 10 نشست برگزار می‌شود که شامل نشست ایثارگران ، بانوان ، روحانیون و طلاب ، نقش امام(ره) در دفاع مقدس ، کارگری ، دانشگاهیان، ورزشکاران ، فرهنگیان و سنگرسازان بی سنگر است و همچنین در اسفند ماه هم‌نشست نهایی برگزار می‌شود.

مشایخی ادامه داد: اجلاسیه‌های مختلفی مثل اجلاسیه سنگرسازان بی‌سنگر، ایثارگران، فرهنگیان و دانش‌آموزان، دانشگاهیان و اساتید، نقش امام(ره)در دفاع مقدس، ورزشکاران، بانوان، کارگران و روحانیون و طلاب تا قبل از برگزاری اجلاسیه نهایی‌شده و می‌شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در استان مرکزی 73 شهید مدافع حرم وجود دارد و هفت مورد آن ایرانی و 56 مورد آن هم از تیپ فاطیمیون و همچنین یک هزار و 400 شهید ارتشی وجود دارد که 24 مورد آن مربوط به نیروی دریایی هستند.

ارسال نظرات