خبرهای داغ:
گزارش عملکرد هدفمندی یارانه ها نشان میدهد، وصولی این طرح در ۵ماهه نخست سال جاری ۳۷ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۱۸ هزار میلیارد آن به پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی اختصاص یافته است.
کد خبر: ۹۰۹۰۰۰۰
|
۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، مرکز پژوهش های مجلس با بررسی عمکرد پنج ماه هدفمندی یارانه ها و آسیب شناسی و آیین نامه اجرایی آن (موضوع تبصره 14 قانون بودجه سال 1397) اعلام کرد: در تبصره 14 قانون بودجه سال 1397 بر خلاف سال های گذشته که صرفا سهم سازمان هدفمندی از فروش حامل های انرژی ارائه می شد، سعی شده تا مطابق ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه کلیه درآمدهای هدفمندی یارانه ها در جدولی ارائه شود.

وصول منابع هدفمندی تا پایان پنج ماهه نخست سال 377 هزار میلیادر ریال بوده است (عملکرد حدود 92 درصد) از این مبلغ 178 هزار میلیارد ریال به یارانه نقدی و غیر نقدی اختصاص یافته است. این موضوع نشان دهنده انحراف حدود 50 هزار میلیارد ریالی از مقدار مصوب پنج ماهه پرداخت یارانه نقدی است که حتی با در نظر گرفتن مجوز جابجایی 10 درصدی بین ردیف ها نیز این انحراف وجود خواهد داست.

گفتنی است، جدول مربوط به هدفمندی در قانون بودجه سال جاری با ارائه جزییات بیشتر، به شفافیت منابع و مصارف قانون هدفمندی کمک چشمگیری کرده است، البته نکته مهمی که در رابطه با منابع سازمان هدفمندی قابل پیگیری به نظر می رسد آن است که آیا در عمل تمامی منابع توسط شرکت ها به حساب های مربوط واریز می شود یا خیر؟

 

 

تجربه سال گذشته نشان می دهد در صورت وصول منابع بیش از پیش ردیف های قانونی این منابع در اختیار شرکت های مربوط قرار گرفته است. در تبصره 14 اعتبار مربوط به یارانه نقدی به خانوار 300 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

این موضوع همچنان که در متن تبصره هم به آن اشاره شده به این معناست که دولت باید تعداد یارانه بگیران را از 74 میلیون نفر 56 برساند، البته با توجه به اجازه قانون مبنی بر امکان جابجایی منابع تا سقف 10 درصد از سایر ردیف های جدول تبصره 14 برای اعطای یارانه نقدی و غیر نقدی و همچنین اجازه پرداخت بخشی از 110 هزار میلیارد ریال مازاد بر سقف منابع دریافتی حاصل از فروش فرآورده های نفتی موضوع ردیف یک جدول تبصره 14 به پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی، عملا قانونگذار خود اجازه عدم حذف دهک های بالای درآمدی را به دولت داده است. پایان پنج ماهه نخست سال، گزارشی درباره حذف سه دهک بالای درآمدی توسط دولت ارائه نشده است.

منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها