آثار شگفت انگیز آیه الکرسی

کد خبر: ۹۰۸۹۸۹۸
|
۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حضرت امام محمد باقر از امیر المومنین (علیه السلام) روایت فرمود: ه: هنگامی که آیت الکرسی نازل شد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: آیه الکرسی آیه‌ای است که از گنج عرش نازل شده و زمانی که این آیه نازل گشت هر بتی که در جهان بود با صورت به زمین خورد.
 
عکس العمل شیطان هنگام نزول آیه الکرسی

در این زمان ابلیس ترسید و به قومش گفت: "امشب حادثه‌ای بزرگ اتفاق افتاده است باشید تا من عالم را بگردم و خبر بیاورم.

ابلیس عالم را گشت تا به شهر مدینه رسید مردی را دید و از او سوال کرد: " دیشب چه حادثه‌ای اتفاق افتاد"

مرد گفت: "رسول خدا فرمود::" آیه‌ای از گنج‌های عرش نازل شد که بت‌های جهان به خاطر آن آیه همگی با صورت به زمین خوردند. ابلیس بعد از شنیدن حادثه به نزد قومش رفت و حادثه را به آن‌ها خبر داد.

آیت الکرسی سید آیات قرآن

پیامبر به حضرت علی (علیه السلام) فرمود:: " یا علی! من سید عربم-مکه سید شهر هاست- کوه سینا سید همه کوه هاست- جبرئیل سید همه فرشتگان است – فرزندانت سید جوانان اهل بهشتند- قرآن سید همه کتاب هاست – بقره سید همه سوره‌های قرآن است – ودر بقره یک آیه است که آن آیه ۵۰ کلمه دارد و هر کلمه ۵۰ برکت دارد و آن آیت الکرسی است.

پاداش کسی که آیت الکرسی را زیاد می‌خواند

عبدالله بن عوف گفته است:" شبی خواب دیدم که قیامت شده است و من را آوردند و حساب من را به آسانی بررسی کردند. آنگاه مرا به بهشت بردند و کاخ‌های زیادی به من نشان دادند. به من گفتند: در‌های این کاخ را بشمار؛ من هم شمردم ۵۰ درب داشت.

بعد گفتند: خانه هایش را بشمار. دیدم ۱۷۵ خانه بود. به من گفتند این خانه‌ها مال توست. آن قدر خوشحال شدم که از خواب پریدم و خدا را شکر گفتم.

صبح که شد نزد ابن سیرین رفتم و خواب را برایش تعریف کردم.

او گفت: معلوم است که تو آیه الکرسی زیاد می‌خوانی. گفتم: بله؛ همین طور است. ولی تو از کجا فهمیدی. گفت: برای اینکه این آیه ۵۰ کلمه و ۱۷۵ حرف دارد. من از زیرکی حافظه او تعجب کردم. آنگاه به من گفت:: هر که آیه الکرسی را بسیار بخواند سختی‌های مرگ بر او آسان می‌شود.

امان نامه الهی

امام کاظم (علیه السلام) فرمود:: از بعضی پدران بزرگوارم شنیدم که کسی داشت سوره حمد را می‌خواند پس حضرت فرمود: هم شکر خدا را به جای آورد و هم به پاداش رسید. بعد حضرت شنید که سوره توحید می‌خواند فرمود:: ایمان آورد و ایمنی به دست آورد و سپس شنید که سوره قدر می‌خواند فرمود:: راست گفت و آمرزیده شد و بعد شنید که آیت الکرسی می‌خواند فرمود:: خداوند خالق امان نامه برایش فرو فرستاد.

بعد از نماز

پیامبر فرمودند: هر کس آیه الکرسی را بعد از نماز بخواند هفت آسمان شکافته گردد و به هم نیاید تا خداوند متعال به سوی خواننده آیت الکرسی نظر رحمت افکند و فرشته‌ای را بر انگیزد که از آن زمان تا فردای آن کار‌های خوبش را بنویسد و کار‌های بدش را محو کند.

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: یا علی بر تو باد به خواندن آیه الکرسی بعد از هر نماز واجب. زیرا به غیر از پیغمبر و صدیق و شهید کسی به خواندن آن بعد از هر نماز محافظت نمی‌کند و هر کس بعد از هر نماز آیه الکرسی را بخواند به جز خداوند متعال کسی او را قبض روح نمی‌کند و مانند کسی باشد که همراه پیامبران خدا جهاد کرده تا شهید شده است و فرمود:: بعد از مرگ بلا فاصله داخل بهشت می‌شود و به جز انسان صدیق و عابد کسی بر خواندن آیه الکرسی مواظبت نمی‌کند.

در روایتی از امام باقر آمده است:" هر کس آیه الکرسی را بعد از هر نماز بخواند از فقر و بیچارگیدر امان شود و رزق او وسعت یابد و خداوند به او از فضل خودش مال زیادی بخشد. "

رسول اکرم(ص) فرمودند که هر کس آیه الکرسی را بعد از هر نماز واجب بخواند نمازش قبول درگاه حق می‌گردد و در امان خدا باشد و خداوند او را از بلا‌ها و گناهان نگه دارد.

جهت نور چشم بعد از هر نماز دست بر چشم بگذارد و آیه الکرسی بخواند و بگوید:" اعیذ نور بصری بنور الله الذی لا یطفی"

خداوند به موسی بن عمران وحی فرمود:: کسی که بعد از نماز واجبش آیه الکرسی بخواند خداوند متعال به او قلب شاکرین – اجر انبیا و عمل صدیقین را عطا فرماید و چیزی جز مرگ از داخل شدن او به بهشت جلوگیری نمی‌نماید. مداومت نمی‌نماید به آن مگر پیامبر یا صدیق یا کسی که از او راضی شده ام و یا شخصی که شهادت را روزی او می‌نمایم.

زیادی علم وحافظه

پیامبر (صلی الله علیه و آله) روایت کرده است که فرمودند:: ۵ چیز حافظه را قوی می‌گرداند: خوردن شیرینی – گوشت نزدیک گردن – عدس – نان سرد و خواندن آیت الکرسی

عالمی گوید: هر که علم می‌خواهد بر پنج چیز مواظبت می‌کند ۱- پرهیزکاری در آشکارا و پنهان ۲- خواندن آیت الکرسی ۳- همیشه با وضو بودن ۴- نماز شب خواندن حتی اگر دو رکعت باشد. ۵- غذا خوردن به منظور نیرو گرفتن نه شکم پر کردن.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار