خبرهای داغ:
محمد شجاعی، استاد اخلاق گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرماید: خداوند تبارک و تعالی دشمن می دارد هر عالم به دنیایی که جاهل به آخرت است.
کد خبر: ۹۰۸۹۶۵۷
|
۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد شجاعی، استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سلسله جلسات هفتگی خانواده آسمانی برگزار شد، با مطرح کردن موضوع آخرت شناسی به اهمیت شناخت آخرت و ثمره این شناخت پرداخت.

محمد شجاعی در این جلسه بیان کرد: از این جلسه به موضوع «آخرت شناسی، بهشت و جهنم» خواهیم پرداخت. این موضوع موضوعی فوق العاده مهم بلکه مهمترین مسئله ما خواهد بود. بحث آخرت شناسی درباره محل استقرار و حیات ابدی و جاودان ما است، جایی که ما برای آنجا آفریده شده ایم و از آنجا هم به این دنیا آمده ایم و به زودی هم به آنجا وارد می شویم و این سرای آخرت به ما خیلی نزدیک است و ما را احاطه کرده که با وفات به آنجا منتقل خواهیم شد.

این کارشناس دینی شناخت آخرت را فوق العاده مهم دانست و گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «خداوند تبارک و تعالی دشمن می دارد هر عالم به دنیایی که جاهل به آخرت است.» خدا نکند که خدا نسبت به کسی دشمنی داشته باشد که اگر چنین شد آن فرد خیر دنیا و آخرت را کسب نخواهد کرد، نه در دنیا و نه در آخرت خیری نخواهد دید و یکی از مواردی که خدا خیلی بدش می آید، این است که انسان دنیا را خوب بشناسد ولی آخرت را نشناسد.

این استاد اخلاق در ادامه گفت: بنابراین خدا خیلی بدش می آید از کسی که دنیا را خوب می شناسد، در امور دنیایی و علوم دنیوی متخصص است، اما در شناخت آخرت جاهل است. فردی که در امور دنیایی دکترا دارد و عالم رشته های مختلف دنیایی است، اما وقتی به او می گویند قرار است از اینجا به کجا بروی؟ می گوید نمی دانم، از آخرت شناخت و آگاهی ندارم. چنین فردی زندگی کورکورانه ای دارد، او دارد کورکورانه زندگی می کند و عاقبت هم با همین کوری می میرد و قرآن کریم هم می فرماید: کسی که در دنیا کور بوده در آخرت هم کور است.

وی با بیان اینکه برخی الان سفت به زندگی دنیا چسبیده اند و اصلاً حواسشان نیست به زودی از این دنیا خواهند رفت، گفت: آخرت خیلی مهم است و ما باید بدانیم که کجا باید برویم. امیرالمومنین(ع) می فرماید رحمت خدا شامل حال کسی است که بداند از کجا آمده است الان کجا هست و به کجا می رود.

شجاعی افزود: ما سه مرحله حیات داریم که یکی ابتدا از آخرت به دنیا آمده ایم، و این روح بی نهایت انسان در نطفه و جنین و رحم مادر قرار گرفته است و در مرحله بعد وارد این دنیا شده است و بعد از این مرحله دوباره به همان آخرت بر می گردد. باید بدانیم که من کیستم، از کجا آمده ام، الان کجا هستم و قرار است به کجا بروم.

وی گفت: ما باید به زودی به این فضا و مکان آخرتی وارد شویم و حیات جدیدی را آنجا آغاز کنیم. حیات آخرت حیاتی است مبتنی بر حیات دنیا و پایه حیات آخرت را در دنیا می گذارند و هر چه انسان در آخرت خوبی و بدی، شقاوت و سعادت می بیند نتیجه اعمال و رفتار او در دنیا است. بنابراین پایه های آخرت در دنیا است،

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ما از رحم مادر شش نوع تولد داریم؛ تولد سالم، قوی، ضعیف، بیمار، ناقص، معلول که با این نوع تولدها ما وارد دنیا می شویم؛ حالا برای ورود به برزخ نیز چنین تولدی را با وفات داریم و وفات، تولد ما و انتقال ما از دنیا به برزخ و آخرت است.

وی اظهار داشت: اعمال، اخلاق و عقاید سه اصل مهم و تأثیر گذار هستند که آخرت ما را می سازند. اعمالی که انجام می دهیم، خلقیاتی که داریم و عقاید ما در دنیا آثار آن در آخرت نمایان می شود و بهشت و جهنم ما را می سازد. دین هم همین سه شاخه را دارد، اعمال که فقه اصغر است، اخلاقیات که فقه اوسط یا طریقت است و عقاید که فقه اکبر و حقیقت است. بنابراین این سه اصل خیلی مهم است و سرنوشت یک انسان را همین سه اصل مشخص می کند.

وی گفت: حالا کسی که نمی داند آخرت چه جور جایی است و حتی نمی رود مطالعه کند یا یاد بگیرد آخرتی که او آخر باید به آنجا برود چه جایی است، خود به خود منفور خدا می شود. مانند کسی که باید درس بخواند، درس نمی خواند خود به خود منفور و مردود معلم و مدرسه می شود ولی کسی در ابتدا از او منفور نبوده است خودش کاری کرده که منفور شود.

شجاعی با بیان اینکه موضوع آخرت جدی ترین مسئله ما است، گفت: خدا ما را خلق کرده و از روح خودش که نور محمد و آل محمد(ص) است ما را آفریده است و سپس ما را در دنیا قرار داده است و استقرار ما در این دنیا موقت و کوتاه است و کوتاه بودن حضور ما در دنیا به نحوی است که وقتی وارد آخرت می شوند از آنها می پرسند چه مدت در دنیا بودید؟ می گویند یک نصف روز یا یک روز در دنیا بودیم. حتی همین الان کسی باورش نمی شود ۵۰ ساله است، یا اینکه کسی ۳۰ سال از عمرش گذشته باور نمی کند که ۳۰ سال از عمرش گذشته است و فکر می کند خیلی کوتاه بود و بقیه عمر هم به همین کوتاهی است و تمام می شود و به یک چشم به هم زدن می بیند عمرش تمام شد و وارد برزخ و آخرت گریده است.

این کارشناس دینی گفت: اما منافع دنیا این است که انسان از این فرصت کوتاه حضور در دنیا برای ساخت آخرتش استفاده کند، پایه های زندگی سعادتمند آخرت را باید در همین دنیا گذاشت. هر چیزی که در دنیا دارید آخرت هم خواهید داشت؛ مهمانی رفتن ها، رفت و آمد ها، تحصیل علم، غذا خوردن همه اینها آخرت هم هست، اما آنجا باید اجازه داشته باشید.

وی در پایان سخنان خود گفت: پایه های حیات برزخی و آخرت را باید همین جا در دنیا بگذارید، همانطور که در دنیا جسمتان مریض می شود به بیمارستان می روید و درمان می یابید، اگر با مشکل روحی و گناه آلود به آخرت بروید، آنجا باید برای درمان به بیمارستان آخرت بروید و بیمارستان آخرت هم جهنم است. حالا خدا نکند کسی با اخلاق بد و زشت وارد آخرت شود، دیگر کار اصلاح تمام شده و او باید برای درمان این اخلاق بد وارد بیمارستان آخرت که جهنم است شود و آنجا درمان گردد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها