حجت الاسلام عالی گفت: حفظ احترام و دفاع از مقدسات در اسلام گنجینه ای ژرف برای انسان است.
کد خبر: ۹۰۸۹۴۵۰
|
۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام مسعود عالی در شب میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بیان کرد: مقدسات اموری هستند که خداوند متعال عنایت خاصی به آن داشتند و ارتباط خاصی با الله دارند. چنانچه جلوه و تجلی ویژه ای از خداوند را دارند مانند کلام الله، اولیا و انبیا، مکان مقدس و حتی زمان های مقدس که پروردگار خواستار حفظ احترام آن است. یکی از وظایف و خصوصیات مومن احترام و دفاع از مقدسات الهی است.

 عالی افزود: متاسفانه در فرهنگ غربی که از عالم غیب بریده شده، تمامی مسائل رنگ دنیا و مادیات را دارد ‌. چون بین مکان مقدس، زمان، انسان مقدس و غیره فرقی نیست. خوشبختانه مؤمنین در دین خدا این موضوع را قبول دارند که مقدسات در یک زمینه ای جلوه ی بیشتری را دارند.

این کارشناس مسائل دینی اظهار داشت : در قرآن اموری محترم و مقدس شمرده می شود که یکی از آن ها مکان است. در روایت آمده است که حضرت موسی وقتی وارد وادی طوبی شدند، خداوند عالمیان در معرفی این سرزمین می فرمایند: کفش هایت در آور، اینجا با جاهای دیگر فرق دارد و در همین سرزمین بود که حضرت موسی با خداوند متعال تکلم کرد و کلیم الله شد.

 وی ادامه داد: مکان هایی هستند که هیچ گونه معصیتی در آن نشده، حتی حیوانی به حیوانی ظلم نکرده است،مکان با مکان فرق دارد. در روایات داریم مکان هایی که قبر ولی خدا و معصومین هست جای خاصی شمرده می شود. بخصوص جایگاه مقبره ائمه و معصومین، لذا شما وقتی به حرم های معصومین وارد می شوید، حتی در حرم های امامزادگان با عظمتی مانند سید الکریم، احساس سبکی و روحانیت دارید چون محل رفت و آمد گوناگون ملائک است که میلیون ها نفر در اینجا ذکر و یاد خدا گفته اند.

 عالی اضافه کرد : حتی اشیا هم از جایگاه مقدس نیز برخوردارند. مانند صندوقی که مادر حضرت موسی درآن او را به رود نیل سپرد. خداوند فرموده است: این صندوقچه آثاری دارد که هر جا قرار گیرد باعث آرامش می شود. ویا حتی پیراهن حضرت یوسف وقتی که پدرش نا بینا شده بود، بیناییش را به ايشان بازگرداند و شفا پیدا کرد.

کارشناس مسائل دینی گفت: آنوقت وهابیان مدعی هستند که بوسیدن ضریح معصوم برای ما شرک وجرم است. این درحالیست که امور مقدس در قرآن کریم آمده است. انبیا و اولیا الهی مقدس محسوب می شوند و در راس آن پیامبر اسلام و خاندانش قرار دارند. لذا خداوند از احترام ویژه ای نسبت به پیامبرش قائل است و در قرآن کریم هم هیچ گاه با اسم کوچک ایشان را خطاب نمی کند چون حتی پیامبران اولوالعزم نیز با اسم کوچک در قرآن از آنان یاد شده است.

وی یادآور شد : در دوجا اسم پیامبراکرم (ص) در قرآن آمده، ولی مورد خطاب قرار نگرفته است. خداوند متعال به مؤمنان تاکید داشته که آنان هم بدین گونه عمل کنند، زیرا فقط مردم جاهلی در عصر خود بدین گونه رفتار می کردند و دعوایشان هم به مقابل پیامبر می آوردند که در همان حال آیه ای نازل شد ودر آن آمد، صدای خود را در حضور معصومین بلند نکنید و این مسئله هنوز هم در بالای ضریح ایشان حک شده است. پس ما باید به اسم و حضور آنان هم احترام بگذاریم.

عالی با اشاره بر اینکه اهل بیت (ع) حی و میت ندارند، گفت: در کنار ضریح معصومین نباید پادراز کرد یا پشت به آن از خود عکاسی (سلفی) کرد یا باهم به مکالمات روزمره بپردازیم.

 این کارشناس دین خاطر نشان کرد : در ایران ما حدود 8 هزار امامزاده داریم که این بزرگواران بخاطر ظلم بنی عباس،زیارت امام رضا (ع)، تبلیغ دین به ایران پناه آوردند چون ایرانیان محب اهل بیت بودند به آنان پناه دادند، به هر حال آن بزرگواران دو دسته هستند: کسانی که بعد از مرگ، گنبد و بارگاهشان باعث خیر و برکت شد بدان معنا که در زمان حیات چون ناشناس بودند کرامات آنان بر همه آشکار نشد تا مانند سفره های رحمت بر همه آشکار شدند.

 وی افزود : دسته دوم کسانی بودند که محل توجه و کانون توسل بودند چنانچه در زمان حیاتشان تاثیرگذار بودند و در زمان تشیع اقدامات کافی داشتند که یکی از آنان سید الکریم است. ایشان در زمان حیاتشان وصل به شبکه سراسری جهانی بودند برای مردم یک مرجع دینی بود، ایشان وکیل امام هادی(ع) در ری محسوب می شدند. لذا افرادی که به پیشگاه امام هادی (ع) از ری می روند ایشان مواخذه می کردند و می فرمودند: قبر عبدالعظیم (ع) زیارتش با زیارت ابا عبدالله الحسین (ع) برابر است.

عالی در پایان متذکر شد : بعنوان یک احتمال معقول می توان گفت: این روایت مصداق آنست که آن زمان خطرات زیادی بوده است و برای حفظ جان و امنیت بیشتر این حدیث نقل شده است، اما این قطعی برای همه زمان ها نیست و این حکم عمومیت ندارند چون حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) واسطه مردم و ائمه بودند./انتهای پیام

ارسال نظرات