رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی گفت: جامعه سیاست‌زده، خود یک مانع جدی در برابر توسعه است.
کد خبر: ۹۰۸۹۲۱۰
|
۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، یوسف پیربوداقی عصر امروز در نشست فصلی فرمانده سپاه شهدای استان با اعضای شورای مرکزی بسیج رسانه و مدیران خبرگزاری‌های آذربایجان غربی که در سالن جلسات شهید باکری فرماندهی سپاه شهدای استان ترتیب یافت، اظهار کرد: سیاست‌های مدونی برای ورود به حوزه‌های مختلف وجود ندارد از طرفی جامعه سیاست‌زده در مقابل توسعه مقاوم است.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه خبرنگاری و جامعه رسانه به یک عرصه‌ای برای راه یافتن به سایر ارگان‌ها تبدیل شده است، گفت: در جامعه‌ای که اشتغال، کارآفرینی و استعدادیابی انجام نگیرد، اتفاقاتی از این دست رخ می‌دهد؛ از طرف دیگر جامعه رسانه‌ای به برپایی جلسات هم‌اندیشی بیشتری نیاز دارد تا مسائل مطرح شده و راهکار ارائه شود.

رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی با اظهار اینکه برای حل مسائل نباید فشار را بر یک ارگان وارد کرد، بیان داشت: سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها هم وظایف و اختیاراتی دارند و نقش خودشان را برای حل چالش‌ها و دغدغه‌های موجود را باید ایفا کنند.

پیربوداقی با بیان اینکه فضای مجازی، مباحث قومیتی و ... واقعیت‌های جامعه ما هستند و نمی‌توان آنها را انکار کرد، گفت: ولی باید در این زمینه اهم و مهم کرد، چرا که در حال حاضر مسئله کشور ما این نیست که یک مسئول مباحث قومیتی را مطرح کرده است، از طرف دیگر برخورد مقابله‌ای با کسی هم که از هویت خود دفاع می‌کند درست نیست.

فضای مجازی یک واقعیت غیرملموس است

جلال‌الدین اعظمی مسئول قرارگاه بصیرت سپاه شهدای آذربایجان غربی در این جلسه فضای مجازی را یک غلط اصطلاحی دانست و با بیان اینکه همه اتفاق‌هایی که در آن رخ می‌دهد واقعی بوده و دارای پیامدها و تبعاتی است پس آن را باید آن را یک فضای واقعی غیرملموس قلمداد کنیم، اظهار کرد: آموزش برای فعالیت در این زمینه و تولید محتوا از جمله دغدغه‌ها است.

وی بر لزوم ارتباط گرفتن با اساتید دانشگاهی برای تولید محتوا در فضای مجازی و مطابق با نیازهای روز، مسائل و دغدغه‌های کنونی تاکید کرد و بیان کرد: زیرساخت‌های لازم برای تولید فکر و اندیشه باید فراهم شود تا مترصد وقوع یک اتفاق، همه آتش بیار معرکه نشوند.

خبرنگار از ابتدایی‌ترین حقوق خود هم محروم است

سرپرست خبرگزاری تسنیم آذربایجان غربی محمد آقایی پر ضمن ابراز تاسف از اینکه یک خبرنگار با چندین سال سابقه کار از ابتدایی‌ترین حقوق خود یعنی بیمه و حق‌الزحمه معقول هم محروم است، بیان کرد: به دلیل اینکه خبرنگار امنیت شغلی ندارد و از نظر معیشتی به صورت نسبی هم تامین نمی‌شود به راحتی در سایر ارگان‌ها جذب شده و زحمات برای تربیت یک خبرنگار از بین می‌رود.

وی ادامه داد: با عنوان وابستگی به سپاه کار حرفه‌ای خود را دنبال می‌کنیم که این موضوع، یک سری فشارها را از هر دو سو به دنبال دارد، حال آنکه بر کسی پوشیده نیست که ما رابطه استخدامی با جایی نداشته و از صمیم قلب و با افتخار در راه حفظ، احیا و اشاعه ارزش‌های انقلاب اسلامی کار کرده‌ایم.

   بسته حمایتی برای رسانه‌ها در نظر گرفته شود

عبدالسلام معروفی عضو شورای مرکزی بسیج رسانه استان در این جلسه بر لزوم تدوین بسته حمایتی برای رسانه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های موجود تاکید کرد و ادامه داد: به انحای مختلف و به واسطه قرارگاه مردم‌‌یاری و سازندگی می‌بایست برای تداوم کار رسانه‌های جمعی بسته‌های حمایتی را در نظر گرفت چرا که شرایط برای فعالیت‌شان روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود.

وی افزود: دشمنان نظام اسلامی بیشترین اعتبار و منابع مالی را در حوزه رسانه صرف می‌کنند، به طوری که در داخل کشورمان نیز برای حوزه‌های مختلف بودجه‌های کلان صرف می‌شود اما تنها حوزه‌ای که به رغم اهمیت آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، رسانه و عوامل موثر بر فکر و اندیشه است.

معروفی، رسانه‌ها را نماد بارز عمل به سیاست‌های ابلاغی در حوزه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و بیان داشت: اصحاب رسانه به رغم فعالیت شبانه‌روزی، از کمترین حقوق و مزایا برخوردار بوده و به سختی حق‌الزحمه افراد زیرمجموعه خود را تامین می‌کنند، در حالی که باید شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که راحت‌تر به دنبال مطالبات مردمی بوده و دغدغه مسائل شخصی نداشته باشند.

راه‌اندازی یک رسانه ساده‌تر از ساندویچی است

الیاس گندمی مدیر باشگاه خبرنگاران آذربایجان غربی با اظهار اینکه راه اندازی یک رسانه اعم از مجازی و مکتوب ساده‌تر از ساندویچی است، بیان کرد: به رغم اینکه رسانه‌های جمعی از کارکردهای مهمی مانند آموزش و اطلاع‌رسانی برخوردار هستند ولی متاسفانه روند صدور مجوز آسان بوده و هرکس با راه اندازی یک رسانه مجازی یا مکتوب به مجیزگویی از رسانه‌هایی می‌پردازد که این رویه با کارکرد اصلی رسانه فرسنگ‌ها فاصله دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر رسانه‌های زیادی با هویت‌های نامعلوم در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: حوزه‌های مختلف کاری در عرصه رسانه از جمله خبرنگاری توسعه مغفول مانده است و همه به بلندگوی ادارات تبدیل شده و عملکرد آنها را گزارش می‌دهند حال آنکه یک رسانه‌ متعهد باید حرف مردم، دردها و راه‌کارها را بیان کند.

گندمی ضمن ابراز تاسف از اینکه نماینده‌های مجلس برای جذب آرا به مباحث قومیتی، کولبری و ... روی می‌آورند و رسانه هم تریبون چنین اشخاصی شده است، بیان کرد: در چنین شرایطی ارتقای سطح علمی رسانه‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی ضروری است.

ارسال نظرات