خبرهای داغ:
معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: حضور جوانان و طراحان علاقمند به حوزه مد و لباس می تواند به شناساندن دقیق و منسجم از قابلیت های هنری عرصه مد و لباس اقوام ایرانی در بازارهای جهانی و منطقه ای کمک کند.
کد خبر: ۹۰۸۹۰۷۰
|
۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در سی امین جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه در حوزه مد و لباس نباید به بازارهای داخلی بسنده کنیم، گفت: تصرف بازارهای جهانی تنها در سایه حمایت از مد و لباس ایرانی ـ اسلامی تحقق می‌­یابد.

سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سی امین جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با ریاست حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه 17 آذرماه در سالن جلسات معاونت امور هنری برگزار شد، گفت: در حوزه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی نباید به بازارهای داخلی بسنده کنیم و باید عرصه‌های بیشتری را با آرشین تیر طراحی به تصرف درآوریم و نشان دهیم بضاعت کشورمان در طراحی و تولید لباس ایرانی می تواند عالم گیر باشد و با تصرف بازارهای جهانی، سهم بالایی در صادرات پوشاک داشته باشیم.

وی با اشاره به سرمایه عظیم ایرانی ـ اسلامی در حوزه مد و لباس، خاطر نشان کرد: نهادهای عضو در کارگروه با مشارکت همگانی می توانند تحولی عظیم در این مهم ایجاد کنند و نقش تک تک اعضاء کارگروه مهم و اثربخش است.

حسینی با اشاره به فرهنگ غنی و کهن ایرانی بر لزوم توجه به ظرفیت های فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت : حضور جوانان و طراحان علاقمند به حوزه مد و لباس می تواند به شناساندن دقیق و منسجم از قابلیت های هنری عرصه مد و لباس اقوام ایرانی در بازارهای جهانی و منطقه ای کمک کند.

حسینی شکل دهی و مختصات کار فرهنگی را دشوار دانست و افزود : با همه مشکلات موجود باید حوزه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی همچون گذشته بدرخشد و این امر یکی از اهداف کارگروه، در تحقق بخشی به هویت ایرانی ـ اسلامی است.

وی گفت: ضرورت دارد نهادها و دستگاه های عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس فعالیت و مشارکت جدی و بیشتری داشته باشند تا در آینده شاهد شکوفایی و درخشش صنعت مد و پوشاک ایرانی و اسلامی باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مد و لباس ایران، فقط مختص محدوده جغرافیایی کشور نیست، گفت: ایران پیشینه ارزشمندی در حوزه مد و لباس دارد و پشتوانه فرهنگی آن فرصتی است تا جوانان طراح و خلاق کشور، براساس آن طرح های خلاقانه‌ای ارائه کنند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شکل دهی فرهنگ، کاری چند سویه است و کارگروه ساماندهی مد و لباس با برگزاری همایش، پژوهش، نمایشگاه و انتشارات  گامی موثر در راستای ترویج فرهنگ پوشش و مد و لباس ایرانی اسلامی برداشته است. پذیرش فرهنگ به سویه ها و عوامل دیگری نیز بستگی دارد. کارگروه ساماندهی مد و لباس سعی می کند فرصت هایی برای ارائه و معرفی طرح های هویتی در حوزه مد و لباس فراهم کند.

در این جلسه که جمعی از نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی حضور داشتند، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گزارشی از شکل گیری و اقدمات انجام شده توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس براساس مصوبات و فعالیت های نهادهای عضو کارگروه بیان کرد و گفت: آیین نامه اجرایی کارگروه ساماندهی مد ولباس براساس قانون ساماندهی مد و لباس کشور در سال 1378 در دولت وقت تصویب و لازم الاجرا شد. براساس این قانون، دستگاه هایی که عضو کارگروه هستند که می بایست اهداف مندرج در قانون را دنبال کرده و مسولیت مدیریت و ساماندهی مد و لباس کشور را برعهده بگیرند.

وی تصریح کرد: براساس قانون سه تشکل پیش بینی شد تا در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور عضویت داشته باشند، اعضای این تشکل شامل ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران، سومبات هاکوپیان رییس انجمن صنایع پوشاک ایران، مجید نامی عضوهیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک  ایران کشور هستند که به عنوان  نمایندگان تشکل های غیر دولتی در جلسات کارگروه حضور دارند.

قبادی به مصوبات جلسات گذشته کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور که در تاریخ ۲۷مهرماه سال ۱۳۹۳برگزار شده بود اشاره کرد و افزود: ۲۰ مصوبه در آخرین جلسه کارگروه ساماندهی مد ولباس به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد. برخی از این مصوبه به این شرح است که براساس ماده دو قانون، در اولین جلسه مصوبه دو هزار طرح جدید در سال ۱۳۹۳ توسط اتحادیه پوشاک و همکاری سازمان صدا وسیما معرفی شد.

وی ادامه داد: در مصوبه چادر مشکی نیز اقدامات خوبی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت وسایر دستگاه‌ها صورت گرفت. حضور نماینده کارگروه در کمیسیون ماده یک تعیین نظام تعرفه واردات نیز یکی از مصوبات بود.طبق بند چهار بخش الف ماده هفت آیین نامه قانون سازمان فرهنگی فرهنگ و ارتباطات و باهمکاری کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور مقرر شد لباس های کاربردی اقوام در هفته های فرهنگی و سایرنمایشگاه هاعرضه شود‌.

مشاور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های پیش روی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از ایجاد 10 پایگاه اطلاع رسانی رسمی و غیررسمی در این حوزه اشاره کرد و گفت : در این راستا و برای اطلاع رسانی شفاف به زودی  دو تلویزیون اینترنتی در این حوزه کار خودشان را شروع خواهند کرد.

طاهری معاون رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن، تجارت نیز دراین جلسه اذعان کرد: شرکت نساجی حجاب شهرکرد با ظرفیت 10 میلیون متر مربع در سال در حوزه تولید چادر مشکی راه اندازی شده است. با مشارکت بخش خصوصی و کارگروه ساماندهی مد ولباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تعرفه اختصاص یافته برای واردات پارچه و نخ کاهش یافت اما در حوزه واردات پوشاک میزان تعرفه افزایش یافت.

وی افزود: در حوزه تولید و عرضه، طراحی و زیبایی شناختی، کیفیت و قیمت رقابتی پایین تر از پوشاک خارجی، خدمات پس از فروش تاکید داریم.

 فاطمه سادات ذوالقدر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز دیگر سخنران این جلسه با تقدیر از برنامه راه‌اندازی تلویزیون الکترونیکی در راستای معرفی دستاوردهای تولیدکنندگان بر این نکته تأکید کرد: روش‌ها، رنگ‌ها و طراحی‌ها باید در معرض دید سایر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

 علی رمضانی  مدیر کل فرهنگ وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه افزود: با همکاری یک موسسه فرهنگی بیش از ۵۰ پوستر و مطالب دانش آموزی در حوزه عفاف و حجاب در بیش از ۱۰ استان به صورت پایلوت عرضه کردیم که با استقبال خوبی از سوی استانها روبرو شد.پیش نویس منشور عفاف و حجاب نیز آماده شده است.همچنین برای مدارس منشوری درنظر گرفته ایم که در چهار چوب این منشور فرهنگ سازی، آموزش عفاف و حجاب توسط دبیران صورت گیرد.

وی اظهار داشت: آمادگی داریم در بیش از هزار و دویست کانون فرهنگی هنری در استانهای مختلف ،جشنواره هایی با محوریت مد ولباس و عفاف و حجاب برگزار کنیم. امسال تئاترو نمایش عروسکی با محوریت عفاف و حجاب ویژه دانش آموزان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

وی گفت: امیدواریم باگردهمایی طراحان مد و لباس کشور در جشنواره‌های مختلف، آثار کاربردی و طرح‌های فاخر انتخاب شود و در نهایت توسط توزیع کنندگان و تولید کنندگان روانه بازار مصرف کشور شود.

در این جلسه، حضار بر اساس مصوبات قانون ساماندهی مد و لباس کشور عناوینی همچون طرح و بررسی دستورالعمل وضعیت ظاهری لباس دانش‌آموزان و نحوه برگزاری جشنواره سالیانه در مدارس و نحوه گزینش طرح‌ها و کاربرد آن‌ها و طرح و بررسی دستورالعمل نحوه حضور بازیگران در تلویزیون و سینما را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند.

حمید قبادی در پایان جلسه مصوبات و اقداماتی که باید از طریق دستگاه ها و نهادهای ذیربط صورت گیرد را در هشت بند به شرح ذیل اعلام کرد:

۱_مقرر شد فاطمه سادات ذوالقدر نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، هماهنگی‌های لازم را برای برپایی جلسات مشترک کمیسیون تخصصی با محوریت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با موضوع مد ولباس کشور جهت ارایه گزارش عملکرد ترتیب دهد.

۲_ قرار شد سیاست‌های ابلاغی موضوع مصوبه در تاریخ مشخصی با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام گیرد و با تاکید کارگروه استانی اقدامات لازم از طریق استانها و مراکز سراسر کشور صورت بگیرد.

۳_مقرر شد در جلسات بعدی کارگروه ساماندهی مد و لباس مدیر کل نساجی و پوشاک کشور، دبیر انجمن صنایع پوشاک ایران و نماینده سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان عضو کارگروه حضور داشته باشند.

۴_همچنین مقرر شد موضوع تحریک تقاضای مصرف مد ولباس ایرانی، اسلامی با عضویت صمت، صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه و دبیرخانه کارگروه در تقلب یک بسته مناسب و اجرایی تهیه شود.

۵_ضوابط عضویت اتحادیه تخصصی آماده و توسط دبیر خانه کارگروه ساماندهی مد ولباس ابلاغ شود.

۶_ مقرر شد سازمان برنامه و بودجه کشوربا همکاری همه اعضای کارگروه در جهت اجرای ماده ۳۷ قانون برنامه ششم مبنی بر توسعه سبک زندگی ایرانی اسلانی با محوریت مد و لباس و تدوین سند سبک زندگی اقدمات لازمه را انجام دهد.

۷_ در جهت اجرای ماده ۹ قانون ساماندهی مد ولباس مقرر شد پیش نویس مکاتبه لازم و دستورالعمل برای اجرایی سازی و پایدار شدن تکلیف دستگاه هابه سازمان برنامه و بودجه ارایه شده وعملیاتی شود.

۸_ ضمن تقدیر از همه دستگاه هادر جهت اجرای ساماندهی مد ولباس کشوربه ویژه اتحادیه های صنفی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مقرر شد اشکالات احتمالی درباره آیین نامه های اجرایی به حضور ورود برندها و سایر اقدامات موضوع دستگاه ها ازسوی دبیرخانه کارگروه به ذی نفعان برای اصلاح اعمال شود.

سی امین جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فاطمه سادات ذوالقدرنایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، علی رمضانی مدیرکل فرهنگ وزارت آموزش و پرورش، سعیدی معاون امور فرهنگ و جوانان سازمان برنامه و بودجه، طاهری معاون  و سید جواد احمدی رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن، تجارت، کوروش مفاخری مدیر مرکز پژوهش های دفتر طرح و برنامه ریزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران، سومبات هاکوپیان رییس انجمن صنایع پوشاک ایران، مجید نامی عضوهیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک  ایران، روز شنبه 17 آذرماه در سالن جلسات معاونت امور هنری برگزار شد.

ارسال نظرات