سید ساجد یعقوبی
نقش بسیج در مقابله با جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی بسیار حیاتی است بسیج می‌تواند در تبیین ابعاد مختلف این جنگ نرم برای نخبگان و توده‌های جامعه نقش فعالی را ایفا نماید
کد خبر: ۹۰۸۹۰۲۰
|
۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

 نقش بسیج در مقابله با جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی بسیار حیاتی است

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، این روزها سخن از جنگ نرم بسیار شنیده می شود.در مطبوعات،رسانه ها،مدارس و دانشگاه ها همه جا سخن از جنگ نرم است،اما سوال اصلی اینجاست که جنگ نرم چیست؟از سوی چه کسانی تهیه و طراحی شده و هدف آن چه می باشد؟

هدف اين جنگ تغيير كاركرد و عملكرد دولت‌ها و ملت‌ها در پشتيباني از ديگر دولت‌ها، و به­ويژه كنترل افكار و اذ‌هان عمومي مردم است؛

نقش بسیج در مقابله با جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی بسیار حیاتی است

زيرا اين ملت‌ها هستند كه در اوّلين خط مقدم حمله دشمن قرار مي‌گيرند؛ به گونه‌اي كه ‌اين عقيده وجود دارد كه اگر افكار و اراده عمومي‌ را نسبت به موضوع يا جريان و پديده‌اي بتوان قانع كرد يا به سمت خواسته‌هاي خود جهت‌دهي نمود، مسلماً دولت‌ها تحت فشار افكار عمومي‌ملت‌ها به سوي اهداف دشمن سوق يافته و در آن جهت قرار خواهند گرفت...

با توجه به اهمیت دوچندان این مسئله رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با اشاره به جنگ نرم عظیمی که دشمنان در مقابل ملت ایران و نظام اسلامی به راه انداخته‌اند، نخبگان فکری از جمله دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها را به هوشیاری و فعالیت مبتنی بر فکر و تدبر در این عرصه فرا خواندند و تاکید نمودند: «دانشجویان عزیز افسران جوان ایران و جمهوری اسلامی در جبهه مقابله با جنگ نرم دشمنان و جریان شیطانی متکی بر زور و تزویر و پول هستند… در این منطقه بسیار حساس، جمهوری اسلامی با قدرت روز افزون خود در مقابل سلطه گران جهانی ایستاده است و طبعا شبکه بزرگ صهیونیستی، کمپانی‌های جهانی و مراکز پولی که عرصه سیاسی آمریکا و اروپا را نیز هدایت و اداره می‌کنند قدرت عظیم ملت ایران و جمهوری اسلامی را دشمن می‌پندارند و با آن مقابله می‌کنند.»

در همین راستا میزگردی با موضوع نقش و جایگاه بسیج در جنگ نرم با حضور رئیس سازمان بسیج رسانه، مسئول روابط عمومی و مسئول فضای مجازی سپاه حضرت عباس(ع) در خبرگزاری بسیج اردبیل برگزار شد.

در این نشست به موضوعاتی همچون تعريف جنگ رسانه‌ای ،اهداف جنگ رسانه‌ای،مخاطبان جنگ نرم،عرصه‌ها و ابزارهای جنگ نرم و فرصت ها و تهدید های جنگ نرم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سرهنگ پاسدار علی لطفی رئیس سازمان بسیج رسانه استان اردبیل گفت: قدرت نرم در اعتقادات اولین مبحثی که در جنگ نرم مورد بحث قرار می گیرد استفاده دقیق و تبلیغات و رسانه هایی می باشد که تاثیر گذاری بر عقاید، احساسات و رفتارهایی که از سوی دشمن تحمیل می شود از اهداف اصلی می باشد که دگرگونی تفکرات و شستشوی مغزی را به دنبال دارد.

نقش بسیج در مقابله با جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی بسیار حیاتی است

با قدرت بسیج و تفکر بسیجی است و همان قدرت امروز در تمام جهان از طریق بسیج خودنمایی می کند و امروز قدرت بسیج ایران افراد بسیجی را در کشوری همچون آمریکا تربیت کرده است.

وی افزود: در مقابل جنگ نرم تعریف قدرت نرم را باید یک مسئله مهم عنوان کرد چرا که دیگران را از فرهنگ های جدا و قدرت ها باید کنترل کند، در مقابل این تداخل جنگ نرم می تواند مقابل جنگ نرم و مبارزه وارد شود.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان اردبیل با اشاره به مقابله بسیج با جنگ نرم دشمنان علیه نظام و کشور اظهار کرد: با قدرت بسیج و تفکر بسیجی است و همان قدرت امروز در تمام جهان از طریق بسیج خودنمایی می کند و امروز قدرت بسیج ایران افراد بسیجی را در کشوری همچون آمریکا تربیت کرده است.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی مردمی بودن آن است و بسیج هم یک نیروی مردمی است و اگر قواء به آن توجه کنند اهداف عالیه خود را سریعتر بدست خواهند آورد و از سوی دیگر کارشناسان با باور‌های اعتقادی در آن مجموعه بصورت بالقوه منتظرند تا مسئولین یاری بخواهند تا بصورت بالقوه یاری گر آن‌ها باشند و عصاره نیرو‌های جهادی و انقلابی در این مجموعه بزرگ که یادگار بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی است در حال فعالیتند.

نقش بسیج در مقابله با جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی بسیار حیاتی است

سرگرد پاسدار داود نقی پور مسئول روابط عمومی و تبلیغات سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل با اشاره به از ابزارهای مقابله با جنگ روانی اظهار داشت: به طور قطع تسلط بر تکنیک رسانه ای، جنگ روانی و روش های موثر انتقال پیام برای مواجهه با هجوم نرم دشمن لازم است چرا که مواجهه با هر پدیده ابزار خاص خود را طلب می کند و در این بحث باید از رسانه ها به عنوان مهمترین ابزار یاد کرد.

وی اضافه کرد: نقش بسیج در مقابله با جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی بسیار حیاتی است بسیج می تواند در تبیین ابعاد مختلف این جنگ نرم برای نخبگان و توده های جامعه نقش فعالی را ایفا نماید چه در سطح دانشگاه و چه در سطح توده مردم بسیج می تواند ابعاد مختلف این تهدید و جنگ را با اشراف کامل اطلاعاتی رصد و اقدامات پیشگیرانه ای را بر روی نوع تهدید و زمان وقوع آن تعبیر نماید. بسیح با همکاری اقشار خود از جمله هنرمندان متعهد می تواند با استفاده از ابزار های هنری همچون بازی های رایانه ای و انیمیشن ، فیلم سازی و ادبیات به بقاء با جنگ نرم بپاخیزد.

جنگ نرم، مبتنی بر قدرت نرم؛ توانايي كسب آنچه كه مي‌خواهيد از طريق جذب كردن نه از طريق اجبار يا پاداش مي‌باشد؛ گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر مولفه های قدرت نرم و نیروهای خود جوش بسیج خود این ظرفیت را نشان داده است که بسیج در همه میدانها حضوری موفق داشته است، البته این حضور با آموزش، دانش و مهارتهای مورد نیاز همراه بوده، این موفقیتهای چشمگیر تر و عمیق تر بوده اند.

معاون روابط عمومی و تبیلغات سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی بر دو رکن دین ومردم استوار است دو روکنی که قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران نیز محبوب می شوند و همین امر آن را از سایر نظام های سیاسی متمایز می کند، جمهری اسلامی همواره مورد تهاجم نظام سلطه قرار داشته و جنگ نرم نیز یکی از شیوه های مقابله است؛ جنگ نرم امروزه موثرترین و کارآمد ترین و کم هزینه ترین و در عین حال خطرناک ترین و پیچیده ترین نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است.

وی با بیان اینکه جنگ نرم، مبتنی بر قدرت نرم؛ توانايي كسب آنچه كه مي‌خواهيد از طريق جذب كردن نه از طريق اجبار يا پاداش مي‌باشد؛ گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر مولفه های قدرت نرم و نیروهای خود جوش بسیج خود این ظرفیت را نشان داده است که بسیج در همه میدانها حضوری موفق داشته است، البته این حضور با آموزش، دانش و مهارتهای مورد نیاز همراه بوده، این موفقیتهای چشمگیر تر و عمیق تر بوده اند.

نقی پور گفت: امروز نیاز است تا جوانان با تفکر بسیجی کشور را مدیریت کنند چرا که میبینم در تمامی دنیا ترویج این مسائله تبدیل به یک امر ضروری شده است و با فرهنگ بسیجی انقلاب اسلامی ایران در سایر کشور های جهان توانسته الگوی خوب و موثری برای جوانان باشد.

نقش بسیج در مقابله با جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی بسیار حیاتی است

قاسم محمد زاده در این میزگرد گفت: فضای مجازی یک فضای وسیع است، شناخت آن و آموزش های لازم در زندگی شخصی هم بسیاز حائز اهمیت است.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج  سپاه حضرت عباس(ع) با بیان اینکه فضای مجازی این فضا یک فضائی است که دارای دو لبه تیز مثل یک شمشیر دو ولبه می‌باشد و هرکسی برنامه منسجم تری ارائه دهد میتواند از آن استفاده بهتری بکند اظهار داشت: اگر ما تمام ابزارهایی که در جنگ نرم تعریف می شود چه نرم افزاری و چه سخت افزاری، اگر همه اینها مدیریت شود به آن قدرت جنگ نرم گفته می شود.

وی ادامه داد: رهبری افسران جنگ نرم موضوعی بود که جوانان و دانشجویان در فضای مجازی ایجاد کردند و در فضایی گسترده آن را تبلیغ و از توطئه های دشمنان ایستاده و با تبلیغ های سوء آنها و ترویج فرهنگ ها و تفکرات مسموم به کشور مقابله کرده و نسبت به آنها اگاه سازی های لازم را انجام می دادند، اما این فضا تخصص و علم میخواهد که باید به خوبی مدیریت شود و هدف اصلی افسران جنگ نرم مدیریت بود.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج  سپاه حضرت عباس(ع) با بیان اینکه فضای مجازی یک فضای چند وجهی تعریف می شود گفت: فضای مجازی هویت ایجاد کرده است که عده تفکرات این فضا را فضای بی بند و بار می کند که یک امر طبیعی است؛ مگر می شود یک خانه بدون دروازه باشد و هرکس دلش خواست وارد خانه شود؟ نظم و انظباط در جامعه حاکم نیست؟ در زندگی حقیقی باید برنامه و شخناخت باشد، اگر در فضای حقیقی نیاز به مدیریت و شناخت داشته باشیم پس نباید شناخت در فضای مجازی دور از انتظار باشد.

فضای مجازی یک فضای صرفا ایدئولوژیک نیست و از این فضا هم می توان فضای کسب و کار و قدرت نرم ایجاد کرد و با توجه به ابزارهای مختلف فضای کسب و کار و تجارت و اشتغالزایی گسترده ای ایجاد نمود، همچنین از این فضا بر علیه توطئه های دشمنان و جنگ روانی و نرم برنامه ها و تولیدات قدرتمندی ایجاد نمود که همان عملیات روانی با استفاده از خود ابزارهای دشمنان است.

وی افزود: در فضای مجازی فضای غالب حاکم است، در زندگی حقیقی هم همینطور است لذا وقتی فضای مجازی تعریف می شود، یعنی فضای غالب، باید این را آموزش دهیم، هم باید خود بدانی چطور باید غلبه کنی و هم باید به ابزارهای دشمنان مسلط باشیم.

محمد زاده تصریح کرد: وقتی فضای ایدئولوژی منفی و مثبت وجود دارد ایدئولوژی نظام اسلامی یک ایدولوژی مثبت به نام اسلام و بسیج وجود دارد، بسیج در بدنه ما گسترده است که سالم ترین فرد، متعهد ترین است و اگر در کنار اینها شناخت و آموزش و برنامه ریزی باشد بهترین افرادی هستند که می توانند در فضای مجازی غالب باشند.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج  سپاه حضرت عباس(ع) گفت: در فضای مجازی هر کس غالب باشد برتی دارد پس باید در کشور ما ایدئولوژی همچون بسیج غالب باشد.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج  سپاه حضرت عباس(ع) گفت: فضای مجازی یک فضای صرفا ایدئولوژیک نیست و از این فضا هم می توان فضای کسب و کار و قدرت نرم ایجاد کرد و با توجه به ابزارهای مختلف  فضای کسب و کار و تجارت و اشتغالزایی گسترده ای ایجاد نمود، همچنین از این فضا بر علیه توطئه های دشمنان و جنگ روانی و نرم برنامه ها و تولیدات قدرتمندی ایجاد نمود که همان عملیات روانی با استفاده از خود ابزارهای دشمنان است.

محمد زاده اظهار کرد: استفاده از رسانه‌ها براي تضعيف كشور هدف و بهره‌گيري از توان و ظرفيت رسانه‌ها اعم از رسانه‌هاي نوشتاري، ديداري شنيداري و به كارگيري اصول تبليغات و عمليات رواني، به منظور كسب منافع را «جنگ رسانه‌اي» گويند. با توجه به تميز و شيك بودن جنگ رسانه‌اي، ميزان تخريب آن به حدي است كه حتي شهروندان كشور‌هاي هدف، متوجه حجم سنگين اين جنگ بر فضاي روحي و رواني خود و اطرفيانشان نمي‌شوند!

محمد زاده گفت: در قدرت نرمی که می بینیم رسانه ها و فضای مجازی تولید شده به دست خود آمریکا و شبکه های ماهواره های فضای قدرت نرم آمریکا را نشان می دهد و یعنی یک موضوع ایرنتنت را یک ابزار قرار داده است و باید دقت کافی را داشته باشیم و نسبت به این ابزارها که در فیلم ها، فضای مجازی و ابزار های رسانه ای دارند را به مردم آگاه سازی کنیم.

گفت و گو و گزارش: از سید ساجد یعقوبی

 
ارسال نظرات