مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از ارسال ۸۱ اثر در بخش تکنوازی و ۲۰ اثر در بخش گروه نوازی هفتمین جشنواره موسیقی کردی خبر داد و گفت: این جشنواره همزمان با ۲۶ تا ۲۸ دی ماه امسال در سنندج برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۰۸۸۹۸۹
|
۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  جلال قلعه‌شاخانی امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های استان اظهار کرد: هفتمین جشنواره موسیقی کردی در دو بخش مسابقه، شامل آواز و نوازندگی و بخش جنبی شامل گروه‌نوازی در روز‌های ۲۶ تا ۲۸ دی ماه در سنندج برگزار می‌شود.

قلعه شاخانی، آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را در رده‌های سنی ۱۴ تا ۱۷ سال، ۱۸ تا ۲۲ سال و ۲۳ تا ۲۸ سال اعلام و اضافه کرد: آثار رسیده شامل ساز‌های دیوان، تنبور، دوتار، تنبک، سرنا، نرمه نای، دوزله، دهل، دایره و آواز است.

وی با اشاره به پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره عنوان کرد: بعد از اتمام مهلت ارسال آثار ۸۱ اثر در بخش آواز و نوازندگی و ۲۰ اثر در بخش گروه نوازی به دبیرخانه این جشنواره رسید.


قلعه شاخانی،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه بخش مسابقه این جشنواره در چهار بخش و در سه رده سنی برگزار می‌شود، افزود: این بخش شامل آواز‌های موسیقی کُردی، ساز‌های بادی، ساز‌های زهی و ساز‌های کوبه‌ای است.

وی همچنین به بخش آواز‌های موسیقی کُردی اشاره کرد و گفت: بخش آواز‌های موسیقی کُردی، اجرای مقام، بیت، لاوک، حیران، سیاوچمانه، آواز‌های خانواده گورانی و یا دیگر آواز‌های رایج در سنت موسیقایی منطقه شرکت‌کننده را در برمی‌گیرد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به بخش جنبی و گروه نوازی این جشنواره نیز گفت: اولویت پذیرش با گروه‌هایی است که از گونه‌های بخش آوازی و ساز‌های مندرج در فراخوان (بخش مسابقه) خلاقانه بهره بگیرند و تنوع در ساز آرایی داشته باشند.

وی  برگزاری این جشنواره را فرصتی برای ترویج گنجینه ارزشمند موسیقی کُردی و ارج‌گذاری به تلاش هنرمندان این عرصه دانست وبیان کرد: این جشنواره با همکاری و همراهی مجموعه جوان و کارآفرین کوباک برگزار می‌شود.

 قلعه شاخانی با بیان اینکه خیزش بخش خصوصی در بستر سازی مناسب دیجیتال برای هنر موسیقی کُردی فرصتی ارزشمند است، تاکید کرد: همکاری بخش خصوصی در برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری موجب نشاط، طراوت و تازگی به رویداد‌ها می‌شود و بر همین اساس با واگذاری این جشنواره به موسسه کوباک امیدواریم شاهد برگزاری جشنواره‌ای در خور شان برای هنرمندان این حوزه باشیم.

وی از آغاز کار بازبینی آثار در روز‌های آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: بعد از بررسی و داوری آثار در بخش بازبینی، آثار منتخب برای بخش پایانی و مسابقه‌ای این جشنواره معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات