خبرهای داغ:
مسئول کانون مساجد استان قزوین گفت: برای مساجد رقیب تراشیدند، بسیاری از کارهایی که وابسته و ریشه در مسجد دارد را به نهادها دولتی منتقل کردند، مسجد قلب تپنده شهر است، اینکه فقط ۳وعده نماز بخوانند یا اینکه مراسم عزاداری و ترحیم در آن برگزارشود، برازنده حکومت اسلامی نیست
کد خبر: ۹۰۸۸۶۵۸
|
۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

کانون مساجد برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرهنگی در بخش آموزش،فیلم و کارهای فرهنگی فعالیت دارد، مسئول کانون مساجد استان قزوین معتقد است که ما در برابر هیچ نهادی قرار نداریم اما به دلیل موازی کاری در حوزه مسجد توسط نهادهای مختلف سردرگمی برای مدیریت مساجد ایجاد شده است.
در همین راستا حجت الاسلام علی رمضانی مسئول کانون مساجد استان قزوین گفتگویی با خبرگزاری بسیج قزوین داشته است:
مدیریت مسجد برعهده چه شخص حقیقی یا حقوقی است؟
امام جماعت رکن اصلی مسجد است و مدیرکل مسجد حساب می شود، اگر امام جماعت بتواند قدرت جذب و فعال بودن را برای عموم فراهم کند مسجد به پویایی می رسد.
احداث مساجد در مکان های مختلف چه قدر با مطالعه و کارشناسی انجام شده است؟
متاسفانه جاگذاری مساجد بدون در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی و جمعیت و سایر مولفه ها بیداد می کند! تا حدی که در برخی مساجد بیش از چند نفر تردد ندارد.
در حکومت اسلامی محور همه کارها مسجد می باشد، در روزگاران گذشته بنای شهرها بر اساس قاعده مسجد بود و در هر شهر اگر دقت شود بازار و مسجد در کنار هم رونق فراوان داشت.
چرا مساجد رونق اول انقلاب و یا عملکرد صدر اسلام را ندارند؟
برای مساجد رقیب تراشیدند، بسیاری از کارهایی که وابسته و ریشه در مسجد دارد را به نهادها دولتی منتقل کردند، مسجد قلب تپنده شهر است، اینکه فقط ۳وعده نماز بخوانند یا اینکه مراسم عزاداری و ترحیم در آن برگزارشود، برازنده حکومت اسلامی نیست، مسجد باید مامن رفع مشکلات مردم و امور مسلمین باشد، اما موازی کاری ها و به صورت جزیره ای عمل کردن، سبب شده تا نتوانیم به مقصود برسیم.
مدیریت مساجد نیازمند آموزش و تجهیز می باشد، متاسفانه در اکثر مساجد هیئت امنای متولی امور نقاط ضعف فراوانی دارند، چه راهکاری دارید؟
بنده هم نقد کارشناسی دارم، اینکه هیئت امنا فقط کارشان تعمیر و نگهداری یا کلید داری نباشد بلکه با همفکری امام جماعت برنامه ها و راهکارهایی برای جذب ارائه دهند.
در برخی از مساجد این هیئت امنا مدیریت کهنه و دارند نمی تواند نیاز جوان امروز را برآورده کند، موروثی بودن هیئت امنا و عدم آموزش توسط نهادهای متولی از دیگر مشکلات می باشد که باید راهکاری برای رفع آن ارائه شود.
هیئت امنا باید روان شناس،جامعه شناس،رفتار شناس و دین شناس باشد یعنی همان شاخصه هایی که نیاز مبرم امام جماعت هم هست.
علت کم رنگ‌شدن حضور جوانان در مساجد چیست؟
دلال زیادی وجود دارد،از جمله ماهواره و اینترنت، ورثه ای بودن هیئت امنا که فقط کار عمرانی انجام می دهند، ما در کنار عمران و ساخت و ساز نیازمند اندیشه سازی بر حسب زمان هستیم، به ما می گویند که تجهزات و اموال خودتان را بردارید. مگر اموال شخصی بنده یا سایرین است؟ بیت المال بوده و تلاش زیادی صورت گرفته تا کتاب و ابزار فرهنگی در مساجد مهیا شود، هیئت امنا با اندیشه فرهنگی مساجد نباید غریبه باشند.
با توجه به مساحت فرهنگی و مذهبی عظیم مساجد و عدم استفاده در طول روز چه راهکاری برای پویایی مساجد ارائه می دهید؟ شورای حل اختلاف، ترک اعتیاد، ورزش، کتابخانه و برگزاری مراسمات و مسابقات قرآنی، کتابخوانی، پاسخگویی به شبهات از جمله پیشنهادات ما است، تا امروز ظرفیت سازی برای سالن مطالعه که ۵۵ کتابخانه در مساجد شهرستانها تاسیس کردیم، می توان به عنوان بخش کوچکی از کارهایی خدا پسندانه و پویایی در مساجد باشد.
برپایی نماز در مساجد یکی از صدها کاری بوده که انجام می شود و تک محصولی کردن مساجد به ضرر جامعه و نسل های حال و آینده است.برخی هم مسجد زرار درست کردند و با سیاسی کاری قداست مسجد را خدشه دار نمودند.
منظور شما از سیاسی کاری چیست؟ آیا در مسجد از سیاست حرفی زده نشود؟
اسلام همه چیزش سیاسی بوده، اما سیاسی کاری نبوده، سیاست مسجد محور تا مسجد سیاسی متفاوت است. باید عبادت، سیاست و دیانت انجام شود که عموم جامعه از آن بهره مند شوند نه اینکه با سیاسی کاری مسجد را به اتاق فکر جریان خود و اتهام زنی به یکدیگر قلمداد کنند. ما معتقدیم سیاست و دیانت اگر در مسجد رشد نکند به بیراهه می روند.
تاکید شما در باره مساجد چیست؟
وحدت بین ادیان الهی و مذاهب اسلامی، گفتار ائمه جماعات در عمل آنها برای مردم و جوانان هویدا شود.
1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها