جمعی از مسئولان و محققان زلزله‌شناسی کشور از اولین ایستگاه لرزه‌نگاری پایش ملی آتشفشان دماوند در منطقه روستای ناندل، بخش لاریجان شهر آمل بازدید کردند.
کد خبر: ۹۰۸۸۴۶۹
|
۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از شاتانیوز، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه کاسپین خاوری-ساری به ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت و اهداف پایش آتشفشان دماوند و همچنین روند اجرای کار و نحوه مکان‌یابی‌های انجام شده جهت احداث ایستگاه اصلی و اقماری در اطراف آتشفشان دماوند پرداخت.

مهندس مهرزاد قنبرزاده، با اشاره به این‌که در فاز نخست احداث پنج ایستگاه لرزه‌نگاری در اطراف آتشفشان مدنظر بوده، گفت: مکان‌یابی آنها انجام شده و دلیل ایجاد نخستین ایستگاه لرزه‌نگاری در این منطقه واگذاری عرصه مورد نیاز توسط یکی از اهالی ناندل به این اداره‌کل جهت احداث ایستگاه مذکور بوده است.

به گفته وی، پس از تایید تست نویز دستگاه لرزه‌نگار در این عرصه توسط کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافت‌معدنی کشور، ایستگاه مذکور احداث شد.

قنبرزاده تصریح کرد: 4 ایستگاه دیگر که مکان‌یابی و تست نویز آنها نیز انجام شده جزو منابع ملی و طبیعی است که واگذاری آن در مراحل اداری است که پس از تملک زمین وتخصیص اعتبارات لازم عملیاتی می‌شود.

در ادامه دکتر تاتار از پژوهشگاه بین‌المللی زلزله، مهندس رضایی مسئول فنی شرکت مشاور و مهندس بادپا کارشناس ژئوفیزیک مرکز ساری به بحث و تبادل‌نظر درباره مسائل فنی پروژه پرداختند و و همزمان داده‌های در حال برداشت ایستگاه نیز توسط دکتر تاتار مورد مشاهده و بررسی قرار گرفت.

همچنین دکتر بیت‌الهی جهت تسریع و پیگیری‌های ملی در فرآیند تحویل زمین ایستگاه اصلی و اقماری‌ها اعلام همکاری کرده تا این امر هر چه سریعترمحقق شود.دکتر داداشپور نیز در این بازدید جهت تامین منابع مالی برای ساخت 4 ایستگاه لرزه‌نگاری دیگر قول مساعد و همکاری داد.

اعلام آمادگی برای برای نصب دستگاه جی پی اس به منظور پایش تغییرات پوسته زمین

همچنین با توجه به نظر تیم بازدیدکننده در مورد مکان‌یابی دقیق و صحیح این ایستگاه از نظر فنی، دکتر سعادت نیز برای نصب دستگاه جی‌پی‌اس به‌منظور پایش تغییرات پوسته زمین در مدت زمان کوتاهی با موافقت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اعلام آمادگی کرد.برنامه‌ریزی جهت بازدید از عرصه ایستگاه اصلی پایش آتشفشان دماوند درمنطقه روستای ایراء-لاریجان نیز در دستور کار بعدی این کارگروه تصمیم گرفت.

ارسال نظرات