نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به این که یکسان سازی نرخ ارز راه برون رفت از رانت و قاچاق در کشور است؛توضیح داد: این یکسان سازی سبب کاهش هزینه ای برای مردم خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۸۸۳۴۶
|
۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان؛ محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست خبری در محل بسیج رسانه در جمع خبرنگاران اظهار داشت : یکی از ظرفیت های در شرایط تحریمی کشور استفاده ار ارز دیجیتال است .

وی گفت : آیین نامه ای باید تعیین شود و علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان حرکتی را آغاز کرده اند تا آیین نامه ای نوشته شود تا در شرایط کنونی بخشی از نقل و انتقالات بتوانیم پوشش دهیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس خاطر نشان کرد: ارزهای دیجیتال دیگران تولید کرده اند و ریسک بالا دارد اگر خودمان انجام بدهیم و زیر ساختها فراهم شده و باید چهار چوب حقوقی آن فقط مشخص شود.

پورابراهیمی در رابطه با تغییر در قیمت ها بیان کرد : کاهش قیمت صورت نگرفته است و دولت نظارت به قیمت های اساسی و کالا ها ندارند و قیمت ها با قیمت نرخ ارز تغییر کرده است.

وی تشریح کرد : کالاها به سه دسته تقسیم می شوند که شامل کالاهای آنی، وقفه دار و مدت دار می شود و طلا از جمله کالایی است که آنی قیمت آن تاثیر میگیرد.

پورابراهیمی ادامه داد : با نرخ ارز بالا قیمت ها بالا می رود اما کالاهایی مانند خودرو با وقفه کوتاه مدت قیمت ها تغییر می کنند و خیلی از کالاها باتاثیر بلند مدت هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد : درحال حاضر پول ملی در حال تقویت است و در کل می توان این کاهش محسوس را دید اما در برخی از کالا ها تغییرات رخ نداده است.

پورابراهیمی توضیح داد : سیاست های نظارتی دولت در انطباق با کاهش قیمت ارز و کالاهای اساسی وجود ندارد و منابعی که برای کالای اساسی می دهیم و در سال ۹۷ سرانه ارز اختصاص یافته به کالاهای اساسی حدود ۱۴میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال قبل بیشتر بوده است.

وی تصریح کرد : استمرار سیاست های ارزی و ثبات سیاست های ارزی دو عاملی هستند که اگر التهاب ایجاد شود این موضوع اتفاق می افتد.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان این که نرخ ارز واقعی متاثر از دو عامل است، افزود : این دو عامل شامل فاکتورهای اقتصادی و غیر اقتصادی می شود و یکسان سازی نرخ ارز جلوی فساد و رانت را می گیرد و تمام تلاش ها این است که در بودجه ۹۸ تک نرخی شدن ارز را دنبال کنیم .

رئیس کمیسیون اقتصادی ادامه داد: اگر سیاست های ارز بین ۳تا ۶ماهه باشد قیمت ارز پایین می آید و قیمت ها را می شکند و چسپندگی قیمت ها را پایین می آورد و ظرف سه ماهه آینده کاهش کالاهای غیر اساسی را خواهیم داشت.

وی توضیح داد : در سال ۹۲میانگین نرخ ارز ۳۵۰۰ بوده است که در دوره یک سال تورم هر چقدر باشد وتورم خارجی ۵درصد ما به التفاوت هم باشد باید نرخ ارز ۱۰درصد تعدیل شود.

پورابراهیمی بیان کرد : در سال ۹۳ نرخ ارز بین ۴۴۰۰و ۴۸۴۰بوده است که سالی ۱۰ درصد نرخ تورم داخلی ارز تعدیل شده که تقریبی است و بر اساس فرمول ما به التفاوت نرخ ارز بر اساس تورم داخلی و خارجی ۷هزار تومان باشد.

وی ادامه داد: شوک ارزی شبیه زلزله است و چند ماهی قابل قبول است ولی هر چه زودتر باید سیاست نرخ ارزی در کشور اجرا شود .

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به این که دولت توان کنترل بازار را ندارد؛یادآور شد : دولت باید ۲۵ قلم از کالاهای اساسی را کنترل ونظارت کند و در حالی که ما ارز ارزان میدهیم دولت گران می دهد و نظارت نمی کند.

وی گفت : ۱۴میلیارد دلار سرانه ارزی اختصاص یافته به کالاهای اساسی هم نتوانست قیمت کالای اساسی را ارزان کند و ما به التفاوت این گرانی در قالب کارت اعتباری به عنوان سرانه کالای اساسی بابت خرید کالای اساسی به هر ایرانی داده می شود.

پورابراهیمی در خصوص بودجه سال ۹۸ تاکید کرد : در مجلس سه پیشنهاد برای برنامه سال ۹۸ داده شده است که یکی این است که دولت کالاها را قیمت گذاری کند تا با قیمت منصفانه به دست مردم برسد .

وی افزود : قاچاق کالا در کشور مسئله مهمی است زیرا ما برنج با ارز ۴۲۰۰ می آوریم ولی با نرخ ۱۳تومان صادر میشود و از سوی دیگر نرخ ثابت معزل است لذا به دنبال تک نرخی شدن هستیم و تقاضا برای سامانه نیما به دلیل ارز ۸هزار تومانی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به این که یکسان سازی نرخ ارز راه برون رفت از رانت و قاچاق در کشور است؛توضیح داد: این یکسان سازی سبب کاهش هزینه ای برای مردم خواهد شد.

پورابراهیمی متذکر شد : سیاست تعلق نرخ ۴۲۰۰تومان به همه کالاها غلط است لذا دولت به پیشنهادات مجلس برگشت و اکنون بازار ثانویه و اولیه به تعادل رسیدند و باید سیاست تک نرخی شدن ارز اجرا شود.

وی ادامه داد: آمریکایی ها علی رغم تمام تلاش خود که می گفتند در ۱۳ آبان بزرگترین ضربه را خواهند زد اما نتوانستند و مشیت الهی چیز دیگری را رقم زد و ما شاهد روند نزولی نرخ ارز و ثبات برخی قیمت ها بودیم.

پورابراهیمی بیان داشت: این به معنای دست برداشتن آمریکا از دشمنی با ایران نیست و آمریکایی ها در داخل کشور خود به یک گسست رسیده اند .

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد : هنری آخرین تحریم ها را در کتاب هنر تحریم مطرح کرده است‌ و اعلام کرده است که در شرایط جهانی شکست خورده است و جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا به وجود آمد.

نماینده مردم کرمان و راور بیان کرد : گسست در داخل و عدم اجماع جهانی و نظارت در ایران و تحریم نفتی در ایران اثری نخواهد داشت .

وی با بیان این که سیاست های ارزی تغییر کرده است؛گفت: رویکرد ما این است که به تک نرخی و ثبات برسیم و اختیاراتی به بانک مرکزی داده ایم که افزایش اقتدار بانک و سیاست های منطقی تر ارزی دولت و تغییر مدیریت و رفع اشتباهات سیاست ارزی قبل است.

وی در پایان اظهار داشت : آثار ناشی از تحریم از بین خواهد رفت و دهه پیش رو دهه اقتدار و ثبات ایران خواهد بود.
ارسال نظرات