دبیر کمیته سیاسی سازمان بسیج اساتید فارس تشریح کرد:
دبیر کمیته سیاسی سازمان بسیج اساتید فارس گفت: جنبش دانشجویی ایران با هرگونه گرایش فکری و سیاسی در دوره‌های مختلف حیات مبارزاتی خود دارای ویژگی‌هایی همچون ظلم‌ستیزی، بیگانه ستیزی و استقلال طلبی بوده است.
کد خبر: ۹۰۸۸۲۲۲
|
۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج ، ‌غلامرضا صفرپور، ‌تحلیگر سیاسی و مدرس داتشگاه آزاد شیراز در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد مرودشت به تاریخچه فعالیت جنبش دانشجویی در ایران پرداخت.

وی اظهار داشت: ‌فعالیت دانشجویی از زمان تأسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۲ تا سقوط رضاشاه در سال ۱۳۲۰ با توجه به نوپابودن دانشگاه و تعداد اندک دانشجو که اکثریت آنان از طبقه مرفه جامعه بودند، فعالیت سیاسی دانشجویان چشمگیر نبود.

این مدرس دانشگاه افزود: بیشتر فعالیت‌های دانشگاهیان بعد از شهریور ۲۰ با توجه به انقلاب کمونیستی در روسیه شامل احزاب و گروه‌های سیاسی با گرایش‌های فکری مختلف بود که می‌توان آنها را به سه جریان کلی شرق‌گرا ( کمونیستی چپ)، غرب‌گرا ( لیبرالیستی) و اسلامگرا ( مذهبی) تقسیم كرد.

‌این تحلیلگر سیاسی گفت: احزابی همچون حزب توده، جبهه ملی و جمعیت فدائیان اسلام به تدریج طی دهه ۱۳۲۰ پا به عرصه وجود نهادند که در دانشگاه نیز این سه جریان فکری طرفدارانی پیدا کرده و دست به یک سری فعالیت های سیاسی زدند.

به گفته صفرپور؛ نمونه بارز آن در آستانه سفر نیکسون، ‌معاون رئیس جمهور آمریکا در ۱۶ آذر ماه ۳۲ به تهران آن هم بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ بود که در نهایت منجر به شهادت سه تن از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران به نام‌های :شریعت رضوی، قندچی و بزرگ‌نیا شد.

‌این کارشناس علوم سیاسی بیان کرد: در اعتراض به این حادثه دانشجویان به مدت دو هفته از شرکت در کلاس های درس خودداری کردند و دیگر فعالیت دانشجویی ۲۹ مهر ماه ۱۳۳۳ دانشجویان به دلیل انعقاد قرار داد کنسرسیوم نفتی تظاهراتی راه‌اندازی کردند.

‌وی با بیان اینکه اگرچه تا سال ۴۲ بیشتر فعالیت‌های دانشجویی مربوط به احزاب غیر مذهبی چپ و راست بود، اضافه کر‌د: ولی بعد از قیام ۱۵ خرداد ۴۲ فعالیت نیروهای مذهبی پر رنگ‌تر و از اعتبار بیشتری برخوردار شد.

‌به اذعان صفرپور؛ از سال ۵۰ به بعد، چهره‌های معروف مذهبی از جمله: حجج‌الاسلام مطهری، بهشتی، مفتح، و آیت‌الله خامنه‌ای ارتباطی عنوان مظهر بیگانه ستیزی و استکبارستیزی جنبش دانشجویی در ایران به شمار می‌رود.

‌این فعال و تحلیلگر سیاسی که به مناسبت "رور دانشجو" ‌در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد مرودشت سخن می‌گفت، ‌ادامه داد: دانشجویان در انقلاب به عنوان نیروهای تحصیلکرده‌، پیشقراولان مبارزه و نقش تعیین کننده‌ای در انقلاب داشتند.

وی گفت: آنان افکار انقلابی را از طریق انتقال به خانواده و ارتباط با مدارس و دانشگاه‌ها، تماس با توده‌های مردم با حضور و فعالیت در مساجد و ایراد سخنرانی و پخش اعلامیه، نوار و کشاندن اعتراضات به سطح شهر و تظاهرات در خیابان‌ها و جامعه منتقل می‌کردند.

‌‌دبیر کمیته تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید فارس با اشاره به فعالیت جنبش دانشجویی ایران بعد از انقلاب اسلامی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانشجویان در عرصه‌های مختلف انقلاب حضور فعال داشتند و در تشکیل نهادهای انقلاب از جمله جهاد سازندگی، کمیته‌های انقلاب، سپاه پاسداران و .. پیشقدم بودند.

به گفته ‌وی؛ مهمترین فعالیت دانشجویان در ۱۳ آبان ماه ۱۳۵۸ رقم خورد؛ همانطور که جنبش دانشجویی در ۱۶ آذر در مبارزه با استکبار جهانی و بیگانه ستیزی متولد شده بود در ۱۳ آبان ماه نیز جنبش دانشجویی با بیگانه‌ستیزی عجین شد و با تصرف سفارتخانه آمریکا به وسیله دانشجویان پیرو خط امام (ره) به عنوان "انقلاب دوم" از سوی حضرت امام خمینی(ره) نام گرفت.

‌صفرپور با اشاره به فعالیت جنبش دانشجویی در هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: با شروع جنگ تحمیلی‌، دانشجویان که در طول مبارزات خود بیگانه‌ستیزی را از رهبر و مقتدای خود آموخته بودند درس را رها کرده و به منظور پاسداری از نظام جمهوری اسلامی به سوی جبهه‌های جنگ شتافتند و حتی برخی از آنان فرماندهی جبهه‌های جنگ را پذیرفتند و منشأ تحولات چشمگیری در طول هشت سال دفاع مقدس شدند.

این فعال دانشگاهی یادآور شد: در دی ماه سال ۵۹ جمعی از مخلص‌ترین دانشجویان پیرو خط امام به فرماندهی دانشجوی شهید سید حسین علم‌الهدی تا آخرین نفس در مقابل دشمن بعثی جنگیدند و مظلومانه در خون خود آرمیدند.

وی با ابراز تأسف بیان داشت: هرچه از سال‌های بعد از جنگ عبور می‌کنیم عده‌‌ای از دانشجویان تحت تأثیر جریانات سیاسی بیرون از دانشگاه از بیگانه‌ستیزی که نمونه بارز فعالیت دانشجویی قبل و بعد از انقلاب اسلامی تلقی می‌شد، فاصله گرفته و به سمت اندیشه‌های لیبرالیستی و سکولاریستی روی آورد‌ه‌اند.

این مدرس دانشگاه گفت: ‌متاسفانه برخی از آنها در وقوع حوادثی همچون کوی دانشگاه و آشوب‌های خیابانی بعد از انتخابات دولت دهم، حضور فعالی داشتند که موجب از دست دادن وجهه سیاسی و انقلابی سابق خود در میان ملت شهید پرور ایران اسلامی شدند.

دبیر کمیته سیاسی سازمان بسبج اساتید فارس در بخش پایانی سخنان خود در جمع دانشجویان تصربح کرد: جنبش دانشجویی ایران با هرگونه گرایش فکری و سیاسی در دوره‌های مختلف حیات مبارزاتی خود دارای ویژگی‌هایی همچون ظلم‌ستیزی، بیگانه ستیزی، عدالتخواهی و استقلال طلبی بوده است که ۱۶ آذر۳۲ و ۱۳ آبان ماه ۵۸ و حضور چشمگیر در ۸ سال دفاع مقدس به عنوان مظهر بیگانه ستیزی و استکبارستیزی نماد جنبش دانشجویی در ایران به شمار می رود.

صفرپور افزود: امروزه متأسفانه رسانه‌های غربی از فعالیت‌های برخی از جنبش دانشجویی راضی و بعضا حمایت‌های مالی هم می‌کنند‌؛ از جمله می‌توان عده‌ای مانند حقیقت‌جو‌، علی افشاری و... ‌را نام برد که همانند سازمان منافقین مدیحه‌سرای غرب و دشمنان ایران شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه باید دانشجویان با پیروی از پیشکسوتان خود مبارزه با شیطان بزرگ و اصحابش را ادامه داده و با درس گرفتن از گفتمان امامین انقلاب جنایات بی‌‌شمار آمریکا را فراموش نکرده و همچنین نباید توافق هسته‌ای قشر دانشجویی را در طی کردن مسیر انقلابی و اسلامی خود باز دارد.

این فعال دانشگاهی خاطرنشان کرد: دشمنی آمریکا با اصل نظام جمهوری اسلامی باقی ‌است و این مسائل بهانه‌ای بیش نیست و آنها در این مدت پنجه چدنی زیر دستکش مخملی خود نشان دادند و هنوز از گزینه نخ‌نمای نظامی حرف می‌زنند.

 

منبع: روابط عمومی سازمان بسیج اساتید استان فارس

ارسال نظرات