خبرهای داغ:
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شواهد بسیاری وجود دارد که آلودگی‌های دهانی زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و عروقی، بیمارهای مغزی و سکته مغزی می‌شود.
کد خبر: ۹۰۸۷۹۱۷
|
۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، رضا بیرنگ با بیان اینکه یکی از ریزفاکتورهایی زمینه ساز بیماری‌های قلبی و عروقی؛  پلاک های چربی داخل دهان است که وارد عروق می‌شود، اظهار کرد: به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، میکروارگانیسم  دهانی تبدیل به پلاک میکروبی و رسوب شده و وارد خون می ‌شود.

وی افزود: پلاک میکروبی حتی با مسواک زدن و غذا خوردن موجب خونریزی و زخم می‌شود؛ تعداد زیادی از این باکتری‌ها میکروبی به داخل خون می‌روند گرچه هنوز این مسئله به یقین نرسیده که آلودگی‌های دهانی به طور مستقیم در بروز بیماریها تاثیرگذار است اما شواهد بسیاری وجود دارد که آلودگی‌های دهانی زمینه ساز بیماری‌های قلبی و عروقی، بیمارهای مغزی و سکته مغزی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: داروها تاثیرات بسیاری بر اعضای بدن دارد و در برخی مواقع زمینه پوسیدگی دندان را فراهم می‌کند به عنوان مثال، اختلالات ترکیبی بزاق و خشکی دهان ایجاد می‌کند که زمینه ساز تجمع میکروب‌ها و پوسیدگی دندان می‌شود.

استاد تمام دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تشخیص ندادن برخی بیماری‌ها به‌ طور سیستماتیک تاثیرات منفی بر لثه و دهان خواهند داشت، اضافه کرد: دیابت موجب اختلالات عروقی در لثه ها و نسوج اطراف دندان می‌شود. بنابراین دیابت احتمال بروز بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد.

بیرنگ با بیان اینکه برخی بیماری‌ها عوارض لثه‌ای دارند که با بررسی‌های آزمایشگاهی، لابراتوری و علائم کلینیک می‌توان به وجود این مسئله پی برد، خاطرنشان کرد: یکی از علائم سرطان خون تجمع گلبول‌های سفید در لثه است که موجب افزایش حجم لثه می‌شود. گرچه افزایش حجم لثه تنها علامت بیماری سرطان خون نیست.

وی ادامه داد: مصرف داروهای ضد فشار خون و ضد پیوند عصب و افرادی که دچار اختلالات عروقی و قلبی و تنفسی هستند و کسانی که نقص ایمنی بدن دارند یا  کسانی که دچار ایدز هستند دچار حجم لثه می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بیماری‌های پریودنتال یا عفونت لثه زمینه ساز برخی بیماری‌ها است که با شواهد کلینیکی می‌توان به ارتباط آن با بیماری ها پی برد.

بیرنگ ادامه داد: آنچه توصیه می‌شود کانون عفونت در هر قسمتی از بدن مضر است و تمام سیستم را دچار اختلال می‌کند. افراد جامعه باید با رعایت مسائل بهداشتی میزان تجمع باکتری‌ها در دهان را به حداقل برساندند، برای معاینات دوره‌ای نزد متخصص یا دندانپزشکی عمومی بروند. عموم مردم تصور می‌کنند جرم گیری باعث آسیب به مینای دندان می شود اما  آلودگی و جرم بر دندان آسیب بیشتری به بدن خواهد زد.

وی با بیان اینکه پلاک‌های میکروبی دهان موجب بوی بد دهان می‌شود، افزود: علاوه بر پلاک‌های میکروبی عواملی دیگر نیز بر بوی بد دندان موثر است به عنوان مثال میکروب‌های سطح دهان یا روی لوزه یا حتی میکروب‌های  روی زبان در پیدایش بوی بد دهان تاثیرگذار است.

استاد تمام دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص استفاده از شستشوهای دهانی برای تمیز کردن زبان نیز اظهار کرد: با استفاده از مسواک مخصوص می‌توان میکروب‌های روی زبان را تراشید و البته با مسواک معمولی هم این کار امکان پذیر است. با مسواک معمولی از انتهای زبان به سمت جلو بکشند تا لایه روی سطح زبان برداشته شود و قرقره کردن شوینده روی لوزه ها و بهداشت دهان کامل و پشت زبان نیز تاثیر بسزایی در کاهش بوی بد دهان دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها