مصطفی برزگر
فرصتی برای تبرک تلاش ها و گشایش مشکلات /
میز خدمت روز گذشته در محل برگزاری نماز جمعه اکثر مناطق شهری ایلام در کنار سجاده ها برپا شد تا ضمن تبرک تلاش خدمتگذاران ، زمینه ساز فرصتی برای گشایش مسائل اداری عامه مردم باشد.
کد خبر: ۹۰۸۷۹۱۴
|
۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، مدیران دستگاه های اجرایی و عمومی استان ایلام ، با حضور در مصلی شهر ایلام و استقرار در محل برگزاری میز خدمت پذیرای مراجعان و پاسخگوی مسائل و مطالب آنان بودند.
همزمان با ایلام در مراکز شهرستان های این استان نیز میز خدمت با حضور فرمانداران و مسئولان واحدهای اداری دایر شد تا مردمی که در روزهای کاری ارتباط مستقیم با مدیران را مشکل می دانند از فرصت ایجاد شده استفاده کرده و پیگیر طرح و مساله مورد نظر خود شوند.
شماری از نمازگزاران در گفت وگو با ایرنا برگزاری میز خدمت و دستیابی سهل به مسئولان برای طرح و پیگیری مسائل و مشکلات خود را اقدامی قابل تقدیر ذکر کردند.
علی نظر بیگی شهروند ایلامی دراین خصوص گفت: توانسته است که مشکل خود را با یکی از نهادهای نظارتی حوزه اصناف با مدیر دستگاه مطرح کند که قرار شده برای پیگیری بیشتر به محل ان اداره مراجعه کند .
وی ابراز امیدواری کرد: در مراجعه به محل ان اداره براحتی امروز امکان طرح و پیگیری مساله خود را بیابد.
مدیر کل تعاون و رفاه اجتماعی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای این طرح در محل برگزاری نماز جمعه با حذف موانع معمول و گاه بی مورد اداری نقش مهمی در بهسازی تعامل مردم و مدیران نهادهای اجرایی ایفا می کند.
شکرالله شیرخانی موضوع اشتغال را به عنوان مطالبه اصلی بیشتر مراجعان اداره کل تعاون و رفاه فرایندی طرفینی و زمان بر عنوان کرد و در عین حال افزود: دیدار با مردم در جریان برپایی میز خدمت در مصلی ، امکان توجیه و راهنمایی جوانان را برای هدایت انان به سمت مشاغل غیر مزدبگیری از طریق استفاده از تسهیلات اشتغالزا فراهم می کند.
برپایی میز خدمت با استقبال نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه ایلام نیز همراه شد .
حجت الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار در خطبه های نماز جمعه روز گذشته از پیگیری استاندار ایلام برای برگزاری میزخدمت در مصلی قدردانی کرد و خواستار تداوم اجرای این طرح شد.
امام جمعه ایلام گفت: هرچند اجرای برخی خواسته ها همچون استخدام دولتی با توجه به شرایط کشور امکان پذیر نیست یا سخت و زمان بر است اما این سهولت دیدار زمینه ای برای درک متقابل و راهنمایی بهتر مراجعان است.
استاندار ایلام از جمله مسئولان حاضر در قالب میز خدمت مصلی شهر ایلام بود وی در این آیین با اشاره به حجم زیاد مراجعه مردم به مسئولان در جریان میزخدمت ،بر تداوم سهولت ارتباط گیری مردم با مسئولان به عنوان یک ضرورت اداری و اجتماعی تاکید کرد.
قاسم سلیمانی دشتکی یادآور شد: کمک های موردی، اشتغال، درمان بیماری و مواردی از این دست بیشترین موضوع های مورد مطالبه شهروندان و مراجعان امروز میز خدمت بود.

شاید تجربه کار غیر دولتی موجبی شده که استاندار ایلام از منظر ارباب رجوع بیشتر از دیگر مسئولان اجرایی- دستکم در ایلام - از ناکارامدی مقررات دست و پاگیر اداری مطلع و از مانع تراشی و صعوبت دسترسی به مسئولان ازرده شده باشد.
به هر دلیلی که باشد ناظران اداری استان ایلام، همواره سلیمانی دشتکی را در قامت منتقد جدی ناکارآمدی اداری یافته اند .
استاندار ایلام برای حذف مانع ستبر دیوانسالاری ناکارامد که چنگ ریشه ای در فرهنگ فردی و اداری زده است همانطور که در حوزه اشتغال و تولید پیگیر تدوین و ارائه 'طرح های بی نام 'است در زمینه انجام امور و حل مشکلات روزمره مراجعان نیز از ابتدای سال جاری با جدیت به دنبال اجرای میز خدمت است.

**پیشینه برگزاری میز خدمت در محل نماز جمعه
اگرچه گاه و بی گاه از ایلام به عنوان اولین استان محل برگزاری میز خدمت در محل اقامه نماز جمعه نام برده می شود اما در این خصوص سوابقی متقدم تری از استان هایی دیگر نیز وجود دارد اما انچه که مشخص و البته مهم تر است اینکه اجرای این برنامه در ایلام رونق و روال جدی یافته است.
به نظر می رسد میز خدمت و پاسخگویی مسئولان به شرکت کنندگان در نماز جمعه ایلام بیشتر از انکه پیروی از الگوی رایج در استانی دیگر باشد به نوعی ادامه روال و برنامه حضور سلیمانی دشتکی در آیین نماز جمعه است، که در جریان ان به عنوان یک شیوه مستمر قبل و بعد از خطبه ها ونماز باحاضران گفت وگو کرده و متناسب با مسائل مطرح شده گاه دستور صادر می کند.
براین اساس می توان چنین انگاشت که برگزاری میز خدمت با حضور مسئولان نهادهای اجرایی، اداری و خدماتی ایلام حاصل استقبال مردمی ملاقات عمومی مدیر ارشد استان در جریان آیین نماز جمعه باشد.
به هر منشا یا پیشینه ، نتیجه انکه برای اولین بار در جمعه میانی خرداد ماه امسال میز خدمت با حضور مدیران یازده دستگاه کلیدی استان در محل نمازجمعه شهر ایلام برپا شد .
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری ایلام بعد از اولین حضور مسئولان در نمازجمعه شهر ایلام گفت: برگزاری میز خدمت به عنوان یکی از ابتکارات خوب دولت تدبیر و امید در امر خدمت رسانی بهتر به مردم، در ایلام نیز با دستور استاندار با جدیت دنبال و پیگیری می شود.
آیت قیصربیگی افزود: میز خدمت یک مرکز ارتباط ساختاری میان ادارات و مردم است که برگزاری ان سبب می‌شود تا مردم با زحمت کمتری بتوانند بخشی از امور اداری خود را سامان دهند.
وی یاد اوری کرد: به تاکید و به تبعیت از استاندار ایلام در دیگر شهرستان‌های استان نیز این حرکت خوب و ارزشمند شروع شده به نحوی که فضای معنوی نماز جمعه در کنار راز و نیاز با معبود فرصتی برای پاسخگویی و خدمت مسئولان به مردم نماز‌گزار مبدل شده است.
قیصربیگی میز خدمت را یک مرکز ایجاد ارتباط ساختاری میان ادارات و مردم می داند که سبب می‌شود تا مردم با زحمت کمتری بتوانند بخشی از امور خود را در مواجهه با ادارات و ارگان‌ها انجام دهند اما عنوان این میز ریشه در برنامه های دولت تدبیر دارد.

*مبانی قانونی میز خدمت
مفهوم میز خدمت برگرفته از یک طرح و آیین نامه اداری دولت تدبیر و امید است که سال گذشته در راستای تحقق حقوق شهروندی و ارائه سریع خدمات اداری به مردم صادر شد.
سازمان اداری و استخدامی کشور آذر ماه سال گذشته با ابلاغ دستورالعمل'حقوق شهروندی در نظام اداری ' دستگاه های اجرایی و استانداری ها را مکلف کرد که به منظور ارائه خدمات به موقع، سریع و آسان به ارباب رجوع و همچنین ارتقا رضایت مندی آنان نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای مفاد دستورالعمل «میز خدمت الکترونیکی» و آموزش متصدیان آن اقدام کنند.
براساس این دستورالعمل دستگاه های اجرایی موظف هستند که نسبت به راه‌اندازی میزخدمت الکترونیکی طی یک سال و میزخدمت حضوری حداکثر ۶ ماه بعد از زمان ابلاغ دستورالعمل اقدام کنند.

ارسال نظرات