در دوران دفاع مقدس فعالیت داوطلبانه مجموعه متخصصان کشور، منشأ خدمات بسیاری بود که خلأ ناشی از نبود‌ها و کمبودها را پرمی‌کرد. در سال 79 نیز یک بار دیگر ضرورت به‌کارگیری توان نیروهای متخصص درعرصه‌های فنی – مهندسی به‌ صورت جهادی بستر شکل‌گیری سازمان بسیج مهندسین را فراهم آورد.
کد خبر: ۹۰۸۷۵۱۰
|
۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج به نقل از روزنامه ایران، «سازمان بسیج مهندسین» عنوانی است که از سال ۱۳۷۹ به فهرست اقشار بسیج افزوده شده و متولی جذب و سازماندهی نخبگان جامعه مهندسین کشوربا هدف کمک به ارتقای کارآمدی نظام اسلامی درعرصه‌های سازندگی و مدیریت است.

پیش از این در دوران دفاع مقدس فعالیت داوطلبانه و چشمگیر مجموعه متخصصان کشور، منشأ خدمات و خلاقیت‌های بسیاری بود که خلأ ناشی از نبود‌ها و کمبود‌ها را پرمی‌کرد. در این سال (۱۳۷۹) نیز یک بار دیگر ضرورت به‌کارگیری توان نیرو‌های متخصص درعرصه‌های فنی – مهندسی به صورت جهادی بستر شکل‌گیری سازمان بسیج مهندسین را فراهم آورد.
این تشکل از ابتدا سه محور؛ «توسعه وتعمیق روحیه بسیجی در جامعه مهندسین کشور»، «کمک به ارتقای کارآمدی نظام اسلامی در عرصه‌های پژوهشی و مدیریتی» و «مقابله با تهدیدات دشمن» را به‌عنوان اهداف کلان خود اعلام کرده و به هم‌افزایی توانمندی‌های ظرفیت نخبگی کشور در نتیجه به هم پیوستن مؤثر جامعه مهندسان چشم دارد.
سازمان بسیج مهندسین ازابتدا ضمن پرداختن به مسائل کلان علمی - کاربردی با ارائه طرح‌های متنوع درجهت تحقق اهداف کلی نظام گام برداشته و در سال‌های اخیر با ایجاد کانون‌های حرفه‌ای به فعالیت‌های خود افزوده و درصدد حضور پررنگتر درعرصه‌های تخصصی برآمده است.
بسیج فراگیر
در این راستا دکتر علی اصغر شهبازی رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی با حضور در مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران و دیدار با مهندس محمدتقی روغنی‌ها مدیرعامل مؤسسه به تبیین و تشریح دور جدید فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان متبوع خود پرداخت و ضمن آن تأکید کرد؛ هر فرد با هر نگرش سیاسی که در راستای نظام و مسائل انقلاب اسلامی به‌صورت داوطلبانه فعالیت می‌کند، بسیجی است. این نگاه می‌تواند عامل مؤثری در جهت پیشبرد اهداف کلی نظام باشد. برهمین اساس ما فکر می‌کنیم اگردر نهاد فراگیری همچون بسیج نگرش واحدی حاکم شود، زمینه نقد و نقد‌پذیری از بین رفته و همه چیز خوب تلقی می‌شود که در نتیجه از آثار اختلاف سلیقه و نگرش‌های متفاوت که می‌تواند پیش برنده اهداف کلی نظام باشد، محروم خواهیم شد. ما با این نگاه قدم پیش گذاشته‌ایم ومعتقدیم همه کسانی که دل در گرو اعتلای نظام اسلامی دارند در جبهه انقلاب هستند و با قرار گرفتن کنارهم می‌توانیم به دستاورد‌های بیشتری در نتیجه هم‌افزایی توان هایمان دست یابیم. از این جهت انتظارداریم با تعامل و همدلی، پشتیبان یکدیگر باشیم و در یک جبهه از انقلاب اسلامی دفاع کنیم. وی درهمین ارتباط می‌افزاید: دشمن درهجمه‌ای گسترده و با عملیات روانی سعی دارد مردم را از حاکمیت دینی ناامید کند. تمرکز دشمن در این کار القای ناکارآمدی نظام درعرصه‌های اجرایی و مدیریتی است که به نظر می‌رسد توان زیادی را هم برای این منظور به کار گرفته است. درآسیب شناسی این وضعیت معلوم می‌شود که مشکل ما بیشتر درحوزه تولید محتواست. به این معنا که اگرچه ما در فضای مجازی حضورخوبی داریم، ولی چون محتوای قابل اعتنایی عرضه نمی‌شود، نمی‌توانیم به مقابله با دشمن بپردازیم. از این رو لازم است در این حوزه قدری به روز شویم، زیرا در این فضا کسی برنده است که محتوای تأثیرگذارتری را تولید و ارائه کند. قدرت نرم هم در همین نکته نهفته است. به این معنا که هرکس بتواند محتوای اثرگذارتری را ارائه کند بالطبع می‌تواند سهم بیشتری از فضای مجازی را مال خود کند و پیروز میدان شود. یکی از برکات اینگونه نشست‌ها می‌تواند این باشد که نگاه‌ها را به هم نزدیک کرده وهمدلی ایجاد کند و با یکی از محور‌های عملیات روانی دشمن که ایجاد تفرقه درجبهه خودی و کاستن از قدرت نظام است مقابله شود.
رئیس بسیج مهندسین صنعتی در ادامه و در تشریح عملکرد این نهاد در سال‌های اخیر گفت: ممکن است جامعه اقدامات و عملکرد بسیج را مختص به دوران دفاع مقدس بداند و از فعالیت این قشر در سال‌های اخیر اطلاع چندانی نداشته باشد. از این جهت لازم می‌دانم یاد‌آوری کنم که بعد از دفاع مقدس و دهه اول انقلاب، بسیج با نوساناتی همان مسیر اولیه را ادامه داده و در حوزه مهندسی می‌توانم بگویم تخصصی‌تر هم شده است. در دوران دفاع مقدس به‌دلیل آنکه همه نیرو‌های انقلاب در جبهه‌ای واحد بودند، دشمن هم مشخص بود چه کسی است، همه می‌دانستند چه کار باید انجام دهند. از این‌رو توان عظیم مردمی در همه عرصه‌ها به‌طور متمرکز پای کار بود و هماهنگ با نهاد‌های نظامی و غیرنظامی اقدامات مؤثری را شکل می‌داد. بالطبع نظام هم در کار دفاع از پشتیبانی خیل عظیم نیرو‌های مردمی برخوردار بود. با پایان گرفتن جنگ بنا به اقتضائات و شرایط حاکم این توان به سمت تخصصی‌تر شدن رفت. به‌طوری که در حال حاضر ۲۲ قشر در بسیج سازماندهی شده است. از بسیج دانش‌آموزی و استادان گرفته تا بسیج فرهنگیان و مهندسین و... که به‌گونه‌ای سرمایه اجتماعی محسوب شده و تلاش خالصانه‌ای را در جهت بالا بردن کارآمدی نظام سامان می‌دهند. در این میان سازمان بسیج مهندسین صنعتی نیز درصدد است تا جامعه هدف خود را به کمک کارآمدی حاکمیت بیاورد.
رویکرد‌های جدید بسیج مهندسین
دکتر شهبازی در ارتباط با رویکرد‌های جدید سازمان بسیج مهندسین صنعتی بیان داشت: ما در سازمان بسیج مهندسین صنعتی قرار است توان فکری واجرایی بخشی ازسرمایه اجتماعی کشور که شامل نخبگان صنعتگر است را بسیج کنیم تا در راستای کمک به ارکان نظام و دولت‌های مستقر فعالیت کنند. از این‌رو ما خودمان را امتداد مردمی نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی و دولتی می‌دانیم. به‌عبارتی دیگر قرار است ما این ظرفیت مردمی را به ظرفیت دولت‌ها اضافه کنیم، بدون اینکه تداخلی به وجود آید یا جا وجایگاه کسی یا دستگاهی را بگیریم. در این شرایط هم ما به صنعت ورود کرده‌ایم بدون اینکه نقش و جایگاه کسی را اشغال کرده باشیم، چون قائل به این هستیم که بسیج برای حضور در خلأ‌ها و برای کار‌های زمین مانده است؛ لذا موارد این حوزه را رصد کرده و می‌کنیم، هرکجا که کمتر کار شده ما برای جبران کم کاری‌ها اعلام آمادگی می‌کنیم و می‌گوییم ما هستیم، چون معتقدیم بایستی از توان مهندسی بسیج استفاده شود. وی در همین ارتباط اظهار داشت: در حال حاضرما در سرتاسر کشور بیش از ۷۵ هزارعضو داریم که توان بالقوه عظیمی است. سازمان بسیج مهندسین صنعتی در تمامی استان‌ها دارای یک سازمان مرکزی به‌همین نام است، در کلیه شهرستان‌ها هم یک کانون تخصصی داریم که مجدانه پیگیر امورند. مبنای ما بعد از آمدن سردار غیب پرور این است که سازمان بسیج مهندسین صنعتی هم را به گونه‌ای پیش ببریم که دیگر مانند گذشته در قالب بسیج فعال، بسیج عادی و بسیج ویژه نباشد. لازم بود در ساختار بسیج مهندسین صنعتی هم تجدیدنظر می‌کردیم؛ لذا تغییر ساختار را در دستور کار قرار دادیم و تقریباً از یک سال ونیم پیش شروع کردیم به مطالعه و طراحی قالب جدید.
بسیج پشتوانه ملی
رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی در توضیح پیرامون ساختار جدید بسیج مهندسین صنعتی، گفت: در قالب جدید، بسیج مهندسین صنعتی به‌عنوان یک شبکه اجتماعی - تعاملی پیش‌بینی شده است که هدفش کمک به توسعه سامانه‌های مدیریت دانش و ایجاد دانایی است. ما از پی مطالعات میدانی به این نتیجه رسیدیم که یکی از مشکلات اساسی کشور در حوزه صنعت فقدان اشراف اطلاعاتی نسبت به داشته‌ها ونداشته‌ها، همچنین دانسته‌ها و ندانسته‌هایمان است.
درشرایط فعلی کسی و جایی در کشورمان نیست تا با آمار واطلاعات بگوید درحوزه صنعت، دانش لازم برای نداشته هایمان داریم یا نداریم؟ آیا پتانسیل‌ها ومهارت‌های لازم در کشور وجود دارد یا خیر، اگر وجود دارد کجاست؟ حداقل در حوزه صنعت این نقیصه وجود دارد. اساساً مسائل حوزه صنعت خیلی ویترین نشده است. این نقیصه موجب شده تا توانمندی‌های کشورهم مشخص نباشد. ما در شرایط جدید به‌عنوان اولین کارآمدیم تا در جهت رفع این نقیصه گام برداریم و درزمینه داشته‌ها و نداشته هایمان ایجاد دانایی کنیم. پشتوانه ما هم در این کار شبکه‌های اجتماعی در حوزه‌های تخصصی بسیج مهندسین است. امروزه شبکه‌های تخصصی که در حوزه نرم افزار کار می‌کنند تمام اطلاعات علمی دنیا را یک جا جمع‌آوری می‌کنند. با این پشتوانه هم می‌گویند جهان همچون دهکده‌ای است، ما هم کدخدای آن هستیم و از این طریق علم دنیا را مدیریت می‌کنند. حال اگر ما بخواهیم ظرفیت‌های داخل کشور را تحت مدیریت خود درآوریم باید به تولید دانایی در این ارتباط اهتمام بورزیم. از این‌رو ما یکی از وظایف خود در بسیج مهندسین صنعتی را ایجاد دانایی تعریف کرده‌ایم. ایجاد دانایی یعنی ایجاد شبکه‌های اجتماعی. البته تعریف ما از شبکه‌های اجتماعی تلگرام و... نیست، ما این‌ها را پیام رسان می‌دانیم و از آن و امثال آن به‌عنوان شبکه اجتماعی یاد نمی‌کنیم. منظور ما از ایجاد شبکه اجتماعی این است که برای داشته‌ها و نداشته هایمان در حوزه‌های مختلف علمی – صنعتی ایجاد دانایی کنیم. یعنی بدانیم کجا چه داریم وچه نداریم؟
پایان نامه‌های ناکارآمد
دکتر شهبازی در انتقاد از شیوه‌های حاکم بر مراکز دانشگاهی اظهار داشت: ۹۰ درصد پایان‌نامه‌های تولیدی در تحصیلات تکمیلی، چه ارشد، چه دکترا منطبق با نیاز‌های کشور نیست. یعنی دانشگاه‌های ما روی چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به درد ما نمی‌خورد. بیش از ۸۰ درصد از اختراعاتی که در کشور به ثبت می‌رسد، تبدیل به یک پول سیاه هم نمی‌شود، چون به درد کسی نمی‌خورد. ما اگر رصد کنیم می‌بینیم درمسابقات علمی معمولاً رتبه‌های بین ۳ یا ۴ را آورده‌ایم، یا طلا گرفتیم یا نقره یا برنز گرفتیم، اما این‌ها سر سفره مردم دیده نمی‌شود، چون ما الگویی در حوزه صنعت نداشته و نداریم. الان ما ۹۷۰ شهرک صنعتی داریم که بیش از ۹۰ هزار واحد صنعتی را شامل می‌شوند. همچنین بیش از ۳ هزار واحد صنفی داریم، ولی از این میزان چه تعدادی تعطیل باشد خوب است! تا قبل از این گرانی‌ها و مشکل مواد اولیه ۳۱۵۰۰ واحد صنعتی تعطیل یا زیر ۲۰ درصد تولید داشته است.
سازمان بسیج مهندسین صنعتی براساس توافقی که با مجموعه وزارت صنعت داشته قرار شده تا این مجموعه‌های صنعتی را ساماندهی کند. ما آمادگی «پایش»، «عارضه‌یابی» و کمک به «احیا»‌ی این مجموعه‌ها را داریم. بسیج مهندسین صنعتی از ظرفیت خوبی برخوردار است، ولی تقریباً معطل مانده و از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است. ما فکر می‌کنیم اشراف اطلاعاتی می‌تواند بخش زیادی از مشکلات واحد‌های تولیدی را رفع کند. بستر آن هم فضای مجازی است. ما فضای مجازی را نه تهدید بلکه فرصت می‌دانیم و فکر می‌کنیم نباید به‌عنوان یک تهدید به آن نگاه کرد. ما باید از این فضا در جهت رفع مشکلات اینچنینی استفاده کنیم اگر ما این میدان را خالی کنیم، هستند کسانی که آن را پر کنند، خوب هم پر می‌کنند.
پس ما باید در یک فرآیند هم افزا این میدان را مال خود کنیم. هرچقدر این میدان را بیشتر مال خود کنیم، مردم می‌توانند اطلاعات بهتری بگیرند. در کشورما کمبود داریم، کاستی داریم، ولی کار‌های خوب هم زیاد انجام شده است. ما معتقدیم هر دولتی سرکار می‌آید باید بسیج و نیرو‌های مردمی برای کمک به آن دولت پای کار بیایند. چون هر ناکارآمدی در دولت پای حاکمیت دینی نوشته می‌شود. این خطاست که فکر کنیم تنها پای دولت‌ها نوشته می‌شود. گفته خواهد شد این حاکمیت دینی است که قدرت اداره جامعه را ندارد یعنی ما وظیفه خودمان می‌دانیم که درسازمان بسیج مهندسین صنعتی سرمایه اجتماعی را به کمک دولت بیاوریم. درهمین رابطه هم سردار ریاست سازمان بسیج مستضعفین نامه‌ای به آقای روحانی نوشته‌اند که ما حاضر هستیم تا تمام امکانات خود را به کمک دولت بیاوریم. آقای روحانی از موضوع استقبال کرده و نامه را به آقای جهانگیری ارجاع داده‌اند.
انتهای پیام/
ارسال نظرات