خبرهای داغ:
«دانشجو» در نگاه بلند رهبر انقلاب اسلامی، «افسر جنگ نرم» و «راهبر جهاد علمی و معرفتی» در کشور است و از این رو، «بیداری دانشجویی» نیز باید همواره به عنوان یک اصل مهم پیگیری و حمایت شود.
کد خبر: ۹۰۸۷۴۷۵
|
۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴
«دانشجو»، افسر جنگ نرم و راهبر جهاد علمی/ اصل «بیداری دانشجویی»
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، یکی از جبهه‌ها و سنگر‌های همیشگی انقلاب اسلامی در افق دید راهبر انقلاب شکوهمند اسلامی، «دانشگاه» است. از این روست که رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن آن که بار‌ها در دانشگاه‌های مختلف حضور بهم رسانده و رهنمود‌های راهبردی مُکرّری در جمع دانشجویان و استادان داشته‌اند؛ بار‌ها نیز آنان را به حضور پذیرفته و تعابیر گرانسنگی برای دانشجو و دانشگاه به کار برده‌اند.

این نوشتار در «روز دانشجو» و با پاسداشت یاد شهدای دانشجوی ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و همچنین همه ایثارگران سنگر علم و معرفت، می‌کوشد تا خلاصه‌ای مهم از این رهنمود‌ها و تعابیر به دست دهد.



دانشجو و افتخارِ افسری جنگ نرم

استفاده از تعبیر «افسری جنگ نرم» و همچنین ضرورت «جهاد علمی» یکی از مواردی است که بار‌ها در قلم و بیان رهبر بصیر انقلاب اسلامی درباره دانشجو و دانشگاه به کار رفته است.

بدیهی است که این تعبیر، ضرورت «انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن» دانشجو و دانشگاه را یادآور می‌شود و پیوندی عمیق و ناگسستنی بین دانشگاه و انقلاب اسلامی ایجاد می‌کند تا با توجه به همه ظرفیت‌ها و امکانات کشور، حرکت پُر افتخار به سمت آرمان‌ها، با قدرت و شتاب بیشتر ادامه یابد.

در این راستا، اشاره رهبر انقلاب اسلامی به مراحل پنج گانه انقلاب اسلامی یعنی پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تشکیل جامعه و کشور اسلامی و در نهایت تشکیل تمدن و دنیای اسلامی و انقلابی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با این نگاه راهبردی و تمدنی، انقلاب اسلامی هیچ گاه تمام شدنی نخواهد بود و همواره ادامه خواهد داشت.

بر همین اساس است که حضرت آیت الله خامنه‌ای در یکی از سخنرانی‌های خود در جمع دانشجویان درباره «انقلابی گری» چنین می‌فرمایند:

«انقلابی گری به معنای «مشی صحیح، عاقلانه، شجاعانه و پُرانگیزه» فقط در بستر نظام اسلامی معنادار و امکان پذیر است؛ بنابراین کسانی که نظام و بنیان‌ها و ارزش‌های آن را زیر سؤال می‌برند و تخریب و ساختار شکنی می‌کنند، در واقع در حال ویرانگری هستند، نه انقلابی گری».

و، اما نکته دیگر این سرفصل، ضرورت تمرکز بر کار جهادی در دانشگاه است؛ چه جهاد علمی و چه جهاد سیاسی و اجتماعی.

در این باره سید علی موسوی نژاد یکی از فعالان گروه دانشجویی جهادی «سبحان» در دانشگاه پردیس فارابی قم به خبرنگار فارس گفت: دانشجو، قشر فرهیخته جامعه است که باید چه در زمان دانشجویی و چه پس از آن و در مسؤولیت‌هایی که می‌پذیرد، پیگیر مطالبات مردم باشد.

وی ادامه داد: تشکیل گروه‌ها و راه اندازی اردو‌های جهادی نیز در همین راستا قابل تحلیل است چراکه این گروه‌ها با برگزاری اردو‌های جهادی، عملا نگاه مسؤولان را به محرومیت‌های موجود در جامعه معطوف می‌کنند تا آنان بدانند که باید در کار خود، جهادی عمل کنند؛ در کنار مردم باشند و در کنار آنان بمانند.



«بیداری دانشجویی» با ۶ ویژگی

رهبر انقلاب اسلامی، آگاهی و «بیداری دانشجویی» را یک اصل همیشگی و اساسی برای دانشجو و دانشگاه می‌دانند و آن را در ۶ خصوصیت توضیح می‌دهند:

«خصوصیت اوّل، آرمانگرایی در مقابل مصلحت گرایی است ... آرمان‌گرایی را با پرخاشگری اشتباه نکنیم؛ تصور نکنیم که هر کس آرمان گراتر است، پرخاشگرتر و دعواکُن‌تر است ... خصوصیت دوم، صدق و صفا و خلوص است ... خصوصیت سوم، آزادی و رهایی از وابستگی‌های گوناگونِ حزبی و سیاسی و نژادی و امثال اینهاست ... چهارمین خصوصیت، مُبتنی بر اشخاص نبودن است ... پنجمین خصوصیت این است که در مقابل مظاهری که از نظر فطرت انسانی زشت است؛ مثل ظلم، زورگویی، تبعیض، بی عدالتی، تقلّب، دورویی و نفاق، حسّاسیت منفی دارد و آن را دفع می‌کند ... ششمین خصوصیت این است که بر این حرکت، فقط احساسات حکومت نمی‌کند؛ بلکه ضمن این که احساسات هست، منطق و تفکّر و بینش و تحصیل و میل به فهمیدن و تدقیق هم در آن وجود دارد».

و، اما در این باره فاطمه میثمی یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم به خبرنگار فارس گفت: مصلحت گرایی و فراموش کردن آرمان خواهی، مهم‌ترین خطری است که این روز‌ها جنبش دانشجویی کشور را تهدید می‌کند.

وی افزود: اگر دانشجو به جای جهاد علمی و در کنار آن، کار دقیق سیاسی و دغدغه متعهدانه اجتماعی، به سیاسی کاری روی آوَرَد و بخواهد پیاده نظام جریانات و جناح‌های سیاسی باشد؛ استقلال خود را از دست می‌دهد و این مهم‌ترین آسیب امروزه بیداری دانشجویی است.



ضرورت نشاط علمی و افزایش سطح معرفت

دانشجو با توجه به نام زیبایش، نباید کارویژه اصلی خود یعنی جویندگی علم و دانش را فراموش کند و از آن بکاهد. این چنین است که حضرت آقا این نکته حساس را بار‌ها به دانشجویان تأکید داشته اند که:

«معرفت‌هایتان را بالا ببرید. عزیزان من! سقف معرفت خودتان را، سایت‌های سیاسی و اوراق روزنامه‌ها و پرسه زدن در سایت‌های گوناگون قرار ندهید ... با قرآن، با نوشته جات مرحوم شهید مطهری، با نوشته جات فضلای بزرگی که خوشبختانه امروز در حوزه‌های علمیه حضور دارند، آشنا شوید. امروز فضلای جوانی در حوزه‌های علمیه هستند که می‌توانند در این قسمت به مجموعه جوان‌های دانشگاهی یاری بدهند؛ کمااینکه کار‌های خوبی هم دارد انجام می‌گیرد ... سطح معرفت دینی باید بالا برود؛ این یکی از کارهاست که حتماً لازم است. به نظر من آن کاری که مهم است انجام بگیرد، مطالعات اسلامی است.»



دانشجو و ضرورت تعامل با استادان ارزشی و مکتبی

یکی دیگر از توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی به دانشجویان، تقویت ارتباط با استادان مکتبی و ارزشی در فضای دانشگاه است:

«یک توصیه من به دانشجو‌های عزیز این است که با اساتید ارزشی و مکتبی ارتباطاتتان را مستحکم کنید. امروز خوشبختانه در محیط دانشگاه، استادان ارزشی و مکتبی کم نیستند؛ ارتباطات را با این‌ها افزایش دهید؛ با مراجع فکری - چه فکر دینی، چه فکر سیاسی، که مورد اعتماد و اطمینان و سالم باشند - ارتباطات را افزایش دهید.»

و، اما در این باره، برقراری و تقویت ارتباط با تشکل‌های دانشجویی جهان اسلام هم یکی از ضرورت‌های تقویت بیداری اسلامی در جهان معاصر است که دانشگاه نباید به آن بی توجه باشد.



دانشجو و لزوم «دانشجویی» کردن به معنای واقعی کلمه

پایان بندی این نوشتار، یکی از ماندگارترین توصیه‌های رهبر حکیم انقلاب اسلامی خطاب به دانشجویان است:

«یکی از دوستان از من می‌پرسد که توصیه شما به دانشجویانی که وارد محیط دانشگاه خواهند شد چیست. توصیه من به آن دانشجویان هم مثل توصیه به همه دانشجویان است.

من همه دانشجویان را به «دانشجویی» به معنای واقعی کلمه، یعنی دنبال علم رفتن و به فعالیت‌های متناسب با دانشجویی دعوت می‌کنم؛ چه فعالیت‌های اجتماعی، چه فعالیت‌های سیاسی»

این بیان، در حقیقت نوعی دیگر از توصیه همیشگی حضرت آقا خطاب به دانشجویان است و آن این که «دانشجو، باید دانشجوی زمانه خود باشد.»
ارسال نظرات
پر بیننده ها