عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شرکت آلومینیوم جاجرم با سرمایه و پول ایرالکو و برای تامین مواد اولیه ایرالکو ساخته شده و امروز مدیران ایرالکو باید برای هر تن مواد اولیه جاجرم خواهش و تمنا کنند که این موضوع شایسته نیست و باید با یک تصمیم انقلابی جاجرم به شرکت ایرالکو واگذار شود، ایرالکو 50 درصد آلومینیوم کشور را تولید می‌کند و این حق را دارد که از این ظرفیت استفاده کند .
کد خبر: ۹۰۸۷۳۰۴
|
۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی:هدف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مقاوم‌سازی است که این مهم نیز جز از راه حمایت و تقویت تولید ملی و داخلی امکان‌پذیر نیست، وضعیت کشور در چند سال اخیر نشان داده که حرکت موفقی نسبت به رونق اقتصاد مقاومتی انجام ندادیم.

وی افزود: در استان مرکزی در دو بخش شرکت‌های زیادی فعال هستند، بخش اول شرکت‌هایی که کالاهای سرمایه‌ای تولید می‌کنند که امکان خرید این کالاها با پس انداز اندک مردم وجود ندارد و حتما باید یک مدل مالی معین برای جذب و حمایت از متقاضیان این کالاها وجود داشته باشد. می طلبد که تمهیداتی در این راستا در وزارتخانه برای حل مشکل اندیشیده شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: موضوع بعدی شرکت‌های پروژه محور هستند که در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت دارند و معضل اساسی این شرکت‌ها این است که قانون حمایت از تولید وساخت داخل در آنها رعایت نمی‌شود مثل ماشین سازی و آذرآب.

وی بیان داشت: رویکردی که شرکت‌های ما را زمین گیر می‌کند و اکنون در کشور وجود دارد این است که تولیدکننده و پیمانکار داخلی را مجبور نکنیم زیر نظر یک شرکت خارجی فعالیت کند چراکه به راحتی می‌توان با تصمیمات جدی نوع ورود در مناقصات را به گونه‌ای بگذاریم که رهبری توافق‌ها با شرکت ایرانی باشد و اختیار و افسار دست شرکت‌های ایرانی باشد و این باید مد نظر باشد.

کریمی تأکید کرد: کارفرمایانی که این نوع قراردادها را منعقد می‌کنند همه از افراد دولتی هستند و حامیان صنعت و تولید کشور باید این رویکرد را در کشور جا بیندازند .

وی ادامه داد: صنایع مهمی از جمله آلومینیوم در استان مرکزی وجود دارد که در راستای تامین مواد اولیه مشکلاتی دارند، آلومینیوم جاجرم با سرمایه و پول ایرالکو و برای تامین مواد اولیه ایرالکو ساخته شده و امروز مدیران ایرالکو باید برای هر تن مواد اولیه جاجرم خواهش و تمنا کنند که این موضوع شایسته نیست و باید با یک تصمیم انقلابی جاجرم به شرکت ایرالکو واگذار شود، ایرالکو 50 درصد آلومینیوم کشور را تولید می‌کند و این حق را دارد که از این ظرفیت استفاده کند .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: خود جناب وزیر آگاه هستند که شرکت واگن پارس از وزارت دفاع به وزارت صنعت منتقل شد که این خلاف رویه و سیاست‌های کلی بود و همچنین در یک سال گذشته هیچ برنامه و طرح مشخصی از سوی سازمان گسترش برای واگن پارس اراک تدوین نشده، ما هنوز ابهام داریم که چه دلیلی داشت که بخواهند از برند واگن پارس استفاده کنند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: باید بررسی لازم در بحث واگن پارس انجام شود، تقاضای من این است که این امکان فراهم شود که واگن پارس یک سهامدار متعهد و مسئول و غیر دولتی داشته باشد و وارد سرمایه‌گذاری شود تا این شرکتی که محور صنعت ریلی بوده در این مسیر فعالیت داشته باشد .

ارسال نظرات