خبرهای داغ:
موزه‌ای در دیار کویر که راوی رشادت‌های هشت ساله‌ لشگرآفتاب است. باغ موزه دفاع مقدس کرمان از جمله قدیمی‌ترین و بزرگترین باغ موزه‌های دفاع مقدس کشور است که سازه‌اش با الهام از معماری سنتی کرمان و دریافته از اقلیم و سازه‌های آن به سرانجام رسیده است.کرمان مهد لشگر 41 ثاراله است
کد خبر: ۹۰۸۷۰۱۷
|
۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، موزه‌ای در دیار کویر که راوی رشادت‌های هشت ساله‌ لشگرآفتاب است. باغ موزه دفاع مقدس کرمان از جمله قدیمی‌ترین و بزرگترین باغ موزه‌های دفاع مقدس کشور است که سازه‌اش با الهام از معماری سنتی کرمان و دریافته از اقلیم و سازه‌های آن به سرانجام رسیده است.کرمان مهد لشگر 41 ثاراله است.

 

 مرقد مطهر 8 شهید گمنام
در آغاز ورود به موزه دفاع مقدس، پارک شهدا به چشم می‌خورد که در دو سمت این پارک 8 شهید گمنام آرمیده‌اند. در وسط پارک آب‌نما و در دو طرف آن تندیس‌های 17 سردار شهید استان بر روی سنگ حکاکی شده که در نگاه نخست، تصویری از گل لاله در چشم بیننده مجسم می‌کنند. بر فراز سردر محوطه نمایشگاه دو نماد عاشورا و کوثر وجود دارد که سردر عاشورا از جنس پوکه و نمادی از شبکه‌های ضریح مطهر امام حسین (ع) است و قدری جلوتر پرچم «یا ثارالله» دیده می‌شود که بر فراز آن پنجه‌ای وجود دارد و کلمه الله اکبر در وسط آن نقش بسته است.

ساختمان اصلی موزه
بر فراز این گنجینه یک گل لاله در حال شکفتن قرار دارد که 4 گلبرگ اطراف آن دیده می‌شود و سر در ورودی موزه 8 ستون به واسطه 8 سال دفاع مقدس به چشم می‌خورد. ساختمان اصلی موزه به دو بخش مجزا تقسیم می‌شود که یک بخش فضای روباز و بخش دیگر فضای بسته است و در مجموع 2 هزار و 550 مترمربع مساحت دارد.فضای بسته موزه شامل 8 تالار است که هر تالار یک موضوع را دنبال می‌کند.

تالار عبرت
در تالار عبرت دفاع مردم سلحشور ایران با جنگ‌های 200 ساله قبل از انقلاب مقایسه شده و ناکامی‌های آن دوران با استفاده از اسناد و نقشه‌ها در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.
در این تالار عهدنامه‌های مختلفی که در دوران‌های گذشته به واسطه آن سرزمین بزرگ ایران را تقسیم کرده‌اند، از جمله قطعنامه ترکمن‌چای،گلستان و نیز متن قطعنامه 1975 الجزایر به نمایش گذاشته شده است.

تالار  بصیرت
در این تالار اسناد قبل از آغاز جنگ و حمله‌های پراکنده دشمن، شلیک خمپاره، تصرف برخی از پاسگاه‌های مرزی و چند وسیله مربوط به جنگ در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد و بصیرت‌های از قلب تاریخ به دیده‌ی مخاطبان می‌نشیند.
تالار نور
قبل از شروع جنگ تحمیلی صدام با شرکای غربی و شرقی‌اش تضمین حمایت آن‌ها برای حمله به ایران را گرفت و با همان حمایت‌ها بود که توانست با همه‌ی قوا به خاک ایران حمله کند. بازدید کننده در این تالار با اسنادی روبرو می‌شود که دفاع مقدس را از جنگ دو همسایه‌ی مرزی به جنگی جهانی می‌نمایند بر علیه انقلاب نوپای ایران.

تالار شقایق
در این تالار وحشی‌گری‌های صدام در قالب حمله‌های شیمیایی، حمله به مراکز عمومی، مدارس، بیمارستان‌ها و شکنجه آزادگان در دوران دفاع مقدس و بعد از آن آثار مربوط به آزادگان که در دوران اسارت به دست خودشان ساخته شده، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

تالار پیروزی
در این تالار که ششمین تالار موزه است، مدارک مربوط به پیروزی‌ها و پایداری مردم ایران، نامه‌های مبادله شده میان رئیس جمهور وقت ایران و صدام حسین، تصاویر مربوط به فتح‌های بزرگ از جمله فتح خرمشهر و مدال‌های دریافتی فرماندهان دفاع مقدس و غیره به نمایش درآمده است.

تالار شهدا
در تالار شهدا تصاویر تعدادی از سرداران شهید از سراسر ایران و پیراهن شهیدان از جمله پیراهن سردار علی ماهانی که باقیمانده پیکر پاکش پس از 14 سال پیدا شد، به نمایش گذاشته شده است.

تالار آزادی
در این تالار ماکت پویا و متحرک عملیات «والفجر 8» جای دارد. این ماکت با استفاده از نور، تصویر و صدا به صورت الکترونیکی و مکانیکی عملیات والفجر 8 و عبور رزمندگان را به مدت50 دقیقه اجرا می‌کند. در این ماکت 45 هزار متر سیم به کار رفته و حرکت تانــک‌ها، نفربرها، سقوط هواپیما، بمباران هواپیماها، ریختن منورهای خوشه‌ای، شلیک تانک‌ها شبیه عملیات والفجر 8 طراحی و در مقیاس 11 هزار ساخته شده است، به شکلی که بیننده خود را در یک منطقه عملیاتی احساس می‌کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها