طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت: هیچ نگاه سیاسی باعث حذف آثار مستند از جشنواره نشده است. او تاکید کرد با یک جشنواره ملی مواجهیم اما اجازه حضور فیلم پروپاگاندای شخصیت‌های سیاسی را در جشنواره نمی‌دهد.
کد خبر: ۹۰۸۶۷۰۵
|
۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت امروز برگزار شد. سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر این جشنواره راجع به جزئیات جشنواره امسال توضیح داد.

طباطبایی نژاد گفت: امسال حدود 650فیلم به دبیرخانه آمد که 70مستند بلند، 169 نیمه بلند و 395 مستند کوتاه مجموع آثار را تشکیل داده است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: روال تقسیم بندی بلند، نیمه بلند و کوتاه را امسال تغییر دادیم چون شرایط قضاوت آثار در گذشته سخت شده بود. بنا را بر همان زمانبندی ایدفا که معتبرترین جشنواره دنیاست گذاشتیم. آثار تا 40 دقیقه را در بخش کوتاه و بیشتر از 70 دقیقه را در بخش مستند بلند تقسیم بندی کردیم. آثاری که زمانشان بین 40 تا 70 دقیقه هست در بخش مستند نیمه بلند داوری می‌شود.

طباطبایی نژاد تاکید کرد: 71 فیلم در بخش مسابقه ملی، 29 فیلم در بخش شهید آوینی و 16 فیلم در بخش ویژه صنعت با یکدیگر رقابت می‌کنند.

دبیر جشنواره حقیقت گفت: در این دوره با ایمیدرو وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت مشارکت کردیم تا ظرفیت‌های بزرگ معدنی کشور در آثار مستند ایران دیده شود. مشارکت مستند ظرفیت خوبی برای توسعه صنعت ایران است. در این بخش 16 فیلم رقابت می‌کنند که جایزه شان هم تراز بخش مسابقه ملی است.

طباطبایی نژاد ادامه داد: در بخش خارج از مسابقه، آثار کارگردان‌های صاحب نام سینمای مستند ایران به نمایش در می‌آید. برخی مستندها نیز با ضرورت موضوعی راهی این بخش شده اند که مجموعا 14 فیلم را تشکیل داده‌اند.

وی افزود: یکی از بخش های مهم جشنواره امسال، مرور سینمای مستند انقلاب است که 11 اثر در این بخش حضور دارد. این بخش به مناسبت 40 سالگی انقلاب درنظر گرفته شده است. نسخه کامل فیلم "برای آزادی" و "تپش تاریخ" برای اولین بار در این جشنواره رونمایی می‌شود. 6 اثر از مستندسازان جوان نیز در این بخش حضور دارد. در جشنواره امسال بزرگداشت حسین ترابی و منوچهر مشیری را در نظر گرفتیم.

طباطبایی‌نژاد گفت: 4000 فیلم از بیشتر از 100 کشور جهان خواستار حضور در بخش بین‌الملل شدند. در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره نیز بهترین آثار روز سینمای مستند جهان حضور دارد. 7 فیلم برگزیده که قله سینمای مستند دنیا هستند در جشنواره امسال اکران می‌‌شوند. در پخش پرتره جشنواره نیز 8 فیلم پرتره  از شخصیت‌های سینمایی دنیا به نمایش در می‌آید.

دبیر جشنواره گفت: امسال چشم انداز سینمای مستند کشورهای اتریش، آلمان و سوئیس را با 7فیلم اکران می‌کنیم. 40 مهمان خارجی در جشنواره امسال حضور دارند و کارگاه‌های تخصصی با زمینه قالب صدا و موسیقی مستند برگزار می‌شوند. بخش بازار جشنواره هم با حضور خریداران و بازاریابان معتبر دنیا دایر است و تهیه‌کنندگان می توانند با آنها گفتگو کنند.

طباطبایی نژاد ادامه داد: با شبکه 4 برای پخش زنده روزانه از جشنواره حقیقت توافق کردیم. شبکه مستند هم دوست و یار ما در برگزاری جشنواره است که حتی 1 جایزه ویژه نیز از این شبکه در جشنواره وجود دارد که به انتخاب شبکه به اثر برگزیده از نگاه خودشان تعلق می‌گیرد.

او در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت: من عضو هیئت انتخاب جشنواره نیستم که درباره کمیت آثار سیاسی توضیح دهم. فیلم هایی که انتخاب نشدند محترمند اما بالاخره سلیقه هیئت انتخاب در جشنواره هم مهم واثرگذار است.

طباطبایی نژاد گفت: هزینه برگزاری جشنواره در دوره قبل حدود 2میلیارد تومان بود اما امسال قطعا هزینه‌ها افزایش دارد مخصوصا دربخش مهمانان بین‌الملل که شاهد افزایش چشمگیر هزینه‌های پرواز هستیم.

دبیر جشنواره گفت: گزیده جشنواره امسال بصورت همزمان در 12 استان اکران می‌شود.

او گفت: امسال ازبین فیلم هایی که هیئت انتخاب معرفی کرد 2 فیلم را به دلایل حرفی ای مستندسازی از جشنواره کنار گذاشتیم. 1 فیلم تاریخ تولیدش مغایر قانون جشنواره بود و فیلم دیگر هم بدون اجازه شخصیت‌هایش تصویربرداری شده بود. این نکته را بگویم که هیچ فیلمی با نظر من به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا نکرده است هرچند این کار جزو اختیاراتم هست و مجاز به این کار هستم.

طباطبایی نژاد توضیح داد: در این 6 سال حدود 150 نفر عضو هیئت انتخاب جشنواره بوده‌اند که همه در سینمای مستند صاحب نامند، نمی‌شود سلیقه همه این افراد با من یکسان باشد!

دبیر جشنواره گفت: دو مستند «راه طی شده» و «شورش علیه سازندگی» حتی رای هیئت انتخاب برای بخش ذخیره جشنواره را هم کسب نکرد. این جشنواره سینمای مستند ایران و برای همه طیف‌های سیاسی است. سیاست جشنواره عدم حضور پروپاگاندای شخصیت‌های سیاسی است که البته امسال فیلمی به این دلیل از جشنواره کنار گذاشته نشده است.

دبیر جشنواره تصریح کرد: جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز در جشنواره امسال حضور دارد که با همکاری خانه سینما و انجمن تهیه کنندگان مستند مدیریت می‌شود و ما هیچ مسئولیتی نداریم. برگه رای میان افرادی که در صف نمایش ایستادند توزیع می‌شود، مهمانان کارگردان فیلم حق رای نخواهند داشت. این جایزه فقط در بخش ملی جشنواره دایر است و به سرمایه‌گذار اول فیلم هدیه می‌شود.

ارسال نظرات