خبرگزاری بسیج: مدیرکل بهزیستی استان تهران در مراسم روز جهانی افراد دارای معلولیت در شهرری، بحث مناسب سازی معابر را یکی از مهم ترین نیازهای معلولان دانست و گفت: اگر این موضوع به سرانجام برسد بخش زیادی از مشکلات و سختی های معلولان و سالمندان به حداقل خواهد رسید و موجب توسعه پایدار خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۸۶۶۴۹
|
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ داریوش بیات نژاد، قانون جامع حمایت از معلولان را یکی از قوانین مترقی در دنیا خواند و اظهار داشت: نگرانی و دغدغه ما اجرا نشدن این قانون و چالش های اجرای آن است. باید در رویکردها حتما تغییراتی ایجاد شود چون بخشی از مشکلات جامعه معلولان نگاه فرهنگی ما است که باید آنرا تغییر دهیم. وی ادامه داد: معلولان می توانند نسبت به اجرا نشدن این قانون به عنوان شاکی به نهادهای نظارتی مراجعه کنند و خواهان احقاق حقوق و اجرای قانون باشند؛ بهزیستی هم به عنوان مرجع  و متولی امور معلولان پیگیر خواسته های به حق معلولان و اجرای قانون است.

وی با بیان اینکه بیش از 76 هزار و 800 نفر از افراد دارای معلولیت زیر پوشش بهزیستی استان مستمری دریافت می کنند، افزود: 25 هزار معلول پشت نوبتی نیز در لیست مددجویان زیرپوشش بهزیستی استان تهران قرار گرفتند. داریوش بیات نژاد، گفت: 135 هزار و 700 معلول زیر پوشش بهزیستی استان تهران هستند که 60 درصد آنها را مردان و 40 درصد را زنان تشکیل می دهند.

وی افزود: از این تعداد 34 درصد معلولیت جسمی، 23 درصد ذهنی، 13 درصد ناشنوا و بیش از 13 درصد صوتی و گفتاری و بیش از دو هزار و 650 معلول در سطح استان تهران دارای ضایعات نخاعی هستند.  

 مدیرکل بهزیستی استان تهران اظهار داشت: بیش از 6400 خانواده دو معلول، 373 خانواده سه معلول، 94 خانواده چهار معلول، 15 خانواده پنج معلول و دو خانواده 6 و هفت معلول در استان تهران وجود دارد. همچنین بیش از 28 هزار و 800 سالمند در حوزه توانبخشی زیر پوشش سازمان بهزیستی استان قرار دارند.

بیات نژاد، با اشاره به اینکه 142 مرکز ذهنی، جسمی، سالمند و اعصاب و روان به صورت شبانه روزی خدمات ارائه می کنند، اظهارداشت: بیش از 12 هزار نفر در 18 مرکز توانبخشی بهزیستی نگهداری می شوند و 6 هزار و 800 نفر در این مراکز یارانه دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه پنج مرکز، مسئولیت مراقبت‌های توانبخشی در منزل را بر عهده دارند، گفت: بیش از 1036 معلول از مراکز توانبخشی خدمات در منزل  دریافت می کنند،   مدیرکل بهزیستی استان تهران افزود: 102 مرکز روزانه توانبخشی در سطح استان تهران به 4 هزار و 800 نفر خدمات و آموزش و سرویس می دهند که از این تعداد سه هزار و 828 یارانه ماهیانه دریافت می کنند.

بیات نژاد، توانمند سازی معلولان را از جمله اهداف بهزیستی دانست و گفت: ایجاد بسترهای لازم برای تحصیلات عالیه دانش آموزان و دانشجویان معلول به منظور مهیا ساختن زمینه حضور آنها در عرصه های مختلف اجتماعی و اشتغال و استقلال مالی آنها از دیگر وظایف بهزیستی است که در این راستا  اداره بهزیستی استان تهران هزینه تحصیلی  4188 دانش آموز و 1762 دانشجو را پرداخت می کند.

وی با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت گفت: قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت، منحصر به یک دستگاه یا سازمان خاص نیست و تمام دستگاه ها و نهادها موظف به ارائه خدمات به معلولان هستند. این قانون نسبت به قانون قبلی از ضمانت اجرایی خوبی برخوردار است و همه دستگاه ها مکلف و موظف به ارائه خدمات به معلولان شده اند تا این عزیزان هم از شرایط مناسب و حقوق مساوی با سایر شهروندان برخوردار شوند. وی همچنین از واگذاری 946  واحد مسکونی به خانواده های دو معلول به بالا خبر داد و گفت: برخی از پروژه هایی که با مشکل روبرو شده مشکلات حقوقی دارد با وزارت راه و شهرسازی دارد که هفته گذشته در جلسه استانداری این موارد مطرح شده و پیگیر حل این مشکلات هستیم.

 خبرنگار: علی اشرف خانلری

ارسال نظرات