بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم همچنان در دور گرانی بوده و مردم بسیاری قادر به تهیه مایحتاج خود نیستند.
کد خبر: ۹۰۸۶۶۴۴
|
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴
 

به گزارش خبرگزاری بسیج ،  افزایش پلکانی انواع محصولات غذایی باعث شده است تا محصولات گوناگون از جمله مواد پروتئینی و گوشتی کمتر در بین سفره ها باشد و مواد گوشتی، مرغ و تخم مرغ گرانی های به خصوصی را به خود اختصاص داده اند

به گونه ای که مسئولان بارها از افزایش جوجه ریزی همزمان با سرد شدن هوا و ارزان شدن تخم مرغ و مرغ داده بودند اما به گفته برخی از مسئولان افزایش قیمت نهاده های دامی اینبار سد محکمی برای کاهش قیمت ها و افزایش جوجه ریزی است به گونه ای که همچنان تخم مرغ شانه ای در محدوده ۱۵ هزارتومان به بالاتر به سر برده و گوشت مجنمد وارداتی جایگزین گوشت گرم و تازه شده است.

این درحالیست که شغل بیشتر مردم آذربایجان غربی دامپروری بوده و این استان قادر به تامین گوشت گرم مورد نیاز مردم است اما نقدینگی اجازه این عرضه بر تقاضا را نمی دهد.

در پی  گشت و گذار در بازار های مختلف اینبار خبرنگار اروم نیوز به سراغ اصناف مختلف رفته است تا علت گرانی های اخیر را جویا شده و از شرایط کلی بازار مطلع شود.

* کاهش ۳۰ درصدی فروش شیر فله‌ای
یکی از فروشندگان لبنیات می‌گوید: در حالی که تا ۲ ماه قبل شیر با چربی ۴ درصد را با قیمت ۱۵۰۰ تومان می فروختیم در حال حاضر همین شیر را با قیمت ۲۳۰۰ تومان می‌فروشیم البته به همین ترتیب شیر را از

دامداران گران‌تر خریداری می‌کنیم.

اصلانی، ادامه می‌دهد: در حال حاضر فروش این محصول تا ۳۰ درصد کاهش داشته و خریداران عادی قدرت خرید کمتری دارند برای مثال شهروندانی که در گذشته هر ۲ روز یکبار ۲ کیلو شیر می‌خریدند، اکنون این مقدار به یک کیلو و حتی تعداد روزهای خرید آنها کاهش یافته است.

وی، ابراز می کند: البته این مسئله تنها مختص گرانی شیر گاو نیست بلکه شیر گاو میش از ۴ هزار تومان به ۵ هزارو ۵۰۰ تومان رسیده است.

این فروشنده، تاکید می کند: کره، خامه، سرشیر و حتی روغن حیوانی نیز از ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

* کیفیت پایین گوشت منجمد

یکی از خریداران گوشت منجمد با اشاره به فاصله ۳ برابری قیمت گوشت منجمد قرمز با گوشت تازه گوسفندی، بیان می‌کند: با وجود این فاصله قیمت و تاکید مسئولان بر عرضه گوشت منجمد، پیدا کردن این کالا چندان هم ساده نیست و معمولا در فروشگاه‌ها به محض رسیدن بار گوشت، این محصول از سوی مشتریان خریداری و تمام می‌شود.

«ابراهیمی» تاکید می‌کند: گوشت منجمد مرغ هم مانند گوشت قرمز کیفیت چندان خوبی ندارد، اما در مواقع ضروری خرید گوشت منجمد مرغ یا گوشت می‌تواند جایگزین گوشت تازه باشد.

وی، ابراز می کند: البته نمی توان دائم گوشت خرید در بسیاری از خانواده ها مصرف گوشت مرغ جایگزین گوشت قرمز شده و حتی گوشت قرمز به دلیل گرانی از سفره بسیاری حذف شده است.

* گرانی فراورده‌های گوشتی
این خریدار، اظهار می‌کند: فرزندانم علاقه زیادی به خوردن ساندویچ دارند، اما چون اعتقادی به فست‌فودهای بیرون از خانه ندارم، در اغلب موارد مواد اولیه این محصولات را خودم خریداری و برای فرزندانم درست می‌کنم اما در حال حاضر قیمت گوشت و مرغ افزایش زیادی یافته است همچنین سوسیس و کالباس آماده نیز افزایش عجیبی داشته است و دیگر حتی توان خرید این کالاها را هم نداریم.

وی، ادامه می‌دهد: این محصولات با برندهای معتبر آنقدر گران شده‌اند که قادر به خرید آنها نیستیم و برندهای متفرقه هم حتی اگر قیمت کمتری داشته باشند، نمی‌توان به کیفیتشان اعتماد کرد.

* گرانی نهاده های دامی عامل افزایش قیمت در تولیدات دامی

احمد دهقان  در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز در خصوص توزیع گوشت در بازار درراستای کاهش قیمت ها، می گوید: در ۲۰ روز گذشته میزان ۱۸۰ تن گوشت منجمد برزیلی در بازار توزیع شد.

وی، می افزاید: این گوشت ها در راستای کاش قیمت در بازار توزیع شده و تا ۲۵ درصد در کاهش قیمت ها موثر بوده است همچنین میزان ۱۲ تن گوشت گرم نیز در بازار توزیع شده است.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، ادامه می دهد: این گوشت ها در فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی ها توزیع شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

وی، خاطر نشان می کند: گوشت منجمد برای عاملین فروش ۲۷ هزار تومان و برای خریداران ۲۹ هزار تومان در بازار است.

دهقان، تصریح می کند: در چند ماه اخیر شاهد گرانی در بحث گوشت گوساله،گوسفند و حتی تخم مرغ و لبنیات بوده ایم که علت این مسئله تنها گرانی در بحث نهاده های دامی است.

* رد پای دلار در گرانی تولیدات دامی

وی، تاکید می کند: بیش از ۹۰ درصد نهاده های دامی وارداتی بوده و در پی افزایش قیمت ارز قیمت نهاده ها نیز افزایش یافته و متقاضی قادر به خرید این نهاده ها نبوده و در بحث مرغداران به کاهش جوجه ریزی و در نهایت تخم گذاری ختم می شود که قیمت را افزایش می دهد.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، عنوان می کند: تاکنون کاهش قیمت ها به شرایط قبلی در کشور نمود نداشته و بی سابقه است و حتی توزیع نهاده های دامی نیز نمی تواند شرایط را به حالت قبلی بازگرداند.

وی، خاطرنشان می کند: افزایش قیمت لبنیات به تصویب نرسیده و به صورت کذایی در بازار افزایش یافته است باید بازرسی و نظارت اتاق اصناف و صنعت، معدن و تجارت استان نسبت به مقابله با این مسئله اقدام کنند.

* نقدینگی پاسخگوی نیازهای مردم نیست

« حاج احمد» از معتمدین و باسابقه ترین کاسبان بازار خوارو بار فروشی ارومیه است او با بیان اینکه بیش از ۴۰ سال است در این محل مشغول به کار است می گوید: این روزها به خوبی شاهد رکود در بازار هستیم به گونه ای که کمتر کسی جهت خرید مراجعه کرده و همچون گذشته مایحتاج خود را تهیه می کند.

وی، عنوان می کند: در سال های گذشته مردم با نزدیک شدن به مناسبت های مختلف از جمله شب یلدا، شب عید و یا شب های میلاد جهت تهیه  مایحتاج خود به بازار می آمدند اما امسال این افراد دیگر سراغ ما نیامده و بیشتر مردم به داشته های خود قناعت می کنند.

این عمده فروش، تصریح می کند: البته می توان گفت اگر کسی هم برای تهیه بیاید یا به جای کیسه ۱۰ کیلویی برنج به کیسه ۵ کیلویی اکتفا کرده و با گفتن اینکه تا چند صباحی می تواند باهمین سر کند خرید خود را به صورت مختصر انجام می دهند.

* خرید اقساطی جایگزین جیب های خالی مردم

وی، می افزاید: البته برخی از افراد که از گذشته مشتری ما هستند وشناخت کامل به حساب کتابشان داریم این روزها حتی نمی توانند نقد خرید کننند و به خرید اقساطی اکتفا کرده و به منزل بازمی گردند.

* کنترل گرانی‌ها، نه کاهش!

با خرید تنها چند کالا از جمله گوشت، مرغ، حبوبات، لبنیات و مواد شوینده، آن‌ هم برای مصرف یک‌ماهه، قریب به دو سوم درآمد قشر کارگری صرف می‌شود.

افزایش قیمت کالاها با وجود تاکید مسئولان مبنی بر کنترل این قیمت‌های گران‌ موجب شده که بسیاری از شهروندان قادر به تامین بسیاری از ملزومات غذایی نباشند.

آنچه در بازار و بر روی بسته‌بندی محصولات مشاهده می‌شود حکایت از گران‌ شدن کالا‌ها به صورت رسمی دارد. هر چند که به نظر می‌رسد نظارت‌های ویژه‌ای از سوی ستاد تنظیم بازار وجود دارد، اما شرایط اقتصادی کشور به نحوی پیش نرفته است که در مجموع به کاهش یا حداقل ثبات قیمت‌ها منجر شود.

ارسال نظرات