استان خراسان شمالی در زمینه معادن کلسیت، باریت و سنگ‌های تزیینی ظرفیت بالایی دارد، فراوری قابلیت صادرات دارد و اگر صنایع معدنی آن ها وجود داشته باشد، علاوه بر ارزش افزوده بالا، اشتغال زیادی ایجاد کند.
کد خبر: ۹۰۸۶۶۲۸
|
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از شاتانیوز، رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی گقت: این استان در زمینه معادن کلسیت، باریت و سنگ‌های تزیینی ظرفیت بالایی دارد ولی از صنایع معدنی در این بخش‌ها بی‌بهره است.
حیدر رستگار ثانی گفت: اکنون 148 واحد معدنی در استان وجود دارند که بیش از 85 درصد آن‌ها فعال و نیمه فعال هستند.

وی گفت: 45 درصد از این واحدها، سنگ و آهک هستند و در زمینه فراوری شن و ماسه و مخلوط‌های آبرفتی فعالیت می کنند و 18 درصد واحد فراوری آهن هستند که خاک رس را فراوری می‌کنند.
رستگار ثانی گفت: معادن کلسیت در تمام استان وجود و خراسان شمالی ظرفیت بالایی در این باره دارد اما برای فراوری آن ها، صنایع معدنی در استان وجود ندارد.
وی اظهارکرد: کلسیت به تنهایی ارزش خاصی ندارد ولی به محض این که فراوری شد در صنایع داروسازی، خوراک دام و طیور و دیگر صنایع قابلیت استفاده و باریت بعد از فراوری قابلیت صادرات دارد و اگر صنایع معدنی آن ها در استان وجود داشته باشد، می‌تواند علاوه بر ارزش افزوده بالا، اشتغال زیادی در استان ایجاد کند.
رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی افزود: خراسان شمالی در زمینه سنگ‌های تزیینی از جمله مرمریت و مرمر هم قابلیت بالایی دارد که معادن مرمریت در گرمه و معادن مرمر در بجنورد متمرکز هستند و برای فراوری آن ها به کارخانه های سنگ بری پیشرفته نیاز داریم ولی در این زمینه محروم هستیم.

ارسال نظرات