خبرهای داغ:
رئیس شبکه بهداشت شهرستان دهاقان:

بیماری HIV کاملا قابل درمان است

رئیس شبکه بهداشت شهرستان دهاقان با بیان این که بیماری HIV با ایدز متفاوت است، گفت: بیماری HIV باعث مرگ نمی‌شود و کاملا قابل درمان است ، باید اطلاع‌رسانی درست در این رابطه صورت گیرد تا ترس از آن از بین برود.
کد خبر: ۹۰۸۶۵۸۳
|
۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از دهاقان: حشمت ثالثی ظهر امروز در جلسه کارگروه بهداشت شهرستان دهاقان با اشاره به بروز بیماری HIV در جامعه اظهار کرد: بیماری HIV ترس و وحشت زیادی به همراه دارد که باید افراد را از بی‌خطری و درمان قطعی این بیماری مطلع کرد تا رفتار درستی با آن داشته باشند و بیراهه نروند، خدمات ارائه شده در راستای ایدز و اچ.آی.وی رایگان بوده تا همه بتوانند استفاده کنند.

وی زنان باردار را در اولویت بررسی بیماری HIV دانست و افزود: زنان باردار در این آزمایشات در اولویت قرار دارند و جوانان باید به این منظور آموزش ببینند و با این بیماری و برخورد با آن آشنا شوند.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان دهاقان گفت: ترس از این بیماری باید از بین برود و برای همه روشن شود که این بیماری هیچ ترسی ندارد و باید با آن درست رفتار شود.

وی با بیان این که بیماری HIV باعث مرگ نمی‌شود، عنوان کرد: این بیماری کاملاً قابل درمان است باید اطلاع‌رسانی درست در این رابطه صورت گیرد تا ترس از آن از بین برود.

ثالثی از تفاوت بیماری HIV با ایدز خبر داد و خاطرنشان کرد: بیماری HIV با ایدز فرق دارد و پیش زمینه ابتلا به ایدز است که قابل درمان بوده و افراد مبتلا به  HIV می‌توانند ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند و یک زندگی عادی را سپری کنند.

وی با بیان این که در سال گذشته با 15 دستگاه اجرایی بحث آموزش دانش‌آموزان و جوانان و 70 درصد از والدین برگزار شد ، عنوان کرد: آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، اداره ورزش و جوانان، دانشگاه و سایر ادارات باید در آموزش و اطلاع‌رسانی در راستای رفتار با بیماری همکاری داشته باشند و آزمایشات محرمانه هم توسط شبکه بهداشت و درمان صورت گیرد.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان دهاقان آزمایش HIV را محرمانه دانست و گفت: افراد می‌توانند داوطلبانه تحت آزمایش قرار گیرند که محرمانه و رایگان بوده و مراحل پیشگیری و درمان هم شامل حال آنان می‌شود و تحت مشاوره قرار می‌گیرند.

وی نمک یددار را نمک سالم قلمداد کرد و افزود: استفاده از نمک یددار مورد تأیید بهداشت بوده و عدم مصرف آن عواقب و پیامدهای ناگواری را به دنبال دارد.

ثالثی نمک دریا را تهدید جدی دانست و عنوان کرد: استفاده از نمک دریا خطرات جبران ناپذیری را به دنبال دارد و تهدید جدی محسوب می‌شود، برخی از سایت‌ها ، تبلیغات در خصوص نمک دریا منتشر کرده‌اند در صورتی‌ که عدم استفاده از نمک یددار ریز مغذی بوده که تأثیر آن از جنین تا بلوغ اهمیت دارد و عدم مصرف آن سبب عقب‌ماندگی ذهنی و جسمی شده و بیماری گواتر را به همراه دارد.

وی از رواج ید در کشور خبر داد و اعلام کرد: با مشارکت جمعی از فرهیختگان و صنایع و بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی عزم راسخ در این زمینه صورت گرفت و کمبود ید در کمتر از یک دهه در کشورمان مرتفع شد.

علی‌اصغر قاسمیان فرماندار شهرستان دهاقان  در ادامه این نشست عنوان کرد: سلامت مقوله مهمی در زندگی بوده و نظام سلامت اولویتی است که باید همیشه مد نظر باشد و از آن غافل نشویم؛ مصوبات این جلسه باید پیگیری شود و زمان آن و دستگاه‌های همکار مشخص باشد.

فرماندار شهرستان دهاقان با بیان این که انتظار نظام سلامت باید محقق شود، اذعان کرد: جلسات عملیاتی برگزار شوند، فعال و غیر فعال مشخص باشد تا انتظاری که نظام سلامت از ما دارد تحقق یابد و اهداف میسر شوند.

وی عنوان کرد: سلامت نقش مؤثری در زندگی بشر دارد و ویژگی توسعه‌یافتگی هر جامعه منوط توجه کردن به مقوله سلامت است که به برکت انقلاب توجه بسیاری به بخش سلامت جامعه شده است.

قاسمیان تصریح کرد: چشم‌انداز سلامت در ایران رسیدن به بالاترین سطح سلامت در منطقه است که با کار تیمی محقق می‌شود؛ مقوله سلامت 25 درصد اهمیت را در زندگی به خود اختصاص داده و 75 درصد عوامل دیگر مهم هستند.

وظیفه هر دستگاهی باید مشخص شود و مشارکت بین بخشی صورت گیرد و مردم هم مشارکت کنند تا خانواده‌ها آگاه شوند تا انتظاراتی که بیشتر از اقدامات کنونی بوده محقق شوند.  

ارسال نظرات