خبرهای داغ:
امام جمعه قزوین در همایش روز جهانی خاک گفت: از مراجع بخواهیم مسائل شرعی در حوزه محیط زیست در متن رساله‌ها قرار گیرد.
کد خبر: ۹۰۸۶۵۰۴
|
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در همایش روز جهانی خاک که در جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: هر لحظه غفلت از آب، هوا و خاک خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای ما به همراه دارد و نسل‌های بعدی را نیز تحت تأثیر اثار مخرب خود قرار می‌دهد.
وی به تشریح اهمیت محیط زیست در منابع دینی پرداخت و تصریح کرد: مقدسات دینی برای آب، خاک، هوا و محیط زیست احترام بسیار زیادی قائل شده‌اند اما از آنها غافل مانده‌ایم.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین به آیه 57 سوره اعراف اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «و اوست كه بادها را پيشاپيش باران رحمتش مژده‏ رسان مى‌ فرستد تا آنگاه كه ابرهاى گرانبار را بردارند آن را به سوى سرزمينى مرده برانيم و از آن باران فرود آوريم و از هر گونه ميوه‌ اى از خاك برآوريم بدينسان مردگان را نيز از قبرها خارج مى‏‌سازيم باشد كه شما متذكر شويد».
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 58 سوره اعراف نیز می‌فرماید: «و زمين پاك و آماده، گياهش به اذن پروردگارش بر مى‌‏آيد و آن زمينى كه ناپاك و نامناسب است گياهش جز اندك و بى‏فايده بر نمى‌‏آيد اينگونه آيات خود را براى گروهى كه شكر مى‏‌گزارند گونه‏ گونه بيان مى‌‏كنيم».

وی با تأکید بر اینکه پرهیز از اسراف و تبذیر بسیار مورد تأکید دین قرار دارد، عنوان کرد: بلایی که امروز بر سر منابع طبیعی و محیط زیست آورده می‌شود، بخواهیم یا نخواهیم چنین رفتارهایی مصداق آیه «إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوَانَ الشَّیاطِینِ» به معنای «قطعاً اسراف کنندگان برادران شیطان هستند» است.
آیت‌الله عابدینی ادامه داد: مبذرین کسانی هستند که اسراف می‌کنند و خاک، آب و محیط زیست را نابود می‌کنند و توجهی به این امانت‌های الهی که به نسل‌های بعدی نیز تعلق دارند نمی‌کنند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: قرآن می‌گوید خداوند همه گیاهان را زوج آفریده است و خاک منشأ پیدایش انسان است و هر چیزی زندگی خود را از آب گرفته است و حیات هستی به آب بستگی دارد.
وی ابراز کرد: امام علی (ع) فرمودند تقوای الهی را هم در باب بندگان و هم در باب زمین و خاک رعایت کنید. شما نسبت به همه موجودات مسئولیت دارید و هر کجا خیر بود به سوی آن بشتابید و هر کجا شری دیدید از آن فاصله بگیرید.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: امام صادق (ع) نیز فرموده‌اند مبادا درختانی که ثمره دارند و میوه ندارند را قطع کنید و اگر قطع کنید خدا عذاب سختش را بر شما نازل خواهد کرد.
آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: پیامبر (ص) نیز به آبیاری درختان تأکید می‌کنند و می‌فرمایند اجازه ندهید گیاهان از میان بروند چرا که مرگ طبیعت مرگ انسان است.
وی ادامه داد: امام باقر (ع) فرمودند خدای متعال برطرف کردن تشنگی از تشنه را دوست دارد و این توجه به برطرف کردن تشنه صرفاً مختص انسان نیست و می‌تواند همه موجودات از جمله گیاهان را در بر بگیرد و حضرت می‌فرمایند اگر تشنه‌ای را سیر آب کنید خدا این آدم را تحت رحمت خود قرار می‌دهد.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: اگر فقط روضه آب بخوانیم کافی نیست و باید با سرعت و جدیت هر چه تمام‌تر نسبت به جلوگیری از آسیب‌های واقعاً جبران ناپذیر در عرصه خاک اقدام کنیم.
وی اضافه کرد: اگر هر مسئول و انسانی این معنا را درک نکند، قرآن او را سفیه می‌داند چرا که درکی از اهمیت خاک، آب، هوا و محیط زیست ندارد و آن را به نابودی می‌کشاند.
آیت الله عابدینی بیان کرد: قرآن می‌فرماید اموال خود را به دست انسان‌های سفیه و بی‌خردانی که نمی‌دانند با این خاک، زمین و فرصت چگونه معامله کنند نسپارید و قدر سرمایه‌هایی که قوام شما به آنها بستگی دارد را بدانید.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه تأکید کرد: باید از مراجع درخواست شود تا همانطور که مسائل بانکی و بیمه‌ای در رساله آمده است، حلال و حرام و مسائل شرعی آب و خاک و محیط زیست در متن رساله قرار گیرد و این موضوع بسیار مهم است.
وی افزود: ما در خصوص حفظ محیط زیست، منابع بسیار زیادی در دین داریم و قرار گرفتن آن در متن رساله‌ها بسیار در حفظ محیط زیست اثرگذار است و در فرهنگ‌سازی میان مردم نیز اثر بسازیی دارد.
1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها